Majalah dalam talian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Majalah dalam talian ialah majalah yang diterbitkan di Internet, melalui sistem papan buletin dan lain-lain bentuk rangkaian komputer awam. Salah satu majalah pertama untuk menukar dari format majalah cetak untuk menjadi dalam talian hanya adalah majalah komputer Datamation. [1] Beberapa majalah dalam talian yang diedarkan melalui World Wide Web memanggil webzine mereka sendiri.[2] Sebuah ezine (juga dieja e-zine) adalah istilah yang lebih khusus yang digunakan untuk majalah kecil dan surat berita yang diedarkan oleh mana-mana kaedah elektronik, contohnya melalui mel elektronik (e-mel/emel, lihat Zine).[3] Sesetengah kumpulan sosial boleh menggunakan istilah cyberzine dan hyperzine apabila merujuk kepada sumber yang diedarkan secara elektronik. Begitu juga, beberapa majalah dalam talian boleh merujuk kepada diri mereka sebagai "majalah elektronik" atau "e-majalah" untuk mencerminkan demografi pembaca mereka atau untuk menangkap istilah dan ejaan alternatif dalam carian dalam talian.

Sebuah majalah dalam talian berkongsi beberapa ciri dengan blog dan juga dengan akhbar dalam talian, tetapi biasanya boleh dibezakan dengan pendekatannya terhadap kawalan editorial. Majalah biasanya mempunyai editor atau papan editorial yang mengkaji penyerahan dan melaksanakan fungsi kawalan kualiti untuk memastikan semua bahan memenuhi jangkaan penerbit (masa pelaburan atau wang dalam pengeluarannya) dan pembaca.

Banyak penerbit cetak besar sekarang menyediakan penerbitan digital tajuk majalah cetakan mereka melalui pelbagai perkhidmatan dalam talian dengan bayaran. Penyedia perkhidmatan ini juga merujuk kepada koleksi produk digital ini sebagai majalah dalam talian, dan kadang-kadang sebagai majalah digital.

Beberapa penerbit dalam talian telah mula menerbitkan dalam pelbagai format digital,[4] atau format dwidigital, yang mungkin termasuk versi HTML yang kelihatan seperti halaman web tradisional dan versi Flash yang kelihatan lebih seperti majalah tradisional dengan membalikkan halaman digital.

Majalah dalam talian yang mewakili perkara yang menarik kepada pakar atau masyarakat untuk subjek akademik, sains, perdagangan atau industri biasanya dirujuk sebagai jurnal dalam talian.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Datamation". Datamation 4. Dicapai pada 24 March 2015.
  2. ^ "Webzine | Define Webzine at Dictionary.com". Dictionary.reference.com. Dicapai pada 2012-03-02.
  3. ^ "Definition of 'webzine'". collinsdictionary.com. Dicapai pada 24 March 2015.
  4. ^ "Ad Agency Starts New Online Publication". Sfvbj.com/. Dicapai pada 2012-03-20.