MV Mega Bakti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sejarah
Malaysia
Nama: MV Mega Bakti
Pengguna: Bendera tentera laut Malaysia Tentera Laut Diraja Malaysia
Pembina: Keppel Singmarine
Pelabuhan asal: Teluk Sepanggar, Kota Kinabalu, Sabah
Status: Aktif
Ciri-ciri umum
Jenis: Kapal penyelamat kapal selam
Sesaran: 1960 tan
Panjang: 80 m (260 ka)
Lunas: 17 m (56 ka)
Draught: 1.1 m (3.6 ka)
Halaju: 15.0 knot (27.8 km/j; 17.3 mph)
Anak kapal: 95

MV Mega Bakti ialah sebuah kapal penyelamat kapal selam yang dikendalikan oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM). Kapal ini direka dan dibina khas oleh Keppel Singmarine untuk digunakan di Malaysia.[1][2]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Keppel Singmarine menandatangani kontrak dengan TLDM pada 12 Julai 2012. TLDM secara rasmi menerima Mega Bakti pada 24 September 2013 dan menempatkannya di bawah Markas Kapal Selam TLDM (MAKS) yang berpusat di Teluk Sepanggar di Sabah. Kapal ini dirancang untuk menjadi kapal sokongan di permukaan bagi proses menyelamat kapal selam dan menawarkan perkhidmatannya dalam dua bentuk. Ketua operasi (SMER-I) dipertanggungjawabkan bagi demonstrasi dan latihan; operasi lain termasuk melatih penyelam kapal, mencari dan menyelamat (SAR), dan pemulihan torpedo.[3][4]

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Kapal ini dilengkapi dengan ruang penyahmampatan kunci ganda dua (DDC) dan sistem penentududukan pelampung pintar sistem kedudukan global (GIB), dan kenderaan bawah air kendalian jarak jauh (ROV).[5] ROV dikendalikan dari jauh oleh pengendali melalui kabel yang disambungkan ke Mega Bakti. Semasa operasi menyelamat, ROV digunakan untuk memasang sistem ventilasi dan nyahmampatan kapal selam berkecemasan (DSVSD) pada kedalaman hingga 400 meter. Ia mampu membersihkan rintangan di pintu keluar kapal selam berkemasan (DISSUB), merakam foto dan video dan menghantar pod storan sokongan bantuan kecemasan (ELSS). ELSS Pod digunakan sebagai bantuan perubatan, makanan dan keperluan lain ke DISSUB menggunakan ROV. Mega Bakti menyediakan 12 pod ELSS yang mampu menampung tekanan 65 bar. Pelampung pintar GPS digunakan untuk mengesan kedudukan DISSUB yang terdampar di laut dan dapat mengesan sehingga 1,000 meter.

Sistem ventilasi dan nyahmampatan kapal selam berkecemasan (DSVSD) dipasang di DISSUB untuk mengeluarkan udara bersih dan mengalirkan udara yang tercemar dari DISSUB. Sistem ini telah digunakan oleh Tentera Laut Perancis dan dapat mencapai kedalaman 250 meter. Ruang penyahmampatan kunci ganda dua (DDC) digunakan untuk merawat kru kapal selam dengan penyakit penyahmampatan (DCI). Mega Bakti mempunyai 2 unit DDC yang dapat merawat 6 pesakit di setiap unit DDC.

Sistem telefon bimbit bawah air mudah alih juga digunakan untuk melakukan komunikasi antara Mega Bakti dan DISSUB.

Mega Bakti mempunyai dua kapal penyelamat pantas untuk melakukan operasi menyelamat kru kapal selam pada bila-bila masa dan merupakan elemen perantara komunikasi antara pesawat induk dan DISSUB.

Misi[sunting | sunting sumber]

Mega Bakti (paling kanan) berlabuh di Gaya Bay, Borneo, pada tahun 2014.

Mega Bakti dalam perjalanan untuk mencari kapal selam Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Laut, KRI Nanggala (402) yang hilang di perairan Bali semasa latihan torpedo, dan dijangka tiba ke tempat kejadian pada 25 April 2021.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Vessel details for: MEGA BAKTI (Standby Safety Vessel) - IMO 9612571, MMSI 533130895, Call Sign 9MPU8 Registered in Malaysia | AIS Marine Traffic". MarineTraffic.com (dalam bahasa Inggeris).
  2. ^ "Keppel Offshore & Marine - Specialised Vessels". www.keppelom.com (dalam bahasa Inggeris).
  3. ^ MV Mega Bakti sertai PR16 di Korea Selatan
  4. ^ "Mortars and Submarine Rescue - Malaysian Defence" (dalam bahasa Inggeris).
  5. ^ "Submarine rescue vessel tested and proven in drill - Nation | The Star Online". www.thestar.com.my (dalam bahasa Inggeris).
  6. ^ "Royal Malaysian Navy deploys MV Mega Bakti to help search for Indonesian submarine". Malay Mail (dalam bahasa Inggeris). 22 April 2021. Dicapai pada 23 April 2021.