Majestik 12

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam teori konspirasi UFO , Majestik 12 (atau MJ- 12 ) adalah nama kod bagi sesuatu jawatankuasa rahsia yang dikatakan saintis, pemimpin tentera, dan pegawai-pegawai kerajaan yang ditubuhkan pada tahun 1947 dari perintah eksekutif oleh Presiden Amerika Syarikat, Harry S. Truman untuk memudahkan pemulihan dan siasatan kapal angkasa asing. Konsep berasal dalam siri kononnya bocor dokumen rahsia kerajaan pertama diedarkan oleh ufologists pada tahun 1984. Selepas pemeriksaan , Biro Penyiasatan Persekutuan ( FBI) mengisytiharkan dokumen sebagai "benar-benar palsu" , dan banyak ufologists menganggap mereka sebagai suatu penipuan rumit . Majestik 12 kekal popular di kalangan sesetengah ahli-ahli teori konspirasi UFO dan konsep yang telah muncul dalam budaya popular termasuk televisyen, filem dan kesusasteraan.


Asal[sunting | sunting sumber]

Konsep " Majestic Dua Belas " muncul semasa tempoh pada 1980-an apabila ufologists percaya ada satu penutupan daripada kejadian Roswell UFO dan spekulasi beberapa peringkat atas berahsia kerajaan Amerika Syarikat yang bertanggungjawab. Andaian mereka kelihatan disahkan pada tahun 1984 apabila ufologist Jaime Shandera menerima filem mengandungi sampul surat yang, apabila maju, menunjukkan imej lapan muka surat dokumen yang muncul yang akan memberi taklimat kepada kertas yang menjelaskan "Operasi Majestik Dua Belas ". Dokumen-dokumen yang berupa mendedahkan jawatankuasa rahsia dua belas , kononnya dibenarkan oleh Presiden Amerika Syarikat Harry S. Truman pada tahun 1952, dan menjelaskan bagaimana kemalangan kapal angkasa makhluk asing di Roswell pada tahun 1947 telah disembunyikan, bagaimana teknologi asing pulih boleh dieksploitasikan, dan bagaimana Amerika Syarikat perlu melibatkan diri dengan kehidupan di luar bumi pada masa akan datang .


Shandera dan rakan-rakan beliau ufologist Stanton T. Friedman dan Bill Moore berkata, mereka kemudian menerima satu siri mesej tanpa nama yang membawa mereka untuk mencari apa yang dipanggil " Cutler / Twining memo" pada tahun 1985 ketika mencari fail mendedahkan laporan di Arkib Negara . Yang berupa sebagai ditulis oleh Ketua Nathan F. Twining kepada pembantu Presiden Eisenhower , Robert Cutler dan mengandungi rujukan kepada Majestik 12 , memo yang secara meluas dianggap satu pemalsuan , mungkin ditanam sebagai sebahagian daripada satu penipuan. Ahli sejarah, Robert Goldberg menulis bahawa yang ufologists datang untuk mempercayai cerita walaupun dokumen yang " jelas ditanam untuk meningkatkan kesahihan kertas taklimat ".


Mengaku dihubungkan dengan Tentera Udara Office Amerika Syarikat Siasatan Khas , seorang lelaki bernama Richard Doty kepada pembikin filem Linda Moulton Howe bahawa kisah MJ- 12 itu adalah benar , dan menunjukkan Howe dokumen yang tidak ditentukan yang berupa membuktikan kewujudan kecil , orang asing humanoid kelabu berasal dari sistem bintang Zeta Reticuli . Doty dilaporkan berjanji untuk membekalkan Howe dengan rakaman filem UFO dan temu bual dengan makhluk asing , walaupun tidak ada rakaman pernah menjadi kenyataan.

Tidak lama kemudian, rasa tidak percaya dan syak wasangka membawa kepada perbezaan pendapat dalam masyarakat ufology atas keaslian dokumen-dokumen MJ- 12, dan Moore telah dituduh mengambil bahagian dalam penipuan rumit, manakala ufologists dan pembongkar lain seperti Philip J. Klass dituduh sebagai " ejen palsu ". [1]

FBI memulakan siasatan sendiri "rahsia " dokumen sepatutnya dan cepat membentuk keraguan tentang kesahihannya. Amerika Syarikat Tentera Udara Pejabat Siasatan Khas menyatakan bahawa tiada jawatankuasa itu yang pernah diberi kuasa atau dibentuk, dan bahawa dokumen itu " palsu. " FBI kemudiannya mengisytiharkan MJ- 12 dokumen sebagai "benar-benar palsu.

Kemudian pada tahun 1996 , dokumen yang dikenali sebagai MJ- 12 " Operasi Manual Khas" diedarkan di kalangan ufologists . Ia juga secara meluas dianggap sebagai palsu dan " kesinambungan daripada mitos MJ- 12"

Ufologists Linda Moulton Howe dan Stanton T. Friedman percaya dokumen-dokumen MJ12 adalah sahih. Friedman meneliti dokumen dan telah berhujah bahawa kerajaan Amerika Syarikat telah berkomplot untuk menutup pengetahuan kapal angkasa makhluk asing terhempas.

Menurut wartawan Howard Blum nama "Majestik 12" itu telah yang digambarkan dalam masyarakat UFO apabila Rang Undang-undang Moore ditanya wartawan National Enquirer Bob Pratt pada tahun 1982 untuk bekerjasama dalam novel yang dipanggil MAJIK -12. Oleh kerana itu, Blum menulis, Pratt telah sentiasa cenderung untuk berfikir Majestik 12 mendokumenkan satu penipuan.

Ahli Yang Diduga[sunting | sunting sumber]

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]