Luqman (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Luqman
PengarahMahadi J. Murat
PenulisMahadi J. Murat
Dihasilkan olehFikri Jermadi
DibintangiSyed Mohamad Fuad Al-Atas
Josiah Hogan
Raja Ilya
Nurjannah Mohd Saleh
Wan Hanafi Su
SinematografiAmirikhwan Mizuar
Muzik olehHafiz Askiak
Syarikat
penerbitan
Akademi Semesta
Diedarkan olehInstitut Kesenian dan Kajian Media Malaysia
Tarikh tayangan
28 September 2017
Masa tayangan
92 minit
NegaraMalaysia
BahasaBahasa Melayu

Luqman (digayakan sebagai LuQman) merupakan sebuah filem drama Malaysia 2017 arahan Mahadi J. Murat terbitan Akademi Semesta dan ditayangkan pada 28 September 2017.[1]

Plot[sunting | sunting sumber]

Luqman adalah filem yang memaparkan nilai-nilai tradisi yang ditetapkan di Malaysia kontemporari. Protagonis eponim (Wan Hanafi Su) adalah seorang penyair yang kenamaan negara, seorang lelaki bergelut untuk mencari penonton menghargai untuk kerja-kerja beliau seni. Isu mudanya, Ayu (Raja Ilya), adalah pelari yang berpengalaman, yang mengkhususkan diri dalam tarian tradisional. Di antara mereka ialah Marwan (Josiah Hogan), seorang pelajar penyelidikan Luqman mengawasi dan pasangan tarian Ayu. Kerana dunia mereka bertembung, Luqman mendapati dirinya semakin dipinggirkan dalam pertembungan antara yang lama dan baru. Dia berpegang pada prinsipnya, sementara itu dicabar oleh tokoh moden Ayu dan Marwan. Dalam mencari ubat artistik untuk penyakit malangnya, Luqman tidak lama lagi mendapati bahawa ketika dunia berubah, konflik antara tradisi dan moden tidak begitu mudah diselesaikan.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Luqman ditayangkan pada 28 September 2017 dan menerima ulasan positif dari pengkritik filem. Amirul Haswendy Ashari dari Harian Metro dalam ulasannya berkata: "...filem ini hebat dengan bahasa filem dan subteks yang berlapis-lapis. Boleh dikatakan hampir setiap babak mempunyai makna tersirat yang berhubung kait antara momen, dialog, situasi dan emosi watak."[2] Shazryn Mohd Faizal datri mStar Online melihat Luqman umpama sebuah pementasan teater versi filem memandangkan skrip dan dialognya tersusun dan ditulis sedemikian rupa.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Abd. Aziz Itar (6 Mac 2016). "Luqman psikik Melayu berjiwa besar". Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-07-16. Dicapai pada 6 Oktober 2017.
  2. ^ Amirul Haswendy Ashari (1 Oktober 2017). "LuQman bernas dan berat". Harian Metro. Dicapai pada 1 Oktober 2017.
  3. ^ Shazryn Mohd Faizal (5 Oktober 2017). "Oh... Begini Rupa-Rupanya 'Luqman'". mStar Online. Dicapai pada 6 Oktober 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]