Manga alternatif

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Manga alternatif (Bahasa Inggeris: Alternative manga) adalah istilah Barat untuk komik Jepun yang diterbitkan di luar pasar manga yang lebih komersial, atau yang mempunyai gaya seni, tema, dan naratif yang berbeza daripada yang terdapat di majalah manga yang lebih popular. Istilah ini diambil dari komik alternatif yang serupa.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Manga alternatif berasal dari perpustakaan peminjaman Jepun selepas perang yang mengenakan sedikit bayaran untuk meminjam buku. Pasar ini pada dasarnya adalah pasarnya sendiri dengan banyak manga dicetak secara eksklusif untuknya. Pasar terkenal di kalangan kumpulan ibu bapa kerana mengandungi lebih banyak kandungan tidak senonoh daripada yang dibenarkan oleh penerbit manga arus perdana. Akibatnya, pasar cenderung menarik minat penonton remaja yang sedikit lebih tua, daripada penonton yang didominasi oleh kanak-kanak dari antologi majalah arus perdana pada masa itu.

Pada tahun 1958 seorang pengarang bernama Yoshihiro Tatsumi memutuskan untuk membuat komik yang mempunyai nada yang lebih gelap dan lebih realistik. Menolak tajuk manga, yang dalam bahasa Jepun bermaksud "gambar sembrono", Tatsumi malah menyebut komik ini sebagai gekiga, yang bermaksud "gambar dramatik". Ini mirip dengan cara di mana istilah "novel grafik" disokong oleh kartunis alternatif Amerika selain istilah "komik".

Ketika gekiga mendapat populariti, perpustakaan pinjaman secara beransur-ansur runtuh kerana ekonomi Jepun yang berkembang pada tahun 1960-an. Akibatnya, banyak artis gekiga meninggalkan perpustakaan pinjaman dan mula menubuhkan antologi majalah mereka sendiri. Salah satu antologi ini, Garo, dirancang untuk mempamerkan bakat terbaru dalam perniagaan manga. Garo bermula sebagai majalah gekiga tetapi akhirnya akan berkembang menjadi gaya baru dengan karya Yoshiharu Tsuge. Tsuge dikreditkan secara luas dengan membawa sikap yang lebih peribadi kepada manga, yang memungkinkan manga menjadi gambaran abstrak dari pengalamannya sendiri. Sebilangan pengkritik menyebut karya itu komik setara dengan novel saya.

Ketika Garo mendapat populariti terutama dengan gerakan pemuda tahun 1960-an, banyak majalah lain mengikuti jejaknya. Pada sekitar masa yang sama elemen gekiga mulai muncul di majalah manga arus perdana, dengan Osamu Tezuka sepenuhnya merangkul gaya dan melakukan lebih banyak karya yang ditujukan untuk penonton yang lebih tua. Akhirnya Tezuka akan memulakan sebuah majalah bernama COM, sebagai jawapannya kepada Garo. Dengan gekiga disatukan ke dalam manga arus perdana, dan manga diterima sebagai bentuk seni oleh massa sekitar jangka waktu ini.

Gerakan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Gravett, Paul (2004). Manga: 60 Years of Japanese Comics. Collins Design. ISBN 1-85669-391-0.
  • Schodt, Frederick (1988). Manga! Manga!: The World of Japanese Comics. Kodansha America. ISBN 0-87011-752-1.
  • Marechal, Beatrice (2005). "On Top of the Mountain: The Influential Manga of Yoshiharu Tsuge". In Gary Groth, Matt Silve (Eds.), The Comics Journal Special Edition Volume 5 2005 (m/s 22–28). Fantagraphics Books. ISBN 1-56097-624-1.
  • Schodt, Frederick (1996). Dreamland Japan: Writings of Modern Manga. Stone Bridge Press. ISBN 1-880656-23-X.
  • Oliveros, Chris (Ed.) (2003) Drawn and Quarterly Volume 5. Drawn & Quarterly. m/s 59 ISBN 1-896597-61-0.