Mahkamah Agung Azerbaijan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mahkamah Agung Azerbaijan adalah mahkamah tertinggi dan pengadilan banding terakhir dalam sistem kehakiman tiga tahap di Azerbaijan. Mahkamah Agung Azerbaijan dibentuk berdasarkan Artikel 131 Perlembagaan Republik Azerbaijan dan Pasal 77 Undang-Undang tentang "Mahkamah dan Hakim".[1] Mahkamah Agung memiliki kewenangan untuk memberikan keadilan terhadap hukum sipil (termasuk administrasi dan pertikaian ekonomi), pertikaian jenayah dan kes-kes lain yang berkaitan dengan kelakuan pengadilan umum atau khas.[2] Walaupun ia ditubuhkan di Baku, bidang kuasanya berlaku untuk seluruh wilayah Republik Azerbaijan.

Sejarah Mahkamah Agung Azerbaijan[sunting | sunting sumber]

Sejarah sistem kehakiman moden di Azerbaijan bermula dengan pembentukan Republik Demokratik Azerbaijan pada 28 Mei 1918.

Bermula dari tahun 1990 reformasi kehakiman asas telah dilakukan di Azerbaijan di bawah pimpinan Heydar Aliyev. Pembaharuan ini merangkumi beberapa perubahan seperti pembentukan sistem peradilan tiga tahap yang baru, penerapan beberapa kod undang-undang (Undang-undang Tanah, Undang-undang Sipil, KUHP, Undang-Undang Kesalahan Pentadbiran, Undang-Undang Perumahan dan lain-lain). Majlis Perundangan-Kehakiman, yang terdiri dari perwakilan cabang perundangan, kehakiman dan eksekutif, kemudian dibentuk dan secara aktif mengambil bagian dalam pemilihan hakim untuk berbagai hal termasuk Mahkamah Agung dengan melakukan pemeriksaan atau pemeriksaan dan wawancara.[3]

Kedudukan Sesi Pleno[sunting | sunting sumber]

Sidang Pleno Mahkamah Agung hendaklah terdiri daripada Ketua Mahkamah, timbalannya, Ketua Majlis dan para Hakim Mahkamah. Anggota Mahkamah Pleno Mahkamah Agung akan memiliki hak yang sama dalam kompetensi mereka untuk memutuskan kes.

Sidang Pleno Mahkamah Agung berhak untuk:[1]

  • Mendengarkan maklumat yang dilaporkan oleh ketua pengadilan mengenai hal-hal praktik kehakiman, menerapkan undang-undang Republik Azerbaijan serta informasi yang dilaporkan oleh ketua Mahkamah Agung, wakilnya, ketua Dewan, ketua pengadilan rayuan, dan pengadilan umum dan khas lain di tingkat pemerintahan keadilan, mengkaji praktik kehakiman ringkasan dan analisis statistik kehakiman kes;
  • Menubuhkan dewan Mahkamah Agung atas nasihat Ketua Hakim Mahkamah Agung dan menetapkan hakim ke majelis yang berbeza;
  • Meluluskan piagam dan struktur Lembaga Penasihat Perundingan di bawah Mahkamah Agung atas nasihat Ketua Hakim Mahkamah Agung;
  • Membuat usul di hadapan Mahkamah Perlembagaan yang tertakluk kepada Artikel 130 Perlembagaan Republik Azerbaijan;
  • Dengan mempertimbangkan peraturan Presiden Republik Azerbaijan mengenai penarikan hakim Republik Azerbaijan yang tunduk pada Pasal 128 Perlembagaan Republik Azerbaijan dan menyampaikan pendapat yang relevan kepada Presiden Republik Azerbaijan dalam 30 hari selepas peraturan dikeluarkan;
  • Memberi tafsiran mengenai hal-hal praktik kehakiman sesuai dengan Pasal 131 Perlembagaan Republik Azerbaijan;
  • Memberi keputusan alternatif mengenai kes kasasi atas nasihat Presiden Mahkamah Agung, protes dari Jaksa Penuntut Umum atau aduan pembelaan atau kes mengenai masalah baru atau peristiwa baru yang berkaitan dengan pelanggaran hak dan kebebasan;
  • Memberi pertimbangan terhadap isu dan keputusan Majelis Nasional Republik Azerbaijan sambil tetap mematuhi Artikel 96 Perlembagaan Republik Azerbaijan;
  • Memberi pertimbangan terhadap keluhan yang diajukan pada keputusan Majlis Perundangan Kehakiman dalam kasus-kasus yang ditentukan oleh undang-undang;
  • Kaji peraturan perundangan lain berdasarkan ketentuan Undang-Undang yang berlaku di Republik Azerbaijan.

Prinsip kerja Mahkamah Pleno Mahkamah Agung[sunting | sunting sumber]

Prinsip kerja Sidang Pleno Mahkamah Agung Azerbaijan adalah seperti berikut:

  • Sidang Pleno Mahkamah Agung diadakan tidak kurang dari sekali dalam tiga bulan yang diketuai oleh Ketua Hakim Mahkamah Agung.
  • Ketua-ketua Mahkamah Rayuan, ketua Mahkamah Agung Republik Otonomi Nakhchivan, Jaksa Agung Republik Azerbaijan dan pengawas institusi-institusi yang berkaitan dengan kuasa eksekutif dapat berpartisipasi dalam sesi-sesi Sidang Pleno Mahkamah Agung. Penyertaan pembelaan dalam sidang Pleno Mahkamah Agung dapat dilakukan selama pertimbangan kes kasasi pilihan atau kes mengenai masalah keadaan baru atau keadaan baru yang terjadi yang berkaitan dengan pelanggaran hak dan kebebasan mesti dilakukan. diberikan. Yang lain boleh dijemput untuk mengambil bahagian dalam Sidang Pleno Mahkamah Agung.
  • Anggota pleno dan peserta Pleno lain dimaklumkan mengenai tarikh sesi dan isu-isu dalam agenda sekurang-kurangnya 10 hari sebelum mesyuarat dan fail keputusan dan bahan lain diberikan kepada mereka.
  • Sesi pleno akan dianggap berkesan sekiranya sekurang-kurangnya dua pertiga (2/3) anggota dewan hadir.
  • Keputusan dari Mahkamah Agung Mahkamah Agung dibuat dengan mengundi dengan mengangkat tangan. Semua anggota Sidang Pleno Mahkamah Agung mesti memilih.
  • Ketua Sidang Pleno Mahkamah Agung juga mengambil bahagian dalam pemilihan sebagai baki hakim dan suara terakhir.
  • Peserta-peserta lain dari Sidang Pleno Mahkamah Agung dan ketua Mahkamah Agung tidak memilih perkara-perkara yang berkaitan dengan peraturan kasasi tambahan. Plenari mengambil keputusan mengenai isu-isu yang sedang dipertimbangkan. Keputusan dan minit mesyuarat pleno ditandatangani oleh ketua mesyuarat.
  • Pejabat Mahkamah Agung akan mengatur sesi di Pleno, menyimpan catatan minit dan mengambil langkah lain yang diperlukan untuk menjamin pelaksanaan keputusan Pleno.
  • Pleno dapat membatalkan keputusan mahkamah mengenai pembebasan atau keputusan untuk mengakhiri pendakwaan jenayah atas dasar pembebasan atau keputusan lain, dengan alasan bahawa mereka memperburuk hukuman bagi narapidana jika disetujui oleh dua pertiga (2/3) peserta sesi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "ABOUT THE SUPREME COURT OF AZERBAIJAN REPUBLIC". supremecourt.gov.az (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-04-01.
  2. ^ "Unified Judicial Port- Supreme Court".
  3. ^ "BRIEF INFORMATION ON JUDICIAL SYSTEM OF AZERBAIJAN". supremecourt.gov.az (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-04-01.