Batik Air Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Malindo Airways)
Batik Air Malaysia
Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia
طيران باتيك ماليزيا
马来西亚蜡染航空公司
பாடிக் ஏர் மலேசியா
IATA ICAO Pengenal
OD MXD MALINDO
Ditubuhkan11 September 2012; 11 tahun yang lalu (2012-09-11)[1]
28 April 2022; 22 bulan yang lalu (2022-04-28) (dijenamakan semula sebagai Batik Air Malaysia [2])
Bermula operasi22 Mac 2013; 11 tahun yang lalu (2013-03-22) (Tarikh Yang Sebenarnya)
28 April 2022; 22 bulan yang lalu (2022-04-28) (menjalankan perniagaan sebagai Batik Air Malaysia [3])
Hab
Hab kedua
Program kesetiaanMalindo Miles
PerikatanMalaysia airlines
Pesawat32 (jumlah keseluruhan armada untuk masa kini sejak April 2023)
28 [6]
Destinasi36 (jumlah keseluruhan destinasi, sebagai Malindo Air, hingga 27 April 2022) [7]
71 (jumlah keseluruhan destinasi, sebagai Batik Air Malaysia, sejak 28 April 2022, termasuk 5 destinasi musiman) [8][9]
67 (tidak termasuk destinasi yang ditamatkan)
Syarikat induk
Ibu pejabatMalaysia Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Orang pentingCaptain Mushafiz bin Mustafa Bakri (CEO)[11]
Edward Sirait (Presiden Pengarah Kumpulan Lion)
PekerjaKira-kira 1,000[12]
Laman webwww.malindoair.com
www.malindoair.com/sg/
Armada Terkini Batik Air Malaysia

Batik Air Malaysia (sebelumnya dikenali sebagai Malindo Air [13]) ialah syarikat penerbangan perkhidmatan penuh hibrid Malaysia, sebagai syarikat penerbangan bersekutu kepada Kumpulan Lion Air yang berasal dari Indonesia, dan Batik Air Malaysia memiliki ibu pejabat di Petaling Jaya, Selangor, Malaysia.[14][15][16][17][18].

Data Kod[sunting | sunting sumber]

  • Kod IATA : OD
  • Kod ICAO : MXD
  • Panggilan: Malindo

Sebelum di Jenamakan semula[sunting | sunting sumber]

Logo terkini Malindo Air

Malindo Air Sdn Bhd, (melakukan perniagaan sebagai Malindo Air) ialah sebuah syarikat penerbangan yang berpengkalan di Petaling Jaya. Ia ialah kerjasama antara National Aerospace & Defense Industries (NADI) (51%), Malaysia dengan Lion Air, Indonesia (49%).[19] Nama "Malindo" berasal daripada nama negara masing masing: Malaysia dan Indonesia.

Nama Malindo melambangkan pakatan kerjasama antara Malaysia dan Indonesia.

Malindo Air bercadang untuk memulakan operasi pada 1 Mei 2013 dari terminal baru KLIA2. Walau bagaimanapun, Malindo Air mengawalkan tarikh pelancaran ke pertengahan Mac 2013 dengan destinasi domestik.[20][21] Syarikat penerbangan ini hanya menawarkan tempat duduk kelas ekonomi dan kelas perniagaan.

NADI ialah syarikat baik pulih pesawat (AIROD) yang beroperasi di Subang. PT Lion Group mengendalikan Lion Air untuk operasi Jet dan Wings Air bagi operasi ATR72 turboprop yang berpusat di Jakarta, Indonesia .

Usahasama ini dilakukan kerana Indonesia mempunyai pasaran yang luas dalam industri penerbangan domestik berbanding Malaysia. Ianya bukan sahaja mencatatkan satu lagi sejarah penting dalam industri penerbangan negara tetapi juga mencerminkan hubungan erat antara Malaysia dan Indonesia. Penerbangan ini menawarkan dua kelas tempat duduk iatu 12 kelas perniagaan dan 168 tambang murah. Pesawat ini juga dilengkapi dengan sistem hiburan pesawat terkini pada setiap tempat duduk penumpang.

Akronim MALINDO, menurut Datuk Seri Najib Tun Razak, ialah gabungan indah nama Malaysia dan Indonesia yang mempunyai nilai sejarah yang amat signifikan, memaparkan pertalian sejarah yang sekian lama terjalin antara rakyat kedua-dua negara.[22]

Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu di Malaysia akan digunakan sebagai hub penerbangan ke negara-negara ASEAN dan Asia. Bali di Indonesia juga akan dijadikan sebagai hub penerbangan Malindo Air ke Australia. Penumpang dari KLIA2 boleh menggunakan Bali sebagai sambungan penerbangan ke Australia.

Presiden NADI, Tan Sri Ahmad Johan dan Pengarah Presiden P.T. Lion Grup, Rusdi Kirana mengumumkan selepas majlis pertukaran dokumen perjanjian (MoU) dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Palace of the Golden Horses, Sri Kembangan, Selangor pada Selasa 11 September 2012.

Perkhidmatan dijangka beroperasi pada Mei 2013 selepas KLIA 2 siap. Operasi perkhidmatannya seperti syarikat penerbangan premium tetapi harga tiketnya seperti penerbangan kos rendah. Namun ianya dipercepatkan ke Mac 2013, dan memulakan penerbangannya di KLIA kerana pada masa itu KLIA 2 masih lagi belum siap sepenuhnya.

Slogan Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia[sunting | sunting sumber]

  • Smarter Way to Travel
    cara perjalanan yang lebih bijak

Pautan Mengenai Batik Air Malaysia[sunting | sunting sumber]

www.malindoair.com/about-us

Alamat ibu pejabat Batik Air Malaysia[sunting | sunting sumber]

  • Malaysia Batik Air Malaysia, Pusat Perdagangan Dana 1, 47301 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia [23]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Oasis Damansara, Ara Damansara Pejabat Pentadbiran Malindo Air.

Kemasukan AirAsia dari Malaysia di kawasan asal Lion Air telah mendorong syarikat penerbangan Indonesia memasuki pasaran Malaysia dengan syarikat penerbangan subsidiari. Anak syarikat AirAsia Indonesia AirAsia, bekerjasama dengan syarikat induknya, berusaha untuk membeli syarikat penerbangan Indonesia Batavia Air untuk mendapatkan pijakan di Indonesia, tetapi kesepakatan itu tidak berhasil kerana komplikasi peraturan dan Batavia Air berakhir muflis. Kesepakatan yang dicuba itu mengakibatkan perang antara Lion Air, syarikat penerbangan tambang murah terbesar di Indonesia, dan AirAsia, syarikat penerbangan tambang rendah terbesar di Asia.

Chandran Rama Muthy, penolong eksekutif peribadi ketua pengarah Lion Air, telah dilantik sebagai CEO Malindo Air. Penerbangan sulung syarikat penerbangan itu mula beroperasi pada 22 Mac 2013.

Untuk laluan jetnya, Malindo Air menyediakan Televisyen peribadi (sistem hiburan dalam penerbangan) di setiap tempat duduk, makanan ringan dan makanan percuma, tempat duduk "402" dan "605" untuk kelas ekonomi dan kelas perniagaan masing-masing, dan elaun bagasi percuma 40 kg untuk penumpang Perniagaan dan sama ada 20kg atau 30kg untuk penumpang kelas Ekonomi bergantung pada kategori tiket mereka. Penumpang ekonomi dalam penerbangan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Shah Amanat dan Lapangan Terbang Antarabangsa Shahjalal di Bangladesh menerima elaun bagasi 35 kg. Walau bagaimanapun, tiket kelas Ekonomi syarikat penerbangan yang paling murah tidak mendapat elaun bagasi percuma. [24]

Pada bulan Jun 2015, Malindo menjadi syarikat penerbangan Malaysia pertama yang menawarkan perkhidmatan dalam penerbangan Wi-Fi. [25]

Gabungan kemudahan, perkhidmatan dan tambang kos rendah meletakkan Malindo Air dalam kategori syarikat penerbangan hibrid.

IFE berdasarkan Panasonic eXLite dengan skrin sentuh 9 inci di kelas Ekonomi dan skrin sentuh 11.1 inci di Kelas Perniagaan, mampu memberi isyarat (menggesek, menatal). Makanan penuh disajikan di kelas Perniagaan.

Syarikat penerbangan ini juga telah berkembang pada perkhidmatan turboprop selari, yang memfokuskan terutamanya pada laluan sekunder dalam radius 2 jam dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah. Destinasi perintis merangkumi Pulau Pinang, Johor Bahru dan Kota Bharu, penerbangan telah dimulakan pada awal Jun 2013.

Pada awal tahun 2017, syarikat Penerbangan ini dijangka akan menamakan semula Malindo Air menjadi "Batik Air Malaysia" yang akan memberi tumpuan kepada laluan antarabangsa sementara syarikat penerbangan bersekutu, Batik Air melayani laluan domestik di Indonesia. Syarikat penerbangan ini mula menampilkan logo dan warna Batik Air Malaysia di pesawatnya secara beransur-ansur.

Pada tahun 2016 Malindo memulakan perjanjian antara syarikat dengan Turkish Airlines,[26] dan Qatar Airways.[27]

Pada bulan April 2017, Malindo Air menerima sijil Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) sebagai anggota IATA. Syarikat penerbangan ini juga berjaya mengekalkan pendaftaran IOSA, yang sah dari 3 Jun 2018 hingga 3 Jun 2020.

Dalam siaran akhbar rasmi yang dikeluarkan oleh Malindo bertarikh 26 Ogos 2019, Kapten Mushafiz Mustafa Bakri, Pengarah Keselamatan, Keselamatan & Kualiti Thai Lion Air telah diumumkan sebagai CEO baru, menggantikan CEO sekarang yang berkuatkuasa pada 23 September 2019, sementara Chandra Rama Muthy untuk dilantik sebagai Pengarah Strategi Kumpulan, Lion Group. [28]

Pada 23 Oktober 2020, dilaporkan bahawa Malindo Air telah memutuskan untuk mengurangkan lebih separuh daripada tenaga kerjanya sebagai sebahagian daripada langkah untuk mengurangkan kesan Covid-19 pada perniagaan mereka. Dengan itu, syarikat penerbangan perkhidmatan penuh hibrid itu dikatakan telah memberhentikan kira-kira 2,200 pekerja atau lebih separuh daripada 3,200 tenaga kerjanya[29] [30].

Pada 28 April 2022, Malindo Air telah dijenamakan semula sebagai Batik Air Malaysia [31][32][33] selaras dengan matlamat Kumpulan Lion untuk mewujudkan identiti bersama bagi syarikat penerbangan perkhidmatan penuh dalam kumpulan itu.[34]. Berikutan ini, Boeing 737 MAX 8 telah diperkenalkan semula ke dalam armada[35].

Pada 13 Jun 2022, Batik Air Malaysia, telah mengumumkan bahawa syarikat penerbangan itu, akan menambah laluan baharu, iaitu ke Bandar Ho Chi Minh, Phuket, dan Surabaya, yang dimana ketiga-tiga destinasi tersebut, akan dimulakan pada tarikh 1 Ogos (Phuket), 10 Ogos (Surabaya), dan 15 September (Bandar Ho Chi Minh) (namun laluan Ho Chi Minh, ditunda hingga 26 Mei 2023), dengan menggunakan armada Boeing 737-800NG (untuk laluan ke Phuket dan Surabaya) dan Boeing 737-8 (untuk laluan ke Bandar Ho Chi Minh).[36]

Pada Januari 2023, Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, ada mengumumkan bahawa ia ada membuka semula Laluan Tanpa Henti antara Kuala Lumpur dan Guangzhou, yang dimana ia dimulakan secara rasmi pada 17 Januari 2023, dengan menggunakan armada Boeing 737.[37]

Pada Mac 2023, pada laman Aeroroutes.com, ada diumumkan bahawa, Batik Air Malaysia, membuka laluan baharu dengan melancarkan laluan Kuala Lumpur - Colombo - Malé yang dimulakan pada 12 Mei 2023, dan Kuala Lumpur - Seoul yang dimulakan pada 23 Jun 2023, kedua-dua laluan tersebut akan menggunakan armada siri Boeing 737 Max. [38]

pada laman aeroroutes, laluan Kuala Lumpur-Taipei-Sapporo digantikan dengan laluan Kuala Lumpur-Taipei-Nagoya, yang bermula pada 30 Mac 2023 [39], dan pada laluan Kuala Lumpur - Hong Kong, ia akan dimulakan semula pada Oktober 2023.[40]

pada Akhir Mac di Laman CAPA, ia ada dikatakan bahawa Laluan KL - Hanoi, akan dimulakan semula secara rasmi pada 26 Mei 2023 (bersamaan dengan Ho Chi Minh City) [41]

dan pada April 2023, pada laman Aeroroutes, ada diumukan bahawa, Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, akan menyambungkan semula penerbangan tanpa henti antara KL dan JB (Kuala Lumpur dan Johor Bahru), yang akan dimulakan pada 19 April 2023 [42][43], dan laluan baharu antara Kuala Lumpur dengan Naha (Okinawa), melalui Taipei yang akan dimulakan pada 16 Ogos 2023 [44][45].

pada Pertengahan April 2023, Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, merancang untuk menambah 2 laluan baharu antara Kuala Lumpur dengan China, dengan laluan tanpa henti ke Chengdu-Tianfu dan Zhengzhou, yang akan dimulakan pada 7 Julai 2023, ini akan menjadi laluan tanpa henti yang ke 2 dan 3, antara Kuala Lumpur dan China, selepas Guangzhou dan sebelum Hong Kong. [46][47]

pada 24 April 2023, di laman Aeroroutes.com, ada diumukan bahawa Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, akan menambahkan laluan ke 5 iaitu Adelaide, di Australia, selepas Perth, Melbourne, Brisbane, dan Sydney, sebagai laluan tanpa henti yang ke 3, selepas Perth dan Melbourne, yang akan dimulakan pada 13 Julai 2023.[48]

pada Bulan Mei 2023, Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, merancang, untuk membuka laluan domestik, dari Kuala Lumpur-Subang (SZB), ke Alor Setar (AOR) dan Kuantan (KUA), yang dimana kedua laluan baharu itu, akan dimulakan pada 25 Mei dan 26 Mei, masing-masing [49].

pada penghujung Mei 2023, di laman aeroroutes, ada mengumumkan bahawa Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, telah mengkaji semula, laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur dengan Hong Kong, yang dimana ia akan dimulakan semula pada 1 Ogos 2023, berbanding rancangan awal, iaitu 1 Oktober 2023, laluan KL-HK, akan menggunakan armada siri Boeing 737-8 Max, dengan kekerapan penerbangan iaitu setiap hari [50].

pada penghujung Mei 2023, di laman aeroroutes, ada mengumumkan bahawa Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, merancang untuk membuka laluan baharu ke New Zealand, dengan pelancaran laluan Kuala Lumpur - Auckland, yang melalui bandar Perth, laluan dengan 1 perhentian tersebut akan dimulakan pada 24 Ogos 2023, dengan kekerapan sebanyak 6 kali penerbangan dalam seminggu, menggunakan armada siri Boeing 737-8 MAX [51].

pada laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa Batik Air Malaysia, ada mengkaji semula penerbangan ke Asia Selatan, dengan laluan Kuala Lumpur - Male (melalui Colombo), akan dihentikan bermula 7 Jun 2023, dengan mengkekalkan laluan tanpa henti Kuala Lumpur - Colombo, dengan kekerapan penerbangan 1 kali sehari, dan untuk laluan tanpa henti Kuala Lumpur - Male ia akan dimulakan pada 23 Jun 2023, dengan kekerapan penerbangan ditambah dari 4 kali seminggu, menjadi 6 kali seminggu [52].

pada bulan Jun 2023, di dalam aeroroutes, ada diumumkan bahawa, laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur dan Tokyo/Narita, akan dikurangkan pada kekerapan penerbangan dari 7 kali seminggu, menjadi 4 kali seminggu, yang bermula dari 21 Jun hingga 12 Julai 2023 [53].

juga di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, ada merancang untuk menyesuaikan operasi penerbangan antara Kuala Lumpur dengan Jepun, termasuklah menambah 1 laluan Kuala Lumpur-Tokyo/Narita dengan 1 hentian di Taipei/Taoyuan, sebagai pelengkap pada operasi penerbangan laluan tanpa henti pada laluan tersebut, kesemua laluan yang dirancangkan akan bermula operasi pada 29 Oktober 2023 [54][55], dengan sebagai berikut:

  • Kuala Lumpur – Taipei Taoyuan – Nagoya 3 mingguan 737 MAX 8 [54][55],
  • Kuala Lumpur – Taipei Taoyuan – Okinawa 4 mingguan 737 MAX 8 [54][55],
  • Kuala Lumpur – Taipei Taoyuan – Osaka Kansai 1 setiap hari 737 MAX 8 [54][55],
  • Kuala Lumpur – Taipei Taoyuan – Tokyo Narita 7 mingguan 737 MAX 8 [54][55].

pada penghujung bulan Jun 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa Batik Air Malaysia, ada merancang untuk membuka destinasi tanpa henti baharu ke Arab Saudi, dengan laluan Kuala Lumpur-Jeddah, yang akan dimulakan pada 19 Ogos 2023, dengan armada siri Airbus A330 [56].

juga di aeroroutes, ada diumumkan bahawa rancangan untuk membuka laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur dan Melbourne, yang akan dimulakan pada 1 Disember 2023, telah dibatalkan dan Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, kekal melayani laluan Kuala Lumpur/KLIA - Melbourne dengan 1 hentian di Denpasar, dengan kekerapan penerbangan 1 hari sekali [57].

pada bulan Julai 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Batik Air Malaysia, ada merancang untuk menambah destinasi antarabangsa baharu ke Türkiye dan Uzbekistan [58], dengan menambah laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur/KLIA dengan Istanbul/Sabiha Gokcen dan Tashkent, masing-masing dimulakan pada 2 September 2023 (ke Istanbul/Sabiha Gokcen) dan 1 September 2023 (ke Tashkent) [58].

juga dibulan yang sama, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Batik Air Malaysia tidak jadi melancarkan destinasi baharu yang dalam rancangan ke Istanbul/Sabiha Gokcen [59].

pada penghujung bulan Julai 2023, di laman aeroroutes ada diumumkan bahawa, syarikat penerbangan Batik Air Malaysia, ada merancang untuk membuka destinasi antarabangsa baharu ke Emiriah Arab Bersatu (UAE), dengan melancarkan laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur/KLIA dan Dubai/DXB, yang akan dimulakan pada 29 Oktober 2023 [60].

pada bulan Ogos 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, tarikh bermulanya laluan antarabangsa tanpa henti Kuala Lumpur-Tashkent, akan dimulakan pada 1 November 2023, daripada 1 September 2023 [61].

juga di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur dan Dubai, akan diundurkan menjadi 10 November 2023, daripada tarikh asal iaitu 29 Oktober 2023, dengan kekerapan penerbangan 1 kali sehari [62].

pada bulan September 2023 Batik Air Malaysia, ada merancang untuk menambah destinasi antarabangsa baharu ke Pakistan, dengan melancarkan laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur dan Karachi, yang akan dimulakan pada 31 Oktober 2023 [63], pihak syarikat penerbangan berkata

Ini berikutan "kejayaan besar penerbangan hariannya ke Lahore"

, dengan rancangan asal iaitu penerbangan dengan kekerapan 3 kali seminggu, juga Syarikat Penerbangan akan menggunakan Boeing 737-800 "baru" di laluan itu, dengan 12 tempat duduk dalam kelas perniagaan dan 150 dalam kelas ekonomi [64].

di laman aeroroutes pada bulan September 2023, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, ada merancang untuk menambah destinasi antarabangsa baharu ke Filipina, dengan melancarkan laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur dan Manila, yang akan dimulakan pada 1 Disember 2023 [65].

pada bulan Oktober 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, telah merancang untuk memulakan semula hasrat dalam usaha membuka 1 laluan baharu antarabangsa, yang sebelumnya pernah dibatalkan, iaitu laluan antarabangsa antara Kuala Lumpur dan Istanbul/ Sabiha Gokcen, dengan tarikh yang ditetapkan menjadi 9 Februari 2024 [66].

juga di bulan dan di laman yang sama, ada diumumkan bahawa, Batik Air Malaysia, ada merancang untuk menambah destinasi antarabangsa baharu ke Republik Rakyat China, dengan laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur dan Dayong/ Zhangjiajie, yang sudah dimulakan sejak 15 Oktober 2023, dengan kekerapan penerbangan 3 kali seminggu [67].

pada bulan November 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Batik Air Malaysia, ada merancang untuk menambah destinasi antarabangsa baharu ke Republik Rakyat China, dengan laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur dan Shanghai-Pudong [68], yang akan dimulakan pada 9 Disember 2023, dengan kekerapan penerbangan 3 kali seminggu [68].

juga dibulan dan dilaman yang sama, ada diumumkan iaitu, Batik Air Malaysia, telah merancang untuk menambah laluan baharu antarabangsa ke Jepun, antara Kuala Lumpur dan Nagoya, yang kini melalui Kaohsiung, Republik China (ini akan menjadi laluan 1 hentian yang ke 2, selepas Taipei/Taoyuan), yang akan dimulakan pada 7 Februari 2024 [69].

pada bulan Disember 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Batik Air Malaysia, ada merancang untuk menambah laluan antarabangsa ke Indonesia yang kedua, iaitu laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur/KLIA dan Batam, menggunakan armada Boeing 737 MAX8, yang akan dimulakan pada 16 Februari 2024 (laluan Kuala Lumpur/Subang - Batam tetap menggunakan ATR72) [70], lalu untuk destinasi antarabangsa ke China, pada laluan Kuala Lumpur/KLIA - Dayong/Zhangjiajie ia diundur menjadi 9 Februari 2024, menggunakan armada Boeing 737 MAX8, dari tarikh asal iaitu 15 Oktober 2023 [70], dan menambah destinasi baharu dengan laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur/KLIA - Kunming/Changshui, yang akan dimulakan pada 8 Februari 2024, menggunakan armada Boeing 737 MAX8 [70].

juga di bulan dan di laman yang sama, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Batik Air Malaysia, telahpun merancang untuk menambah semula destinasi domestik dalam Malaysia, dengan memulakan semula 2 laluan iaitu, Kuala Lumpur/KLIA - Sibu (dimulakan semula pada 7 Februari 2024) [71] dan Kuala Lumpur/KLIA - Tawau (dimulakan semula 8 Februari 2024) [71].

pada bulan Januari 2024, di laman aeroroutes, ada diumumkan iaitu, Batik Air Malaysia, telah memutuskan untuk menamatkan operasi pada laluan tanpa henti antara Kuala Lumpur/KLIA dan Colombo, dengan penerbangan terkahir iaitu pada 3 Mac 2024 [72].

pada bulan Februari, Batik Air Malaysia, secara rasmi menghubungkan destinasi antarabangsa musiman, antara Langkawi dan Chengdu/Tianfu, yang dimulakan pada 6 Februari 2024 [73][74].

pada penghujung Februari 2024 Batik Air Malaysia, telahpun menandatangani memorandum persefahaman (MOU), dengan syarikat China Jiangsu Topview [75], untuk menambah destinasi tanpa henti antara Malaysia dan Republik Rakyat China, dari hasil memorandum tersebut, adanya 4 laluan baharu [76] iaitu:

kesemua laluan tersebut bersifat musiman, lalu untuk laluan tanpa henti antara China dan Tawau, akan bermula pada April (Tawau - Shanghai/Pudong) [77], Jun (Tawau - Shenzhen) [77] dan Julai (Tawau - Chengdu/Tianfu) [77].

pada bulan Mac 2024, Batik Air Malaysia juga melakukan tetapan pada laluan antarabangsa ke India, Nepal dan Maldives [78], dengan sebagai berikut:

  • Kuala Lumpur - Amritsar, kekerapan penerbangan menjadi 4 kali seminggu bermula 26 Mei 2024 [78],
  • Kuala Lumpur - Bangalore, kekerapan penerbangan menjadi 3 kali seminggu bermula 31 Mac 2024 [78],
  • Kuala Lumpur - Delhi, kekerapan penerbangan menjadi 8 kali seminggu bermula 5 April 2024 [78],
  • Kuala Lumpur - Kathmandu, kekerapan penerbangan menjadi 18 kali seminggu bermula 15 April 2024 [78],
  • Kuala Lumpur - Malé, kekerapan penerbangan menjadi 7 kali seminggu bermula 12 April 2024 [78],
  • Kuala Lumpur - Mumbai, kekerapan penerbangan menjadi 7 kali seminggu bermula 2 Mei 2024 [78],
  • Kuala Lumpur - Tiruchirappalli, laluan ini tidak jadi dimulakan berkuat kuasa 31 Mac 2024 [78].

selain itu dari Kuala Lumpur dan Tokyo/Narita adanya melancarkan laluan musiman ke Koror, Palau dengan masa yang terhad iaitu pada bulan Mac 2024 sahaja [79].

Destinasi Batik Air Malaysia (OD)[sunting | sunting sumber]

Batik Air Malaysia (dahulu sebagai Malindo Air) mengendalikan lebih dari 800 penerbangan setiap minggu di 57 laluan di Malaysia dan di seluruh benua Asia dan Australia. Map Diarkibkan 2020-08-05 di Wayback Machine

Batik Air Malaysia, terbang ke beberapa destinasi, dari Hab utama Kuala Lumpur (KUL), ke Singapura, Indonesia, Australia, New Zealand, China, Taiwan, Korea Selatan, Jepun, India, Nepal, Bangladesh, Negara Thai, Vietnam, Sri Lanka, Maldives, Arab Saudi, Türkiye, Emiriah Arab Bersatu, Uzbekistan dan Pakistan.

Perjanjian Perkongsian Kod[sunting | sunting sumber]

Pesawat ATR72-600 Malindo Air di Parkir Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang

Batik Air Malaysia (dahulu sebagai Malindo Air) Berkongsi Kod dengan syarikat penerbangan berikut:

Perjanjian Talian Antara[sunting | sunting sumber]

Batik Air Malaysia (dahulu sebagai Malindo Air) mempunyai Perjanjian Talian Antara dengan syarikat penerbangan berikut:

Program Penerbangan Kerap[sunting | sunting sumber]

Malindo Miles

Malindo Miles, program penerbangan kerap kepada Syarikat Penerbangan Malindo Air (kini sebagai Batik Air Malaysia),

memperkenalkan facelift dengan ciri baharu yang menanti penumpang. Terdapat beberapa peningkatan fungsi yang diperkenalkan secara progresif dalam beberapa bulan terakhir.

Pada masa ini, kami sedang dalam proses membina program eksklusif dengan elemen gaya hidup yang dipenuhi dengan keistimewaan yang akan menjadikan perjalanan anda lebih bermanfaat. Sebagai ahli, anda akan memperoleh batu (miles) sepanjang terbang dengan Syarikat Penerbangan Malindo Air dan menikmati faedah tambahan bergantung pada tahap yang anda gunakan - Perak, Emas atau Platinum.

Ada banyak lagi! Dengan program yang dirombak baru, anda kini mempunyai kemampuan untuk menukar mata (point) menjadi batu (miles) dengan rakan kongsi kami, bayangkan anda akan mendapat penerbangan percuma dengan setiap perbelanjaan yang anda jalani. Apakah bahagian yang terbaik? Kami masih berkembang dan berkembang, jadi nantikan kami akan melancarkan rangkaian ciri tambahan untuk program kami. Di samping itu, anda juga akan terus menikmati persembahan oleh rakan kongsi kami. Keahlian ialah percuma. Cukup log masuk ke Malindo Miles dan daftar pintu masuk anda untuk menebus penerbangan percuma.

[87]

Pesawat[sunting | sunting sumber]

Syarikat induk Malindo Air, Lion Air bercadang untuk memulakan operasi dengan 12 pesawat Boeing 737-900ER.[88] Syarikat merancang untuk meningkatkan jumlah pesawat kepada 100 dalam masa sepuluh tahun. Seperti pada Disember 2014, pesawat Malindo Air terdiri daripada pesawat berikut dengan purata umur 5 bulan:[89]

Armada Malindo Air[sunting | sunting sumber]

Pesawat Malindo Air
Pesawat Jumlah Tempahan Penumpang Nota
J Y Jumlah
ATR 72-600 3 3 - 72 72 Penghantaran bermula Mei 2013
Boeing 737-900ER 6 18 12 168 180
Boeing 737-800 2 - 12 148 160 Penghantaran bermula Oktober 2014
Jumlah 11 21

Armada[sunting | sunting sumber]

Pesawat Malindo Air ATR 72-600 hendak Mendarat di Lapangan Terbang Sultan Iskandar Muda, Banda Aceh, Aceh
Malindo Air Boeing 737-800 di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, Tangerang, Banten
Malindo Air Boeing 737-900ER di Lapangan Terbang Antarabangsa Don Mueang, Bangkok, Thailand

April 2020[sunting | sunting sumber]

Setakat April 2020, armada Malindo Air (kini sebagai Batik Air Malaysia) terdiri daripada pesawat berikut:[90]

Armada Malindo Air
Pesawat Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang Nota
C Y Total
ATR 72-600 13 72 72
2 disewa ke Royal Brunei Airlines dan dikendalikan sebagai RB Link.
Boeing 737-800 17 12 150 162
Boeing 737-900ER 6 12 168 180
Total 38

Mei 2021[sunting | sunting sumber]

Setakat Mei 2021, Armada Malindo Air (kini sebagai Batik Air Malaysia) terdiri beberapa pesawat sebagai berikut:[91]

Armada Malindo Air
Pesawat Dalam perkhidmatan Tempahan Penumpang Nota
C Y Total
ATR 72-600 12 72 72 semua dipindahkan ke Batik Air Malaysia
Boeing 737-800 2 8 12 150 162 semua dipindahkan ke Batik Air Malaysia
Boeing 737 MAX 8 10 12 150 162 Dirancang untuk penghantaran dari Q2 2022.[92]
Total 14 18

April 2023[sunting | sunting sumber]

Setakat April 2023, armada Batik Air Malaysia terdiri daripada pesawat berikut [93]:

Pesawat Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang Nota
C Y Total
Airbus A330-300 1 12 365 377 Dipindahkan dari Lion Air.
ATR 72-600 [93] 9 72 72
Boeing 737-800 [93] 6 1 12 150 162 Akan Dipindahkan dari Lion Air.
Boeing 737 MAX 8 [93] 3 12 150 162
13 180 180 Dipindahkan dari Lion Air.
Total 32 1

Insiden dan kemalangan[sunting | sunting sumber]

  • 19 April 2018 - Malindo Air Boeing 737-900ER terbang dari Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan di Kathmandu ke Kuala Lumpur menyusuri landasan di Kathmandu setelah kelajuan tinggi tolak ditolak. Pesawat berhenti di rumput 250 kaki (75 meter) melewati hujung landasan. Semua 132 penumpang dan tujuh anak kapal melarikan diri dari kecederaan. Kerosakan pada pesawat kecil dan lapangan terbang ditutup selama 12 jam untuk dipindahkan. Krew penerbangan memilih untuk membatalkan lepas landas kerana amaran yang menunjukkan pesawat tidak dikonfigurasi dengan betul. [94][95]
  • Pada 20 Jun 2019, Malindo Air Flight 301, sebuah Boeing 737-8GP (WL) (pendaftaran 9M-LCK) dari Bandung ke Kuala Lumpur, membuat lawatan landasan di Lapangan Terbang Husein Sastranegara sejurus sebelum berlepas. Tiada kematian.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "PM launches new low-cost airline Malindo Airways". theStar online. 2012-09-11. Dicapai pada 2012-11-03.
  2. ^ "Malindo Air To Disappear As Batik Air Takes Center Stage". https://simpleflying.com/. Dicapai pada 2022-04-29. External link in |website= (bantuan)
  3. ^ "Malindo Air now known as Batik Air". https://www.theedgemarkets.com/. 2022-04-27. Dicapai pada 2022-04-29. External link in |website= (bantuan)
  4. ^ http://www.thesundaily.my/news/703160[pautan mati kekal]
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-12. Dicapai pada 2013-06-08.
  6. ^ "Batik Air Malaysia Fleet". www.malindoair.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 April 2023.
  7. ^ name="Airline Insight: Malindo Air – Blue Swan Daily"
  8. ^ "Batik Air Malaysia destinations". malindoair.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 3 September 2022.
  9. ^ "Batik Air Malaysia route map". malindoair.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 3 September 2022.
  10. ^ Ragananthini, V. (2 February 2017). "Nadi cuts stake in Malindo Air, CEO now a major shareholder". The Sun Daily. Dicapai pada 7 November 2017.
  11. ^ Sidhu, B.K. (13 May 2017). "Malindo to be renamed Batik Air". Dicapai pada 7 November 2017.
  12. ^ Vethasalam, Ragananthini (31 Oktober 2020). "2,000 Malindo employees sign off today with farewell wishes on social media". The Malaysian Insight (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 November 2020.
  13. ^ https://surgaroute.com/2022/malindo-air-kini-dikenali-sebagai-batik-air/
  14. ^ Limited, Bangkok Post Public Company. "Bangkok Post". bangkokpost.com.
  15. ^ "REBRANDING OF MALINDO AIR TO BATIK AIR". www.malindoair.com. Dicapai pada 2022-04-29.
  16. ^ name="thestar1"
  17. ^ "Malindo Air brings forward operations date to mid-March". theStar online. 2 November 2012. Dicapai pada 3 November 2012.
  18. ^ "Obral Tiket Murah Meriah, Malindo Air Mulai Terbang 20 Maret". 16 March 2013.
  19. ^ Lion Air
  20. ^ "Malindo Air brings forward operations date to mid-March". theStar online. 2012-11-02. Dicapai pada 2012-11-03.
  21. ^ "Obral Tiket Murah Meriah, Malindo Air Mulai Terbang 20 Maret". March 16, 2013.
  22. ^ Malindo Airways Tawar, Penerbangan Tambang Murah Baru.
  23. ^ https://airlinesoffice.com/airlines/malindo_air.htm
  24. ^ "Baggage". http://flymalindo.com/. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-08-05. Dicapai pada 2020-05-30. External link in |website= (bantuan)
  25. ^ "Malindo offers in-flight WiFi". Thestar.com.my. 4 June 2015. Dicapai pada 7 November 2017.
  26. ^ "Malindo Air,Turkish Airlines announce interline partnership". Thestar.com.my. 18 June 2016. Dicapai pada 18 June 2016.
  27. ^ "Malindo Air inks new partnership with Qatar Airways". TheStar.com.my. 21 July 2016. Dicapai pada 22 July 2016.
  28. ^ "Malindo Air,appoints new CEO". http://flymalindo.com/. 26 August 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-08-05. Dicapai pada 29 August 2019. External link in |publisher= (bantuan)
  29. ^ "Malindo Air retrenchment to affect 2,600 employees". The Star (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-04-29.
  30. ^ https://www.nst.com.my/business/2020/10/633539/sources-malindo-air-further-downsize-reduce-staff. Missing or empty |title= (bantuan)
  31. ^ https://www.marketing-interactive.com/lion-group-rebrands-malindo-air
  32. ^ https://www.lowyat.net/2022/272405/malindo-air-rebrand-batik-air/
  33. ^ https://www.malindoair.com/news-events/2022/04/27/REBRANDING-OF-MALINDO-AIR-TO-BATIK-AIR
  34. ^ "REBRANDING OF MALINDO AIR TO BATIK AIR". www.malindoair.com. Dicapai pada 2022-04-29.
  35. ^ "PK-LQK Lion Air Boeing 737 MAX 8". www.planespotters.net (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-04-29.
  36. ^ Emmanuel, Marina (13 Julai 2022). "Bookings open for Batik Air flights to Phuket, Surabaya and Ho Chi Minh City". New Strait Times (Malaysia). Dicapai pada 15 Julai 2022.
  37. ^ "Hello Again! Guangzhou". www.malindoair.com (dalam bahasa Inggeris). Batik Air Malaysia. 17 Januari 2023. Dicapai pada 17 Januari 2023.
  38. ^ Batik Air Malaysia adds Male, Colombo and Seoul from Kuala Lumpur
  39. ^ Batik Air Malaysia replaced Sapporo with Nagoya, in flight routes
  40. ^ Batik Air Malaysia Hong Kong delayed resumptions
  41. ^ "Batik Air Malaysia KL-Hanoi 26 May 2023". centreforaviation.com (dalam bahasa Inggeris). Centre for Aviation. 31 Mac 2023. Dicapai pada 20 April 2023. Batik Air (Malaysia) to resume Kuala Lumpur-Hanoi service from 26-May-2023
  42. ^ name="Batik Air Malaysia KL - JB"
  43. ^ "Batik Air Malaysia Resumes KL – Johor Bahru Service in NS23". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 12 April 2023. Dicapai pada 12 April 2023. Batik Air Malaysia in late-April 2023 plans to resume Kuala Lumpur – Johor Bahru service, last served until March 2020. The airline schedules 6 weekly flights from 19APR23, increasing to 2 daily from 01MAY23.
  44. ^ name="Batik Air Malaysia KL - Taipei - Okinawa/Naha and Osaka/Kansai"
  45. ^ "Batik Air Malaysia Adds Okinawa From Aug 2023; Osaka Increases". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 12 April 2023. Dicapai pada 12 April 2023. Batik Air Malaysia in August 2023 is further expanding service to Japan, including new route to Okinawa, operating via Taipei.
  46. ^ "Hello China!". www.malindoair.com (dalam bahasa Inggeris). Batik Air Malaysia. Dicapai pada 19 April 2023. Flight to Zhengzhou and Chengdu commencing on 7 July 2023
  47. ^ "Hello KL". www.malindoair.com (dalam bahasa Inggeris). Batik Air Malaysia. Dicapai pada 19 April 2023. Flight to Zhengzhou and Chengdu commencing on 7 July 2023
  48. ^ "BATIK AIR MALAYSIA RESUMES ADELAIDE SERVICE FROM MID-JULY 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 24 April 2023. Dicapai pada 24 April 2023. Batik Air Malaysia from mid-July 2023 plans to resume service to Adelaide, where the airline schedules nonstop Kuala Lumpur – Adelaide flight, with Boeing 737 MAX 8 aircraft. The airline will offer 3 weekly flights, effective 13JUL23, The airline last operated Kuala Lumpur – Denpasar – Adelaide routing until September 2020.
  49. ^ "Introducing new flights to Alor Setar & Kuantan!". www.malindoair.com (dalam bahasa Inggeris). Batik Air Malaysia (Malaysia). Dicapai pada 1 Mei 2023. Flight to Alor Setar commencing 25 May 2023, Flight to Kuantan commencing 26 May 2023.
  50. ^ "BATIK AIR MALAYSIA RESUMES HONG KONG SERVICE FROM AUGUST 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 19 Mei 2023. Dicapai pada 19 Mei 2023. Batik Air Malaysia has revised planned service resumption on Kuala Lumpur – Hong Kong route, which sees first flight scheduled on 01AUG23, instead of previously filed 01OCT23. The airline will operate this route on daily basis, with Boeing 737 MAX 8 aircraft.
  51. ^ "BATIK AIR MALAYSIA SCHEDULES AUCKLAND LATE-AUGUST 2023 LAUNCH". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 21 Mei 2023. Dicapai pada 22 Mei 2023. Batik Air Malaysia from late-August 2023 plans to launch service to New Zealand, as the airline schedules Kuala Lumpur – Perth – Auckland route, with Boeing 737 MAX 8 aircraft. First flight from Kuala Lumpur is scheduled on 24AUG23, with 6 weekly flights scheduled.
  52. ^ "BATIK AIR MALAYSIA MALDIVES / SRI LANKA SERVICE CHANGES FROM JUNE 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 26 Mei 2023. Dicapai pada 26 Mei 2023. Batik Air Malaysia in recent schedule update filed revised operation for Sri Lanka and The Maldives: Kuala Lumpur – Colombo eff 07JUN23 1 daily nonstop terminator (The airline no longer operates 3 weekly flights extending to Male) and Kuala Lumpur – Male eff 23JUN23 Nonstop service increases from 4 to 6 weekly (3 weekly flights via Colombo discontinued).
  53. ^ "Batik Air Malaysia June/July 2023 Tokyo Service Changes". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 19 Jun 2023. Dicapai pada 19 Jun 2023. Batik Air Malaysia starting this week is adjusting service on Kuala Lumpur – Tokyo Narita route on temporary basis. From 21JUN23 to 12JUL23, the airline will operate 4 weekly flights, instead of planned 7 weekly.
  54. ^ a b c d e "BATIK AIR MALAYSIA NW23 TAIWAN / JAPAN OPERATIONS – 23JUN23". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 23 Jun 2023. Dicapai pada 23 Jun 2023. Batik Air Malaysia as of Friday 23JUN23 filed planned operation for Taiwan and Japan, for Northern winter 2023/24 season from 29OCT23:
    "1. Kuala Lumpur – Taipei Taoyuan – Nagoya 3 weekly 737 MAX 8,
    2. Kuala Lumpur – Taipei Taoyuan – Okinawa 4 weekly 737 MAX 8,
    3. Kuala Lumpur – Taipei Taoyuan – Osaka Kansai 1 daily 737 MAX 8 and
    4. Kuala Lumpur – Taipei Taoyuan – Tokyo Narita 7 weekly 737 MAX 8.".
  55. ^ a b c d e "バティック航空マレーシア ノーザンウィンター23 台湾/日本運航 – 236月23日". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Jepun). aeroroutes.com. 23 Jun 2023. Dicapai pada 23 Jun 2023. バティック・エア・マレーシアは、2023年6月23日金曜日の時点で、2023/24年北部冬季シーズンに向けて、2023年10月29日からの台湾と日本への運航計画を提出しました。
    「1.クアラルンプール~台北桃園~名古屋 週3便 737 MAX 8、
    2.クアラルンプール~台北桃園~沖縄 週4便 737 MAX 8、
    3.クアラルンプール~台北桃園~大阪 関西 週1便 737 MAX 8、
    4.クアラルンプール~台北桃園~東京成田 週7便 737 MAX 8。」。
  56. ^ "BATIK AIR MALAYSIA ADDS A330 JEDDAH SERVICE FROM AUGUST 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 26 Jun 2023. Dicapai pada 27 Jun 2023. Batik Air Malaysia from mid-August 2023 plans to add scheduled service on Kuala Lumpur – Jeddah route, operated by its recently inducted Airbus A330-300 aircraft. The 377-seater aircraft will begin serving this route from 19AUG23, operating 5 times weekly.
  57. ^ "BATIK AIR MALAYSIA NW23 MELBOURNE SERVICE CHANGES". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 28 Jun 2023. Dicapai pada 28 Jun 2023. Batik Air Malaysia in the last few days revised planned service to Melbourne, as the airline removed planned nonstop Kuala Lumpur – Melbourne service during Northern winter 2023/24 season. The airline previously scheduled 7 weekly nonstop service between 01DEC23 and 06FEB24, Kuala Lumpur departure
    The airline will continue to operate Kuala Lumpur – Denpasar – Melbourne service with 73 MAX 8, scheduled once a day.
  58. ^ a b "BATIK AIR MALAYSIA ADDS ISTANBUL / TASHKENT FROM SEP 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 3 Julai 2023. Dicapai pada 4 Julai 2023. Batik Air Malaysia from September 2023 plans to launch 2 new routes, as the airline expands its network to Central Asia. The airline’s A330-300 aircraft is scheduled to operate service to Istanbul and Tashkent:
    Kuala Lumpur – Istanbul Sabiha Gokcen 02SEP23 – 30SEP23 2 weekly A330-300 (Schedule on/after 01OCT23 is pending),
    Kuala Lumpur – Tashkent eff 01SEP23 2 weekly A330-300.
  59. ^ "BATIK AIR MALAYSIA REMOVES ISTANBUL SCHEDULE LISTING IN SEP 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 25 Julai 2023. Dicapai pada 5 Ogos 2023. Batik Air Malaysia in recent schedule update removed schedule listing for Kuala Lumpur – Istanbul Sabiha Gokcen route. Previously, the airline filed 2 weekly flights with Airbus A330-300 aircraft, for the month of September 2023.
  60. ^ "BATIK AIR MALAYSIA ADDS DUBAI SERVICE FROM LATE-OCT 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 31 Julai 2023. Dicapai pada 6 Ogos 2023. Batik Air Malaysia in Northern winter 2023/24 season plans to launch service to The United Arab Emirates, where it schedules 4 weekly Kuala Lumpur – Dubai nonstop service, on board Boeing 737 MAX 8 aircraft. First flight is scheduled on 29OCT23 from Kuala Lumpur.
  61. ^ "BATIK AIR MALAYSIA TENTATIVELY MOVES TASHKENT LAUNCH TO NOV 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 1 Ogos 2023. Dicapai pada 6 Ogos 2023. Batik Air Malaysia in recent schedule update filed revised service launch to Uzbekistan, as first Kuala Lumpur – Tashkent flight now scheduled on 01NOV23 at earliest, instead of initially filed 01SEP23. The airline plans to operate 2 weekly flights with Airbus A330-300 aircraft.
  62. ^ "BATIK AIR MALAYSIA MOVES DUBAI LAUNCH TO MID-NOV 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 18 Ogos 2023. Dicapai pada 31 Ogos 2023. Batik Air Malaysia this week filed service changes to its planned Kuala Lumpur – Dubai service. Previously scheduled to commence on 29OCT23, service is now scheduled from 10NOV23. In addition, the airline will now operate 1 daily flight between 10NOV23 and 30JAN24 (Kuala Lumpur departure), switching to 4 weekly from 01FEB24.
  63. ^ Dagang News (6 September 2023). "Batik Air lancar penerbangan Kuala Lumpur ke Karachi mulai 31 Oktober 2023". dagangnews.com. Dagang News (Malaysia). Dicapai pada 14 September 2023. Laluan popular ini menggariskan dedikasi teguh Batik Air untuk mengembangkan kebolehcapaiannya di seluruh dunia, memastikan sambungan mudah untuk pengembara.(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  64. ^ Business Traveller Asia Pacific (7 September 2023). "Batik Air adds second route to Pakistan". www.businesstraveller.com (dalam bahasa Inggeris). businesstraveller. Dicapai pada 14 September 2023. Flights between Kuala Lumpur and Karachi will initially run three times a week.
  65. ^ "BATIK AIR MALAYSIA TENTATIVELY SCHEDULES MANILA DEC 2023 LAUNCH". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 13 September 2023. Dicapai pada 16 September 2023. Batik Air Malaysia in Northern winter 2023/24 season intends to add service to the Philippines, as the airline tentatively schedules Kuala Lumpur – Manila launch on 01DEC23.
  66. ^ "BATIK AIR MALAYSIA SCHEDULES ISTANBUL FEB 2024 LAUNCH". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 16 Oktober 2023. Dicapai pada 17 Oktober 2023. Batik Air Malaysia has rescheduled its planned service debut to Türkiye, as the airline’s Kuala Lumpur – Istanbul Sabiha Gokcen service is now scheduled to commence on 09FEB24. Airbus A330-300 aircraft will operate this route 3 times weekly.
  67. ^ "BATIK AIR MALAYSIA ADDS DAYONG SERVICE FROM MID-OCT 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 27 Oktober 2023. Dicapai pada 6 November 2023. Batik Air Malaysia earlier this month added new route to Mainland China, which saw the airline inaugurated Kuala Lumpur – Dayong route, on 15OCT23. Boeing 737 MAX 8 aircraft operates this route 3 times weekly.
  68. ^ a b "BATIK AIR MALAYSIA ADDS SHANGHAI SERVICE FROM DEC 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 8 November 2023. Dicapai pada 12 November 2023. Batik Air Malaysia from December 2023 plans to add new route to Mainland China, as the airline opened reservation for Kuala Lumpur – Shanghai Pu Dong route. Boeing 737 MAX 8 aircraft will operate this route 3 times weekly, effective 09DEC23.
  69. ^ "BATIK AIR MALAYSIA PLANS KAOHSIUNG / NAGOYA FEB 2024 LAUNCH". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 22 November 2023. Dicapai pada 30 November 2023. Batik Air Malaysia yesterday (21NOV23) opened reservation for Kuala Lumpur – Kaohsiung – Nagoya route, scheduled to commence on 07FEB24. Kaohsiung is the carrier’s second destination in Taiwan, while Nagoya will see overall service increase from 3 to 6 weekly.
  70. ^ a b c "BATIK AIR MALAYSIA ADDITIONAL ROUTES LAUNCH IN FEB 2024". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 22 Disember 2023. Dicapai pada 24 Disember 2023. Batik Air Malaysia during the month of February 2024 continues network expansion, with new service to Batam, Dayong and Kunming.
    Kuala Lumpur – Batam eff 16FEB24 4 weekly 737 MAX 8 (This route is in addition to Kuala Lumpur Subang – Batam 1 daily ATR72 flight),
    Kuala Lumpur – Dayong eff 09FEB24 3 weekly 737 MAX 8,
    Kuala Lumpur – Kunming eff 08FEB24 4 weekly 737 MAX 8.
  71. ^ a b "BATIK AIR MALAYSIA FEB 2024 DOMESTIC ROUTES ADDITION". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 27 Disember 2023. Dicapai pada 28 Disember 2023. Batik Air Malaysia in February 2024 plans to resume 2 new domestic routes, where the airline schedules service to Sibu and Tawau, on board Boeing 737-800 aircraft.
    Kuala Lumpur – Sibu eff 07FEB24 2 daily 737-800 (Service resumption since June 2014),
    Kuala Lumpur – Tawau eff 08FEB24 1 daily 737-800 (Service resumption since October 2020).
  72. ^ "BATIK AIR MALAYSIA DISCONTINUES SRI LANKA SERVICE IN LATE-1Q24". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 17 Januari 2024. Dicapai pada 19 Januari 2024. Batik Air Malaysia in early-March 2024 discontinues service to Sri Lanka, where it currently operates Kuala Lumpur – Colombo route. From Kuala Lumpur, last flight on board the Boeing 737-800 aircraft is scheduled on 03MAR24.
  73. ^ Hamzah Osman (5 Februari 2024). "2,000 pelancong China 'serbu' Langkawi". api.hmetro.com.my. Harian Metro (Malaysia). Dicapai pada 8 Februari 2024. penerbangan Batik Air OD611 yang membawa 178 pelancong dari Chengdu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi (LTAL) di sini, hari ini, dan disambut dengan pancuran air.(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  74. ^ "First direct flight from China to Langkawi for 2024 lands safely". www.thestar.com.my (dalam bahasa Inggeris). The Star (Malaysia). 7 Februari 2024. Dicapai pada 8 Februari 2024. The first special direct chartered flight from China to Langkawi for this year, landed safely on Tuesday (Feb 6) in Langkawi, carrying 178 tourists from Chengdu.
  75. ^ BERNAMA (20 Februari 2024). "BATIK AIR DAN JIANGSU TOPVIEW TANDATANGANI MOU UNTUK TAMBAH LALUAN CHINA-MALAYSIA". www.bernama.com. BERNAMA (Malaysia). Dicapai pada 6 Mac 2024.(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  76. ^ a b c d e "JIANGSU TOPVIEW SIGNS MOU WITH BATIK AIR FOR EXPANSION OF CHINA ROUTES". www.tourism.gov.my (dalam bahasa Inggeris). Tourism Malaysia (Malaysia). 20 Februari 2024. Dicapai pada 6 Mac 2024. The Minister of Tourism, Arts and Culture, YB Dato Sri Tiong King Sing, stands witness today to the signing ceremony between Jiangsu TopView Cultural Tourism Industry Development Co. Ltd. and Batik Air, marking a significant step towards expanding charter flights on China routes. The agreement includes four routes: Nanning to Kuala Lumpur, Shanghai to Tawau, Chengdu to Tawau, and Shenzhen to Tawau.
  77. ^ a b c d e f "Tawau set to soar with more flights". www.thestar.com.my (dalam bahasa Inggeris). The Star (Malaysia). 5 Mac 2024. Dicapai pada 6 Mac 2024. State Tourism, Culture and Environment Minister Datuk Christina Liew said Batik Air will be launching its charter flights to Tawau from three cities in China.
    She added that three weekly flights from China’s Pudong will commence in April and from Chengdu in July, while similar direct flights from Shenzhen are scheduled to commence in June.
  78. ^ a b c d e f g h "BATIK AIR MALAYSIA NS24 SOUTH ASIA SERVICE CHANGES – 29FEB24". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). Aeroroutes. 1 Mac 2024. Dicapai pada 6 Mac 2024. Batik Air Malaysia in Northern summer 2024 season plans service variations to South Asia, as the airline schedules service increase on selected markets.
  79. ^ "BATIK AIR MALAYSIA MARCH 2024 PALAU CHARTERS". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). Aeroroutes. 5 Mac 2024. Dicapai pada 6 Mac 2024. Batik Air Malaysia this month schedules charter service to Palau, with nonstop flight from both Kuala Lumpur and Tokyo, on board Boeing 737-800 aircraft.
  80. ^ 2016, UBM (UK) Ltd. "Batik Air / Malindo Air plans codeshare service from Dec 2016". Routesonline. Dicapai pada 2016-11-28.CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  81. ^ "EMIRATES / BATIK AIR MALAYSIA BEGINS CODESHARE SERVICE IN NW23". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 17 November 2023. Dicapai pada 25 November 2023. Emirates at the launch of Northern winter 2023/24 season launched codeshare partnership with Batik Air Malaysia.
  82. ^ a b "Malindo / Turkish Airlines launches codeshare partnership from Sep 2017". Routesonline. Dicapai pada 2018-06-20.
  83. ^ a b c by Malindoair (2017-08-21). "Malindo Air And Ana Firmed New Interline Partnership". http://flymalindo.com/. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-08-05. Dicapai pada 2018-06-20. External link in |publisher= (bantuan)
  84. ^ http://economytraveller.com/malindo-air-adds-etihad-new-interline-partner/
  85. ^ "INTERLINE AND CODESHARE TRAVEL". Pakistan International Airlines.
  86. ^ "Malindo goes global".
  87. ^ https://www.malindomiles.com/inspirenetz/app/
  88. ^ "Malindo Air Datangkan Pesawat B737 Produksi ke-7.500 Dari Boeing". March 21, 2013.
  89. ^ Malindo Air fleet list at planespotters.net
  90. ^ "Malindo Air Fleet Details and History". planespotters.net. 23 August 2018. Dicapai pada 23 August 2018.
  91. ^ "Malindo Air Fleet Details and History". planespotters.net. 23 August 2018. Dicapai pada 23 August 2018.
  92. ^ "Malindo Air to take delivery 10 Boeing B737 MAX, employ up to 1,500 staff". New Straits Times. 6 September 2021. Dicapai pada 15 October 2021.
  93. ^ a b c d "Our Fleet". www.malindoair.com (dalam bahasa Inggeris). Batik Air Malaysia. Dicapai pada 19 April 2023.
  94. ^ "Incident: Batik Malaysia B739 at Kathmandu on Apr 19th 2018, rejected takeoff due to takeoff config warning results in overrun". avherald.com. Dicapai pada 6 May 2018.
  95. ^ https://www.nst.com.my/world/2018/04/359502/chaos-kathmandu-airport-following-malindo-air-incident

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]