Makanan jalanan Thailand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Suasana jualan makanan jalanan, Festival Roket Yasothon.

Makanan jalanan di Thailand menyatukan pelbagai persembahan makanan, makanan ringan, buah-buahan dan minuman yang dijual oleh penjaja atau penjual di gerai makanan atau pedati makanan di sisi jalan di Thailand. Merasai makanan jalanan Thai adalah aktiviti popular untuk pelancong, kerana ia menawarkan rasa tradisi masakan Thai.[1] Bangkok sering disebut sebagai salah satu tempat terbaik untuk makanan jalanan.[2][3][4] Pada tahun 2012, VirtualTourist menamakan Bangkok sebagai tempat nombor satu untuk makanan jalanan—bandar ini terkenal dengan pelbagai persembahannya dan banyak penjaja jalanan.[5][6][7]

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Seorang penjual menjual pelbagai daging barbeku di sepanjang jalan di Bangkok.

Hampir tidak ada hidangan Thai yang tidak dijual oleh penjual jalanan atau di pasar di suatu tempat di Thailand. Ada yang mengkhususkan hanya satu atau dua hidangan, yang lain menawarkan menu lengkap yang menyaingi restoran. Ada yang menjual hanya makanan yang telah dimasak, yang lain pula membuat makanan sebaik dipesan. Makanan yang dibuat sebaik dipesan, cenderung menjadi hidangan yang boleh disiapkan dengan cepat: kentang goreng cepat dengan beras, seperti kaphrao mu (babi goreng daun selasih pedas)[8] atau phat khana (kailan goreng), dan kari segera seperti pladuk phat phet (ikan keli goreng dengan pes kari merah).

Hidangan yang dijual di pasar basah di Thailand biasanya makanan yang belum dimasak. Ramai orang pergi ke sana, dan juga ke penjual jalanan, untuk membeli makanan untuk makan di tempat kerja, atau untuk pulang ke rumah. Ia adalah perkara yang biasa untuk melihat orang Thai membawa hidangan berbungkus yang terdiri daripada beberapa hidangan, nasi masak, manisan, dan buah-buahan, semuanya dibungkus kemas dalam beg plastik dan bekas makanan, untuk dikongsi dengan rakan sekerja di tempat kerja atau di rumah. Disebabkan banyak hidangan serupa dengan makanan yang dimasak di rumah, ia adalah tempat yang baik untuk mencari makanan serantau dan bermusim.

Pasar makanan di Thailand, yang merupakan dewan terbuka yang besar dengan gerai tetap, cenderung untuk beroperasi sebagai koleksi gerai-gerai jalanan, setiap penjual dengan susunan meja mereka dan menyediakan perkhidmatan (terhad), walaupun sesetengahnya menyerupai medan selera biasa di pusat membeli-belah dan pasar raya besar, dengan kaunter perkhidmatan dan penggunaan meja secara umum. Medan selera dan pasar makanan menawarkan banyak makanan yang sama seperti gerai-gerai jalanan, kedua-dua masakan awal dan juga masakan sebaik dipesan. Pasar makanan malam, dalam bentuk koleksi gerai jalanan dan penjual mudah alih, muncul di tempat letak kereta, di sepanjang jalan-jalan yang sibuk, dan di pameran tokong dan perayaan tempatan pada waktu petang, apabila suhu lebih sesuai dan orang telah selesai bekerja.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pasar terapung di Thailand menawarkan pilihan buah-buahan dan makanan.

Secara tradisinya, makanan Thai disediakan setiap hari oleh suri rumah di setiap rumah Thai. Namun, menjual makanan adalah aktiviti ekonomi yang biasa di Siam lama, kerana pelbagai ramuan, buah-buahan dan hidangan tradisional ditawarkan di "pasar terapung" di terusan seawal Zaman Ayutthaya (1350-1767). Makanan pasar terapung atau makanan terusan telah dijual dari atas perahu di sungai dan terusan Thailand selama lebih dari dua abad. Walau bagaimanapun, modenisasi Raja Rama V pada abad ke-20 telah menyebabkan peralihan ke gerai di atas tanah. Walau bagaimanapun, makanan jalanan tidak menjadi popular di kalangan orang asli Thailand sehingga awal tahun 1960-an, apabila pertumbuhan penduduk bandar yang pesat merangsang budaya makanan jalanan,[9] dan pada tahun 1970-an ia telah "menggantikan masakan rumah."[10] Di Bangkok, seorang suri rumah yang memberi makan keluarganya dari penjual makanan jalanan dikenali sebagai "suri rumah beg plastik".

Pertumbuhan pesat budaya makanan jalanan Thailand disebabkan oleh faktor-faktor dalaman dan luaran: iaitu cara hidup Thailand yang merentasi pertanian dan pengeluaran makanan, tradisi masakan yang kaya, makanan mudah diakses dan berpatutan ditanam dalam budaya Thailand, urbanisasi pesat yang dicipta permintaan tempatan dan seterusnya peluang dalam perkhidmatan makanan terutama di kawasan bandar, serta peningkatan permintaan makanan tempatan oleh pelancong asing.[11]

Jenis[sunting | sunting sumber]

Hidangan[sunting | sunting sumber]

Som tam (salad betik hijau) ialah makanan jalanan popular di Thailand.

Mi ialah item makanan jalanan yang popular kerana ia terutamanya dimakan sebagai hidangan tunggal. Hidangan mi termasuk pad Thai; rat na, kuetiau dengan daging lembu, daging babi, atau ayam dan sayuran, dihiasi dengan kuah ringan; dan kembar rad naa, phat si-io, kuetiau yang digoreng kering (tiada kuah) dengan kicap pekat, sayur-sayuran, daging, dan cili. Hidangan mi sup gaya Cina, mi goreng, dan mi beras Thailand yang difermentasi (khanom chin), dihidangkan dengan pilihan pelbagai kari Thai, yang popular.

Hampir di mana-mana di Thailand, som tam (salad betik hijau) dan pulut dijual di kedai-kedai dan gerai-gerai tepi jalan. Ini dimakan dengan ayam panggang; tetapi jika kedai tidak menjualnya, orang lain yang menjualnya akan berada berdekatan. Hidangan lain termasuk tom yum kung (sup udang masam), khao phat (nasi goreng), pelbagai jenis sate, dan pelbagai kari. Chikuwa Jepun dan sosej Jerman juga telah muncul di Bangkok.

Di kebanyakan bandar dan bandar terdapat pondok-pondok atau gerai-gerai yang menjual roti manis, digoreng rata dan nipis, dengan tampalan seperti pisang, telur, dan coklat. Roti ini mirip dengan roti canai Melayu dan roti prata Singapura, dan gerai-gerai itu sering dikendalikan oleh Muslim Thai.

Makanan ringan[sunting | sunting sumber]

Pelbagai serangga goreng dijual sebagai makanan jalanan di Thailand.

Makanan ringan manis, secara kolektif dipanggil khanom, seperti tako (jeli krim kelapa), khanom man (kek ubi kelapa), dan khanom wun (jeli berperisa), dapat dilihat pada dulang besar di pedati-pedari bergerobok kaca. Manisan lain, seperti khanom bueang dan khanom khrok (agak serupa dengan poffertjes Belanda), dibuat sebaik dipesan.

Pada waktu petang, gerai jalanan mudah alih, sering hanya skuter dengan kereta sisi, dipandu dan dipacak sementara dengan membuat kedai di luar bar di Thailand, menjual kap klaem ("makanan iringan arak"). Masakan kap klaem popular yang dijual oleh vendor mudah alih adalah barangan bakar seperti sotong kering, daging cucuk, atau sosej masam bakar, dan makanan ringan yang digoreng seperti sosej goreng. Buah-buahan yang dikupas dan dihiris juga dijual dari pedati jalanan, diletakkan di atas hamparan ais yang dihancurkan untuk memelihara kesegaran mereka. Salapao, roti kukus yang berinti daging atau kacang manis dan baozi kukus Cina versi Thai, juga lazimnya dijual oleh vendor mudah alih. Juga biasa dijual adalah serangga goreng.

Peraturan kerajaan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2017, Pentadbiran Metropolitan Bangkok (BMA) dan Biro Polis Metropolitan (MPB) mula mengarahkan penjual makanan jalanan dari jalan raya dan tidak menjual di jalan raya ibu kota. Dorongan tersebut adalah disebabkan kebersihan, keselamatan pejalan kaki, dan hak-hak pemilik kedai dan penyewa yang kedai atau jalan masuknya disekat oleh gerai dan penjaja. Penyelidik di Institut Penyelidikan Pembangunan Thailand (TDRI) mendakwa bahawa dasar tersebut "...telah memberi kesan buruk terhadap ciri [Bangkok]." Mereka mendapati bahawa kebanyakan pelanggan penjaja jalanan adalah pekerja kolar putih berpendapatan rendah, pelajar, dan pekerja kolar biru. Hingga 60 peratus daripada pelanggan ini mendapat kurang daripada 9,000 baht sebulan. Lebih daripada 70 peratus daripada penjual jalanan berusia lebih dari 40 tahun. Kebanyakannya tidak berpelajaran dan mempunyai beberapa pilihan pekerjaan. Para penyelidik mendakwa bahawa kedua-dua agensi negeri itu telah mengabaikan banyak penjual jalanan yang menyumbang kepada ekonomi negara dan daya tarikan perbandaran. Mereka menggesa BMA dan MPB menyemak semula dasar mereka dan melaksanakan peraturan yang cekap yang menyeimbangkan keseimbangan antara laluan pejalan kaki dan membolehkan penjual makanan jalanan Bangkok menjadi makmur.[12]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Chawadee Nualkhair (25 November 2015). "Bangkok's best street food: a guide to dishes and districts". The Guardian.
  2. ^ Wiens, Mark (9 May 2011). "Top 16 Bangkok Street Food Sanctuaries (Are You Ready to Eat?)". Migrationology.
  3. ^ "The 10 best street food cities in the world, per VirtualTourist.com, Frommer's". NY Daily News.
  4. ^ "The Hairy Bikers' Asian Adventure, Thailand - Bangkok and the Central Plains". BBC.
  5. ^ "Top Ten Cities for Street Food". Virtual Tourist. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-09-08. Dicapai pada 2018-11-02.
  6. ^ Bender, Andrew (19 September 2012). "The World's Top 10 Cities For Street Food". Forbes.
  7. ^ Gross, Matt (9 April 2018). "Where to Find Bangkok's Best Street Food While You Can". New York Times. Dicapai pada 19 April 2018.
  8. ^ "The world's best street food". The Guardian. London. 24 February 2012.
  9. ^ David Thompson. Thai Street Food. Dicapai pada 2012-08-16.
  10. ^ B. W. Higman. How Food Made History. Dicapai pada 2012-08-16.
  11. ^ "Tourists aren't the only losers in Bangkok's street food ban". Food (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-10-02.
  12. ^ Charoensuthipan, Penchan (7 May 2018). "Vendor ban sees city lose flavour". Bangkok Post. Dicapai pada 7 May 2018.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]