Majlis Konstantinopel Ketiga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Majlis Konstantinopel Ketiga, dikira sebagai Majlis Ekumenikal Keenam [1] oleh gereja Ortodoks dan Katolik serta kebanyakan gereja barat. Majlis Ekumenikal ini diadakan pada tahun 680-681 Masihi dan perkara utama majlis ini adalah mengutuk ajaran monoenergisme dan monotelitisme sebagai bidaah dan mendefinisikan Yesus Kristus sebagai mempunyai dua tenaga dan dua kehendak (ketuhanan dan manusia). [2]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Majlis cuba menamatkan atau menyelesaikan beberapa kontroversi teologi sejak abad ke-6 Masihi, tetapi kontroversi itu merosakkan secara intensif pada tubuh gereja semasa era Heraklius ( r. 610–641 ) dan Constans II ( r. 641–668 ). Heraklius pada masa itu berusaha untuk memulihkan wilayahnya yang telah ditangkap oleh Parsi dan berusaha untuk merapatkan kontroversi dengan monofizisme, pengajaran yang disokong oleh kebanyakan gereja di Syria dan Mesir, dengan mencadangkan kedudukan teologi sederhana yang disokong oleh tradisi. Hasilnya ialah monoenergisme pertama, iaitu bahawa Kristus, walaupun wujud dalam dua sifat (ketuhanan dan manusia), mempunyai satu tenaga, yang kedua ialah monotelitisme, iaitu bahawa Kristus mempunyai satu kehendak (iaitu, bahawa tidak ada pertentangan dalam Kristus antara manusia-Nya. dan kehendak ilahi). Doktrin ini kemudiannya diterima oleh kebanyakan masyarakat Byzantine pada masa itu, tetapi doktrin ini sangat menentang di Jerusalem dan Rom dan mencetuskan kontroversi yang terus berlanjutan walaupun selepas kematian Heraklius dan penangkapan semula wilayah-wilayah yang telah dikawal semula pada era Heraklius. Apabila cucu Heraklius Constantose II naik takhta, dia berpendapat bahawa kontroversi ini boleh mengganggu kestabilan empayar dan berusaha cuba menutup perbincangan yang berkait rapat dengan kontroversi, dengan menghukum sesiapa yang bercakap tentang atau membincangkan kontroversi ini.[3]  Paus Martinus I dan sami Maksimus menjadi penentang utama doktrin ini (kerana tafsiran mereka bahawa ia mengajar penolakan kehendak manusia Kristus), yang kemudiannya mereka menganjurkan sinode di Rom pada tahun 649 yang mengutuk dan bahkan mengutuk doktrin monoenergyisme dan monolitisme.[4]  Di Konstantinopel pada tahun 653, beberapa kalangan menuduh Pope Martinus II sebagai penyokong revolusi, dan ia dianggap sebagai pengkhianatan empayar, oleh itu Paus Martinus II kemudiannya dipenjarakan dan diasingkan sehingga akhir hayatnya. Sementara itu, sami Maksimus diadili dan dihukum mati.  Kedudukan Pope Martinus II dan sami Maksimus mengenai doktrin-doktrin ini disokong kuat oleh kebanyakan anggota yang menghadiri majlis oicumenical ini. [5] [6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Boniface Consiliarius
  • Tujuh majlis ekumenikal pertama
  • Majlis Konstantinopel kedua
  • Majlis Nicaea Kedua

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Continuity and Change in Creed and Confessions, Credo: Historical and Theological Guide to Creeds and Confessions of Faith, ed. Jaroslav Pelikan (Yale University Press, 2013), 15.
  2. ^ George Ostrogorsky, History of the Byzantine State (Rutgers University Press, 1995), 127.
  3. ^ The Acts of the Council of Chalcedon, Volume 1, transl. Richard Price and Michael Gaddis (Liverpool University Press, 2005), 55.
  4. ^ Tylenda, Joseph N. (2003). Saints and Feasts of the Liturgical Year. Georgetown University Press. m/s. 60. ISBN 0-87840-399-X.
  5. ^ Ekonomou, Andrew J. (2007). Byzantine Rome and the Greek Popes: Eastern influences on Rome and the papacy from Gregory the Great to Zacharias, A.D. 590–752. Lexington Books. ISBN 978-0-7391-1977-8.
  6. ^ Siecienski 2010.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:History of the Catholic Church

Templat:Christian History