Malaysian Politicians Say The Darndest Things

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Malaysian Politicians Say The Darndest Things ialah siri buku bukan fiksyen Malaysia yang disusun oleh Amir Muhammad dan diterbitkan oleh Matahari Books. Setiap buku mengambil lebih daripada 100 petikan lucu, luar biasa atau hanya menarik daripada ahli politik Malaysia yang sebenar, lengkap dengan petikan sumber, dan digambarkan oleh seorang artis yang berbeza.

Jilid[sunting | sunting sumber]

1[sunting | sunting sumber]

Vol 1 (ISBN 9789834359607) yang diterbitkan telah dilancarkan pada 16 September 2007 di Kuala Lumpur, sempena ulang tahun ke-44 pembentukan Malaysia. Ia dilustrasikan oleh oleh Shahril Nizam.
Ahli politik yang paling diutamakan dalam buku ini ialah Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kesimpulannya: "Spesies yang dipanggil ahli politik Malaysia sering mendapat berita, tetapi kadang-kadang bukan kerana alasan yang tepat.

Malaysian Politicians Say The Darndest Things adalah koleksi lebih daripada 100 petikan yang hampir tiga dekad. yang membuat anda pergi hmmm, perkara-perkara yang membuat anda pergi, dan perkara-perkara yang memberikan anda pengenalan yang menyegarkan dengan penuh perhatian kepada beberapa isu masa mereka.Ia adalah berjalan lancar melalui budaya Malaysia kontemporari, masyarakat dan politik (sudah tentu). ada lagi yang akan datang, itulah sebabnya ini hanya Vol 1. "

Ia adalah buku Bahasa Inggeris tempatan paling laris ke-9 tahun 2007, menurut kedai buku Popular.[1]

2[sunting | sunting sumber]

Vol 2 (ISBN 9789834359669) telah diterbitkan pada akhir 2008 tetapi telah dilancarkan secara rasmi pada 14 Februari 2009, sempena Hari Valentine. Ia diilistrasikan oleh Fahmi Reza, yang mengagumi Amir pembuat filem dokumentari. Ia menjual 3,000 salinan dalam tiga bulan pertama sahaja.
Ahli politik paling termaklum dalam buku ini adalah Samy Vellu.
Kesimpulannya: "Ahli politik Malaysia terus menjadi hadiah yang terus memberi. Terutama pada jualan Vol.1 yang paling laris dari Malaysian Politicians Say The Darndest Things, kompilasi ini adalah bukti lebih lanjut bahawa kita tidak perlu pergi jauh untuk mengalami kejutan dan rasa kagum. Bergabunglah dengan kami untuk tarian lain melalui beberapa kesenangan yang menggembirakan sejak dua dekad yang lalu. Beberapa petikan yang menarik dan menarik, yang lain adalah pelik dan berduri, dan yang lain hanya Jika semua pelajaran Sejarah tidak menyakitkan, tiada seorang pun daripada kita yang akan melangkaui kelas."
Fahmi menggunakan kaedah foto-montaj yang diilhamkan oleh artis anti-Nazi, John Heartfield. Amir agak risau bahawa beberapa karya seni terlalu konfrontatif, dan meminta tiga muka surat untuk diubah.[2]

3[sunting | sunting sumber]

Ia telah diumumkan bahawa Vol 3 akan diilustrasikan oleh Chin Yew dan semua petikan kata diambil dari 1960an.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "As good as fiction" in The Star (Malaysia)
  2. ^ "Amir Muhammad interview on The Fairly Current Show". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-10. Dicapai pada 2017-10-22.