Makan lewat malam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Makan lewat malam, makan tengah malam, atau disebut gabi ialah makanan yang dimakan lewat malam utama (sekitar waktu 11:00 ke atas) atau boleh digunakan untuk menggambarkan makanan ringan pada sebelah malam.

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Wedding Supper oleh Martin van Meytens menggambarkan ketika ini apabila pencuci mulut yang dihidangkan, pada majlis perkahwinan Puteri Isabella dari Parma dan Joseph II, Maharaja Suci Rom, pada 5 Oktober 1760, di Hofburg Palace.[1]

Perbezaan di antara makan malam dan makan lewat malam adalah perkara lumrah dalam komuniti petani di Amerika Syarikat ke dalam abad kedua puluh. Pada kebanyakan tempat di Amerika Syarikat dan Kanada sehingga hari ini, "makan lewat malam" dan "makan malam" ialah hal yang sama sahaja bagi kebanyakan mereka. Di provinsi Saskatchewan, dan sebahagian besar Kanada Atlantik, "makan lewat malam" mempunyai makna hidangan utama hari, biasanya dihidangkan pada lewat petang, manakala "makan malam" dihidangkan sekitar tengah hari. "Makan Malam" digunakan di sesetengah kawasan, seperti Newfoundland dan Labrador, menggambarkan hidangan tengah hari serta makanan khas, seperti "makan malam Kesyukuran" atau "makan malam Krismas," makan malam menjadi "makan lewat malam."[2] Di samping itu, istilah "supper" adalah yang paling kerap digunakan di Kanada Atlantik.

Di England dan kebanyakan tempat di Kanada, "makan malam,” apabila digunakan bagi makan malam, agak formal, "makan lewat malam” digunakan untuk menggambarkan kurang formal, hidangan keluarga yang lebih ringkas. Di sesetengah kawasan di United Kingdom, "makan lewat malam" digunakan untuk menggambarkan makan malam apabila makan malam telah dimakan sekitar tengah hari. Dalam beberapa rumah British dan beberapa di Australia utara, seperti di New Zealand dan Ireland, "minum teh" digunakan bagi makan lewat petang. Di bahagian-bahagian di United Kingdom, makan lewat malam adalah istilah bagi snek dimakan selepas makan malam dan sebelum tidur, biasanya terdiri daripada minuman panas bersusu dan biskut British atau bijirin, tetapi boleh termasuk sandwic.

Di New Zealand ia adalah sama – umumnya kek dan teh/kopi disajikan kemudian pada waktu malam, terutamanya apabila mempunyai pelawat.

Dalam juadah makanan Cina, xiaoye (宵夜) bermakna makan lewat malam, makan tengah malam atau snek kecil di malam hari, sering diterjemahkan sebagai "makan lewat malam". Kebanyakan kedai makan Cina menyajikan menu khas bagi xiaoye, termasuk bahan mudah seperti bubur nasi atau mi sup. Xiaoye boleh juga dimakan di pasar malam, di mana hidangan kecil atau makanan ringan yang besar dikenali sebagai xiaochi lazim dihidang. Xiaoye adalah santapan keempat biasa digunakan oleh orang yang gaya hidup atau jadual memerlukan berjaga lewat malam, berjam-jam selepas makan malam biasa - contohnya seorang pekerja syif atau hadirin di konsert waktu malam.

Di Malaysia, makan tengah malam kadang disebut gabi. Biasanya pekerja yang penat bekerja di siang hari akan makan tengah malam saat menonton hiburan, misal perlawanan Liga Juara-Juara Eropa. Menu yang popular bagi gabi ialah kacang, snek goreng, teh dan tidak jarang kopi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Wedding Supper". www.google.com. Dicapai pada 2015. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  2. ^ "Research - Foodways Research: A Taste of Maine". The University of Maine Folklife Center. Retrieved September 8, 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]