Majlis Daerah Simpang Renggam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Majlis Daerah Simpang Renggam
مجليس دايره سيمڤڠ ريڠڬم

MDSR
Jenis
Jenis
Kepimpinan
Yang Dipertua (YDP)
Tuan Haji Abdul Hakim bin Abd Manap
Moto
Usaha Maju Jaya
Tempat persidangan
Majlis Daerah Simpang Renggam
Pejabat MD Simpang Renggam,
86200, Simpang Renggam,
Johor Darul Ta'zim
Laman sesawang
www.mdsrenggam.gov.my
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Majlis Daerah Simpang Renggam (MDSR) ialah salah satu pihak berkuasa tempatan di daerah Kluang, Johor selain Majlis Perbandaran Kluang.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Majlis Daerah Simpang Renggam pada asalnya ditubuhkan sebagai Majlis Daerah Kluang Selatan, di mana pengistiharan sebagai Majlis Daerah Simpang Renggam adalah pada 1 Januari 2001. Ini adalah selaras dengan penstrukturan semula Kerajaan Negeri dengan peningkatan taraf beberapa buah kerajaan tempatan di negeri Johor.

Pada asalnya Pejabat Majlis Daerah Simpang Renggam terletak di bandar Renggam tetapi kepesatan pembangunan yang begitu ketara di pekan Simpang Renggam menjadikan tumpuan kependudukannya begitu pesat sekali. Maka pada 1 Januari 1996, pejabat Majlis Daerah Simpang Renggam dengan rasminya dipindahkan ke Simpang Renggam sebagai pusat pentadbiran utama.

Majlis Daerah Simpang Renggam merangkumi 5 buah Majlis Tempatan iaitu Renggam, Simpang Renggam, Machap, Layang-Layang dan Sungai Sayong. Penstrukturan semula oleh Kerajaan Persekutuan pada tahun 1979 dengan kuasa perundangan di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976 sebagai teras kepada wujudnya sebuah Kerajaan Tempatan yang berfungsi sebagai pemangkin prasarana kepada masyarakat di pendaerahan ini yang keluasaannya diwartakan di bawah Pelan Warta PW1287 (JPU.17. 1979) dengan anggaran penduduk seramai 49,780 orang terdiri dari pelbagai kaum.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]