Majlis Penyelarasan (Belarus)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Majlis Penyelarasan Belarus
Rusia: Координационный совет Беларуси
Bahasa Belarus: Каардынацыйная рада Беларусі
Kerangka
Jenis/bentuk sahPertubuhan politik, collegiality, Demokrasi berperwakilan Sunting ini di Wikidata
Keanggotaan 70 ahli
Bahasa rasmiRusia, Belarus
Tapak webhttps://rada.vision/
Facebook: belrada.vision Twitter: rada_vision Instagram: rada.vision Telegram: rada_vision Youtube: UCk_eAy3XuzgLDUJj0X0B2xQ Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Dibentuk14 Ogos 2020 (2020-08-14)
Pengurusan
PengerusiTBD
Tokoh pentingSviatlana Tsikhanouskaya
GabunganGerakan demokrasi Belarus
Anugerah
Hadiah Sakharov (2020) Sunting ini di Wikidata
Lokasi
Lokasi
Kawasan perkhidmatanBelarus
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Majlis Penyelarasan Belarus[1] (Bahasa Rusia: Координационный совет Беларуси; Bahasa Belarus: Каардынацыйная рада Беларусі)[2] adalah badan yang dibentuk oleh calon presiden Sviatlana Tsikhanouskaya semasa protes Belarus 2020[3] yang mengikuti pilihan raya presiden Belarus 2020 yang dipertikaikan.[4] Mesyuarat pertama Majlis berlangsung pada 18 Ogos 2020.[5]

Pembentukan[sunting | sunting sumber]

Pembentukan Majlis Penyelarasan diumumkan dalam sebuah video yang dikeluarkan oleh Tsikhanouskaya pada 14 Ogos 2020 di mana dia juga mendakwa bahawa dia adalah pemenang pilihan raya presiden Belarus 2020 dengan antara 60 dan 70% undi dan meminta masyarakat antarabangsa untuk kenali kemenangannya.[6] Tsikhanouskaya menyatakan bahawa tujuan dewan adalah untuk menyelaraskan pemindahan kuasa secara aman dan teratur dari presiden yang berkuasa Aleksandr Lukashenko[7][8][9] dan mengadakan pemilihan presiden yang baru, bebas dan adil secepat mungkin. Pada 17 Ogos, Tsikhanouskaya mengeluarkan sebuah video di mana dia menyatakan bahawa dia sudah bersedia untuk memimpin pemerintahan peralihan.[10] Majlis itu mengadakan sidang media pertama pada 18 Ogos 2020, dengan soalan yang dijawab Olga Kovalkova, Maxim Znak, Maria Kalesnikava, Pavel Latushko dan Sergey Dylevsky.[11] Tsikhanouskaya Merakam dan mengadukan pemimpin EU dalam bahasa Inggeris pada 19 Ogos, meminta mereka untuk tidak mengenali keputusan pemilihan presiden pada pertemuan ketua pemerintah EU yang dijadualkan pada hari itu.[12]

Struktur[sunting | sunting sumber]

Tsikhanouskaya telah menyatakan bahawa permohonan masuk ke majlis akan terbuka untuk warga Belarus yang mengakui bahawa keputusan pilihan raya yang diisytiharkan secara rasmi telah dipalsukan, dan yang dipercayai oleh kumpulan sosial. Permohonan terdiri dari kalangan kumpulan kerja, pihak parti politik, kesatuan sekerja dan pertubuhan masyarakat sivik yang lain dan dari tokoh berwibawa seperti doktor, guru, pemimpin perniagaan, pengarang atau ahli sukan.[13] Olga Kovalkova dan peguam Maxim Znak telah diberi tanggungjawab untuk mengumpulkan dan meluluskan permohonan keahlian.[14]

Presidium[sunting | sunting sumber]

Majlis memilih 7 ahli presidium pada 19 Ogos 2020, yang kemudian akan menamakan ketua dari kalangan ahli mereka. [18] Ahli presidium tersebut ialah Svetlana Alexievich, Sergey Dylevsky, Pavel Latushko, Maria Kalesnikava, Olga Kovalkova, Lilia Vlasova dan Maxim Znak.[15] Ahli kepada presidium adalah:[16][17]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Ex-Belarusian presidential candidate Tikhanovskaya's HQ starts forming coordination council to ensure transition of power" [HQ bekas calon presiden Belarus Tikhanovskaya mula membentuk majlis penyelarasan untuk memastikan peralihan kuasa]. Interfax-Ukraine (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 Ogos 2020.
  2. ^ "Штаб Тихановской набирает участников в координационный совет по передаче власти" [Ibu pejabat Tikhanovskaya merekrut peserta ke majlis penyelarasan untuk pertukaran kuasa]. znak.com (dalam bahasa Rusia). 15 Ogos 2020. Dicapai pada 17 Ogos 2020.
  3. ^ "Thousands flood Belarus capital as election protests grow" [Ribuan orang membanjiri ibukota Belarus ketika protes pilihan raya semakin meningkat]. AP NEWS (dalam bahasa Inggeris). 14 Ogos 2020. Dicapai pada 16 Ogos 2020.
  4. ^ "Alexander Lukashenko Warns Belarus 'Will Die as a State' If It Agrees to Hold New Elections" [Aleksandr Lukashenko Memberi Amaran kepada Belarus 'Akan Mati Sebagai Negara' Jika Setuju Mengadakan Pilihan Raya Baru]. sputniknews.com. 16 Ogos 2020. Dicapai pada 17 Ogos 2020.
  5. ^ "В организованном Тихановской координационном совете по передаче власти назвали дату первой встречи" [Tarikh perjumpaan pertama diumumkan dalam Majlis Penyelarasan Tikhanov yang diatur untuk peralihan kuasa]. канал Дождь (dalam bahasa Rusia). 17 Ogos 2020.
  6. ^ "Belarus opposition candidate declares victory | NHK WORLD-JAPAN News" [Calon pembangkang Belarus menyatakan kemenangan | NHK WORLD-JAPAN News]. www3.nhk.or.jp (dalam bahasa Inggeris).
  7. ^ "Belarus election: Exiled leader calls weekend of 'peaceful rallies'" [Pilihan Raya Belarus: Pemimpin yang dibuang negara memanggil hujung minggu 'demonstrasi damai'] (dalam bahasa Inggeris). BBC News. 14 Ogos 2020. Dicapai pada 15 Ogos 2020.
  8. ^ polishnews (15 Ogos 2020). "Belarus. Swiatłana Cichanouska creates the Coordination Council for the "transfer of power" in the country" [Belarus. Sviatlana Tsikhanouskaya mewujudkan Majlis Penyelarasan untuk "pemindahan kuasa" di negara ini]. Polish News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 Ogos 2020.
  9. ^ admin. "Belarus: opposition candidate forms Coordination Council for transfer of power | MbS News" [Belarus: calon pembangkang membentuk Majlis Penyelarasan untuk pertukaran kuasa | MbS News] (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-08-30. Dicapai pada 16 Ogos 2020.
  10. ^ https://t.me/nexta_live_en/7398
  11. ^ https://rada.vision/sozdanie-koordinacyonnogo-soveta
  12. ^ https://www.youtube.com/watch?v=H-Rmfw_EUYk
  13. ^ Grekowicz, Nikita (16 Ogos 2020). "Łukaszence został już tylko Putin, Cichanouska wzywa do lokalnego przejmowania władzy" [Lukashenko hanya ada Putin, Tsikhanovskaya meminta pengambilalihan kuasa tempatan]. OKO.press (dalam bahasa Poland). Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-08-16. Dicapai pada 16 August 2020.
  14. ^ "Tikhanovskaya initiates creation of coordination council to transfer power in Belarus" [Tikhanovskaya memulakan penubuhan majlis penyelarasan untuk memindahkan kuasa di Belarus]. TASS (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 Ogos 2020.
  15. ^ https://rada.vision/sovet
  16. ^ https://t.me/onlinerby/14556
  17. ^ https://www.dw.com/ru/v-belarusi-koordinacionnyj-sovet-oppozicii-sformiroval-prezidium/a-54623916

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Media sosial[sunting | sunting sumber]