Mahidevran Sultan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mahidevran Sultan (Arab: ماحي الدوران سلطان; juga disebut sebagai Gülbahar dalam beberapa sumber); ialah permaisuri kepada Sultan Süleyman I dan bonda kepada Şehzade Mustafa.

Asal-usul hidup[sunting | sunting sumber]

Beliau dilahirkan sekitar tahun 1500 di Crimean yang terletak di wilayah asal Çerkes (Semenanjung Taman) (menurut beberapa sumber, beliau dilahirkan di Albania ) [1] . [2] [3] [4] [5] Walaupun dikatakan bahawa nama hadapannya adalah Bosfor, [6] "Bosfor" adalah nama semenanjung Taman di kalangan orang-orang Circassian, jadi sesetengah orang mengatakan bahawa adalah Bosfor itu bukanlah nama baginda, tetapi nama kampung halamannya . [5] Nama ayahnya adalah Abdullah seperti yang ter[ahat pada batu nisan makamnya di Makam Şehzade Mustafa di Bursa; Dalam dokumen-dokumen dalam arkib istana, dia dianggap sebagai jariyah (pembantu atau khadam) kerana dia menulis sebagai Abdurrahman dan Abdülmennân. [3] [7] Sebaliknya, terdapat laporan baru-baru ini dan laporan dalam akhbar bahawa dia tidak devshirme, bahawa ayahnya telah Kabardinian Circassian pemerintah Idar Mirza Temruko, dan ibunya adalah Nazcan Hatun (saudara perempuan Yavuz Sultan Isteri Selim , Ayşe Hatun ), ibunya adalah Mengli Giray, dan nama sebenarnya adalah Malhurub . [8] [9]

Saruhan memasuki harem Istana Manisa di Sanjak Bey, Putera Suleiman. Pada tahun 1515, setelah Suleiman melahirkan anak sulungnya, Mustafa, dia mengambil nama Mahidevran. [3] Setelah kematian Selim I pada September 1520, dia datang ke Istanbul bersama anaknya setelah Suleiman ditabalkan sebagai sultan Uthmaniyyah. Kedua-dua saudaranya tinggal bersamanya di istana [9] dan mereka dikebumikan di makam diraja di Masjid Muradiye di Bursa. [10]

Zaman Kesultanan Haseki[sunting | sunting sumber]

Ketika Putera Mustafa mencapai usia dewasa, dia dilantik sebagai Saruhan Sanjak Bey sesuai dengan tradisi Uthmaniyyah. Sekali lagi, seperti kebiasaan, ibunya Mahidevran Sultan pergi ke Saruhan bersama anaknya. [3] Pada 6 Oktober 1553, Sultan Süleyman menghukum puteranya Mustafa di Konya kerana tersebar khabar angin bahawa puteranya merancang untuk menggulingkannya. percaya bahawa dia merancang untuk menjatuhkannya. [11] Semasa pengebumian Mustafa dihantar ke Bursa, Mahidevran dan puteri Mustafa dan gundik-gundik yang lain juga diasingkan ke Bursa. [3]

Menghabiskan sisa-sisa hidup di Bursa[sunting | sunting sumber]

Menurut dokumen yang terdapat dalam Rekod Mahkamah Syariah Bursa, Mahidevran Sultan diasingkan dari Amasya ke Bursa dengan rombongan sekitar lapan ke sepuluh orang. [12] Sebagai isteri sultan, cukai tanah pashmak, yang seharusnya diambil, dipotong. Beliau bahkan tidak mampu membayar sewa rumah yang dia tinggal di Bursa selama sekitar sepuluh tahun, dan dia meminjam wang dari banyak orang. [3] [1] Setelah kematian isterinya yang lain, Hürrem Sultan, pada tahun 1558, Süleyman membayar hutang Mahidevran dan memberinya elaun, melalui hakim Bursa; Pada tahun berikutnya, dengan dekrit berikut, dia membeli rumah Leyszâde untuknya di kawasan Imaret-i Isa di Kubu Bursa. [3]

"Sekiranya maklumat yang diterima betul, ketika anda menerima keputusan itu, maka diputuskan bahawa jumlah sewa diperoleh dari Hassa Harc Emin, setelah mendapat maklumat mengenai berapa sewa rumah tersebut setiap hari, dan mengira berapa lama mereka memiliki pernah tinggal di rumah yang berkenaan dan sewa belum dibayar. Menurut ini, penyelidikan dilakukan dengan pergi ke rumah dengan orang-orang seperti itu. Bayaran sewa harian sebanyak 10 syiling telah dinaikkan. Harga sewa 9.5 tahun dikira dan 34 ribu 200 akce dibayar kepada tuan tanah . " [13]

Mahidevran, yang mencari nafkah dari tunjangan yang diberikan kepadanya, menyumbangkan dua kilang dan seratus ribu dirham perak untuk pemuliharaan makam itu, sementara beliau membina Makam Mustafa-i Cedit di kubur anaknya Mustafa di Muradiye. [3] Beliau meninggal pada 3 Februari 1581 dan dikebumikan di sebelah anaknya. [3]

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Hatice Aslan sebagai Mahidevran Sultan dalam siri televisyen Turki Hürrem Sultan, diterbitkan pada tahun 2003, dan Nur Fettahoğlu dalam siri Magnificent Century, disiarkan antara 2011-2014.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire. Oxford University Press. 1993. m/s. sf. 55-56. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Ekim 2013. Dicapai pada 9 Mayıs 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Yermolenko-2 tidak disediakan
  3. ^ a b c d e f g h i Süleyman, Hurrem ve Diğerleri: Bir Dönemin Gerçek Hikayesi. Nisan 2012. m/s. 26–27. Check date values in: |year= (bantuan)
  4. ^ Inside the Seraglio: private lives of the sultans in Istanbu. Penguin Books. 2000. m/s. sf. 51. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Aralık 2013. Dicapai pada 9 Mayıs 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  5. ^ a b "Kanuni Sultan Süleyman'ın Çerkes eşi". Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Nisan 2020. Check date values in: |archive-date= (bantuan)
  6. ^ Padişahların kadınları ve kızları. Türk Tarih Kurumu. 1985. m/s. sf. 35. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Aralık 2013. Dicapai pada 14 Ekim 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  7. ^ Padişahların kadınları ve kızları. Türk Tarih Kurumu. 1985. m/s. sf. 36. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Şubat 2014. Dicapai pada 22 Şubat 2014. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  8. ^ "Edadil Açba, Kanuni Sultan Süleyman'ın Çerkes Eşi, Jineps Gazetesi, Haziran 2014". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Aralık 2014. Dicapai pada 28 Kasım 2014. Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  9. ^ a b "Esra Açıkgöz, Ailesinin Ağzından Mahidevran'ın Hikayesi, Cumhuriyet gazetesi Pazar eki, 07.10.2012". Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Ocak 2014. Dicapai pada 12 Ağustos 2014. Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  10. ^ "Doç. Dr. Doğan Yavaş, Saraylılar ve Üç Hanım Kızlar Türbelerinde Medfun Olanlar Kimlerdir?, Bursada Zaman, 17 Kasım 2014". Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Aralık 2014. Dicapai pada 28 Kasım 2014. Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  11. ^ Sakaoğlu, Necdet; sf. 11
  12. ^ Kâmil Kepecioğlu
  13. ^ Vakıflar Mecmuası, II, 1940 sf.13 ISBN 1970'ten önce bu uygulama yoktu.