Lyangcha

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lyangcha
Saktigarher Langcha
JenisMakanan Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianPencuci mulut
Tempat asalSubbenua India
Kawasan/rantauBengal, Odisha, Assam
Bahan utamaTepung, pepejal susu, minyak, gula
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Lyangcha atau Langcha atau Lemcha (Benggali: ল্যাংচা) adalah hidangan manis India yang disediakan di Jharkhand, Bengal Barat, Odisha, Assam dan di kawasan timur India. Ia dibuat daripada tepung dan susu tepung dengan menggorengnya dan mencelupkannya ke dalam sirap gula untuk masa yang lama. Asal usul Bengali adalah di Bardhaman, Bengal Barat, India.

Penyediaan[sunting | sunting sumber]

Secara tradisionalnya, lyangcha terbuat dari khoya (sejenis susu pepejal). Tetapi disebabkan ketiadaan khoya pada masa-masa tertentu, biasanya susu tepung digunakan.

Lyancha diperbuat daripada tepung dan susu tepung. Tepung dan susu tepung dicampur dengan soda dan air dan dijadikan adunan. Minyak sapi ditambah pada masa-msa tertentu. Selepas disebatikan, tidak dibiarkan selama beberapa jam. Kemudian doh dibahagikan kepada kepingan berbentuk silinder dengan tangan. Potongan silinder itu kemudiannya dimasukkan dalam minyak goreng sehingga kerak coklat terbentuk dan berubah menjadi keras. Potongan silinder goreng itu kemudian direbus dalam sirap gula. Sebaik sahaja selesai, ia dibawa kembali ke tab yang mengandungi sirap gula wangi berperisa ros atau kayu manis yang sejuk. Dibiarkan selama beberapa jam, potongan keras ini menjadi lembut dan enak, siap untuk dihidangkan di atas pinggan.

Tempat yang terkenal dengan pencuci mulut ini[sunting | sunting sumber]

Burdwan, sebuah bandar di Bengal Barat sangat terkenal dengan lyangchanya. Dicelup dalam sirap gula manis, ia menjadi sebagai salah satu makanan yang paling popular dalam senarai pencuci mulut. Tarapith, sebuah kampung kecil di Bengal Barat yang terkenal dengan kuil Ma Tara, juga terkenal dengan lyangchanya. Lyangcha bersaiz besar yang diperbuat daripada tepung dan khoya menambah kemanisan rasa Benggali. Bermula dari 10 rupee hingga seratus rupee setiap satu bagi ukuran yang besar (kira-kira 3 kaki), gula-gula ini adalah elemen kedua paling menarik selepas kuil itu.

Wilayah paling terkenal untuk lyangcha ialah Shaktigarh, tempat kelahiran manisan itu sendiri. Terdapat banyak kedai menjual gula-gula di NH 19.[1] Terkenal di seluruh dunia dengan manisnya, Shaktigarh telah mencipta nama dan sejarahnya sendiri dalam seni pencuci mulut dan manisan India. Lyangcha mempunyai rasa yang berbeza di sana, warnanya hitam, goreng lebih dalam dan lebih manis daripada yang terdapat di mana-mana bahagian lain di Bengal. Ia juga berbentuk pisang dan bukan silinder.

Tempat-tempat seperti Kolkata, ibu kota Bengal Barat, juga terkenal dengan lyangchanya seperti mana-mana manisan lain di bandar metro itu. Bandar lain seperti Bhubaneshwar, ibu kota Orissa juga terkenal dengan manisannya. Puri, Nimpada adalah tempat lain di India Timur yang diketahui oleh orang ramai untuk lyangchanya. Manisan ini juga dikenali di peringkat antarabangsa, kerana bandar-bandar di Eropah dan AS yang mempunyai kedai manis India yang juga menjualnya.

Kerajaan Bengal Barat telah mempertimbangkan untuk mewujudkan Hab Lyangcha di Shaktigarh, tempat kelahiran lyangcha, untuk menyebarkannya ke seluruh dunia dan mengeksportnya untuk memperoleh pendapatan.

Hidangan serupa[sunting | sunting sumber]

  • Gulab jamun, pantua, ledikeni dan Chhena Jhili adalah hidangan yang lebih kurang serupa
  • Nikhuti adalah hidangan yang serupa tetapi lebih kecil saiznya; ia sering digunakan sebagai persembahan kepada dewa atau untuk menghias satu lagi pencuci mulut

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sweet spot: why everyone must pause in langcha land on the highway". The Telegraph, 21 June 2012. Dicapai pada 24 February 2017.