Madea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mabel "Madea" Earlene Simmons (née Baker/Murphy ) merupakan watak yang dicipta dan dilakonkan oleh Tyler Perry . Dia digambarkan sebagai seorang wanita Afrika-Amerika yang tua dan kuat. [1]

Madea berdasarkan ibu dan ibu saudara Perry. Menurut Perry sendiri, Madea adalah "versi PG ibu saya dan ibu saudara saya, dan saya suka mempunyai peluang untuk memberi penghormatan kepada mereka. Dia akan mengalahkan anda tetapi pastikan ambulans tiba di sana tepat pada masanya untuk memastikan mereka boleh meletakkan lengan anda kembali". [2]

Filem/lakonan Madea adalah komedi, tetapi semuanya mengandungi tema yang serius dan bertujuan untuk menyampaikan mesej moral tentang isu seperti perselingkuhan, penderaan pasangan dan akibat daripada tindakan seseorang.

Biografi fiksyen[sunting | sunting sumber]

Tahun-tahun awal[sunting | sunting sumber]

Madea dilahirkan di Greensburg, Louisiana, [3] pada 26 Jun 1935, dan dibesarkan di New Orleans, Louisiana . Nama sulungnya tidak diketahui, tetapi ia mungkin sama ada Baker atau Murphy kerana ia adalah nama keluarga bapa dan ibunya, masing-masing. (Madea berusia 68 tahun dalam drama pertama, I Can Do Bad All by Myself, serta Madea's Class Reunion. Umurnya dalam drama lain tidak diketahui kerana ia berlaku antara dua drama ini, dan tiada kesinambungan ditawarkan. ) Dalam "I Can Do Bad All by Myself," dia mendedahkan dia pernah tinggal di Cleveland, Ohio, tetapi kemudian kembali ke Atlanta. Madea adalah seorang pelacur dan penari bogel.

Madea dibesarkan dalam kemiskinan bersama ibu bapa dan adik-beradiknya. Madea telah menyatakan bahawa walaupun keluarganya tidak ramai tetapi mereka mempunyai kasih sayang. [4]

Menurut A Madea Christmas: The Play, ibu Madea, "Big Mabel" Murphy, adalah seorang pelacur semasa zaman kanak-kanak Madea dan tidak terlalu beragama. Akibatnya, Madea dibesarkan dengan sedikit pengetahuan tentang agama (sebagai seorang wanita tua, Madea mempunyai kecenderungan untuk menyalah petik Alkitab ).

Ketika dia berusia awal remaja keluarganya berpindah ke Atlanta, Georgia di mana mereka tinggal di sebelah barat. Dia bersekolah di Booker T. Washington High School di mana dia berkhidmat sebagai ahli pasukan sorak. Tidak diketahui di mana dan bila dia bertemu suami pertamanya, Johnny. Mereka mempunyai anak pertama mereka, Michelle semasa remaja berkemungkinan ketika berusia15 atau 16 tahun. Kemudian apabila Madea berumur 18 tahun, dia hamil anak perempuannya yang lain, Cora yang merupakan hasil daripada hubungan satu malam Madea dengan lelaki yang tidak dikenali jadi ini menjadikan Johnny bukan bapa kepada Cora. Kemudian beberapa ketika kemudian Madea dan Johnny mempunyai seorang anak lelaki, William. Kemudian tidak lama kemudian semua anaknya telah berkahwin dan mempunyai anak. Madea dan Johnny terpaksa membesarkan dua cucu mereka, Maylee dan Vianne, selepas kematian anak perempuan mereka akibat ketagihan dadah.

Media dan hiburan yang menampilkan Madea[sunting | sunting sumber]

Madea telah muncul dalam beberapa drama (beberapa daripadanya telah dirakam untuk tontonan berulang), filem yang dihasilkan sepenuhnya, beberapa program televisyen ( penampilan tetamu ), satu buku dan satu filem animasi . Watak itu membuat penampilan pertamanya dalam drama 1999 I Can Do Bad All by Myself, kemudian muncul dalam pelbagai drama lain oleh Perry, kemudian muncul dalam filem berdasarkan drama tersebut.

Pementasan (termasuk pementasan yang dirakam)[sunting | sunting sumber]

  • I Can Do Bad All by Myself—1999
  • Diary of a Mad Black Woman—2001
  • Madea's Family Reunion—2002
  • Madea's Class Reunion—2003
  • Madea Goes to Jail—2005
  • Madea's Big Happy Family—2010
  • A Madea Christmas—2011
  • Madea Gets a Job—2012
  • Madea's Neighbors from Hell—2013
  • Madea on the Run—2015
  • Madea's Farewell Play—2019

Filems[sunting | sunting sumber]

Siri televisyen[sunting | sunting sumber]

House of Payne (penampilan tetamu)[sunting | sunting sumber]

Dalam drama komedi TBS House of Payne episod perintis "Bully and the Beast", Madea merupakan ibu angkat Nikki. Dia mengambil kira plot itu melalui pertengkaran sekolah antara anak angkatnya dan anak saudara Curtis Payne, Malik. Curtis amat tidak menyukai Madea yang tidak gentar sedikit pun dengan Curtis. Sebaliknya, Curtis menjadi takut dengan Madea dan mengalami mimpi buruk tentangnya. [7]

Dalam episod "The Wench Who Saved Christmas", Curtis cuba menghalang semua orang daripada mempunyai semangat Krismas. Dia kemudian tertidur dan bermimpi bahawa Madea adalah hantu Krismas yang lalu, sekarang, dan masa depan. Dalam bentuk ini, dia cuba mengajarnya pelajaran tentang tingkah laku suka mematikan keseronokan. [8]

Dalam episod "Wife Swap", isteri Curtis, Ella menghukumnya kerana menganggapnya sebagai perkara biasa. Pada malam itu, Curtis mengalami mimpi ngeri yang berpanjangan di mana dia berkahwin dengan Madea dan bukannya Ella. [9]

Meet the Browns (disebutkan)[sunting | sunting sumber]

Pada siri TBS yang lain, Meet the Browns, Mable dikatakan ibu kepada Cora Simmons hasil daripada hubungan seks satu malam dengan watak utama rancangan itu. Dia adalah watak yang tidak kelihatan sepanjang siri ini. [10]

Sayangi Jiranmu (penampilan tetamu)[sunting | sunting sumber]

Pada 21 Januari 2015, Madea membuat penampilan tetamu khas dalam siri komedi Oprah Winfrey Network, Love Thy Neighbor . Episod bertajuk " Madea's Pressure Is Up " disiarkan sebagai sebahagian daripada musim ke-3 Love Thy Neighbor.

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

Dalam iklan untuk BET+, Tyler Perry menjelaskan perkhidmatan penstriman ini kepada Madea dan Joe pada masa mereka bertengkar tentang perkara yang perlu ditonton di TV. [11]

Buku[sunting | sunting sumber]

Don't Make a Black Woman Take Off Her Earrings : Perry menulis buku itu dalam persona watak itu. Buku itu diterbitkan pada 11 April 2006.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Austerlitz, Saul (2010). Another Fine Mess: A History of American Film Comedy. Chicago Review Press. m/s. 444. ISBN 9781556529511. Dicapai pada 2012-12-30. Madea avenging.
  2. ^ "Tyler Perry Transforms: From Madea To Family Man". NPR. 2012-10-15. Dicapai pada 2013-01-17.
  3. ^ Parks, Sheri (23 March 2010). Fierce Angels: The Strong Black Woman in American Life and Culture - Sheri Parks - Google Books. ISBN 9780345512598. Dicapai pada 2013-01-08.
  4. ^ Perry, Tyler (6 February 2007). Don't Make a Black Woman Take Off Her Earrings: Madea's Uninhibited ... - Tyler Perry - Google Books. ISBN 9781101218037. Dicapai pada 2013-01-08.
  5. ^ McNary, Dave (22 June 2017). "Two Tyler Perry Movies Get 2018 Release Dates".
  6. ^ D'Alessandro, Anthony (June 8, 2021). "Tyler Perry Brings Madea Out Of Retirement For New Netflix Movie". Deadline Hollywood.
  7. ^ "Tyler Perry's House of Payne, Vol. 1: Episodes 1-20 [3 Discs] - DVD". Bestbuy.com. 2007-12-04. Dicapai pada 2013-01-23.
  8. ^ "Preview: Tyler Perry's Madea visits House of Payne - Today's News: Our Take". TVGuide.com. 2007-12-05. Dicapai pada 2013-01-23.
  9. ^ TV.com (2008-05-08). "Tyler Perry's House Of Payne - Season 4, Episode 1: Wife Swap". TV.com. Dicapai pada 2013-01-23.
  10. ^ "Meet the Browns TV show | canceled + renewed TV shows". TV Series Finale. 2011-11-18. Dicapai pada 2013-01-23.
  11. ^ "BET+ TV Spot, 'Don't Argue over Television' Featuring Tyler Perry".