Mantilla

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian
Wanita Sepanyol memakai mantilla semasa Minggu Suci di Seville, Sepanyol
Mantilla terbuat dari renda putih, semasa perarakan ritual di Sepanyol.

Mantilla adalah renda tradisional Sepanyol atau tudung sutera atau selendang yang dipakai di atas kepala dan bahu, selalunya di atas sikat tinggi yang dipanggil peineta, popular dengan wanita di Sepanyol.[1] Ia juga dipakai, tanpa peineta, oleh wanita Ortodoks Timur di Rusia, sering putih, dengan hujung melintasi leher dan terbungkus bahu yang bertentangan. Bentuk, reka bentuk dan penggunaannya berbeza dari tudung biasa.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Mantilla hiasan ringan digunakan di kawasan yang lebih panas di Sepanyol menjelang akhir abad ke-16, dan yang diperbuat daripada renda menjadi popular di kalangan wanita pada abad ke-17 dan ke-18, yang digambarkan dalam potret oleh Diego Velázquez dan Goya. Pada abad ke-19, Ratu Isabella II secara aktif menggalakkan penggunaannya. Praktik ini berkurangan selepas dia diturunkan pada tahun 1870, dan pada tahun 1900 penggunaan mantilla menjadi sebahagian besarnya terhad kepada majlis-majlis formal seperti banteng-banteng, Minggu Suci dan pernikahan.

Spekulasi bahawa ia pada asalnya dipakai oleh wanita rantau Andalusia di Sepanyol, yang dikatakan disebabkan oleh pengaruh Islam, tidak berasas. Dari abad ke-16 dan seterusnya, ketika orang Sepanyol menetap di Mexico, Amerika Tengah dan Selatan, mereka membawa kebiasaan budaya tradisional memakai mantilla dengan mereka.

Peineta dibuat dari Ibu Mutiara
Wanita dengan mantilla dalam falles Valencia

Di Sepanyol, wanita masih memakai mantillas semasa Minggu Suci (minggu yang membawa kepada Paskah), banteng-banteng dan majlis perkahwinan. Juga mantilla hitam secara tradisinya dipakai apabila seorang wanita mempunyai penonton dengan Paus dan mantilla putih sesuai untuk perkahwinan gereja, tetapi dapat dipakai pada acara upacara lain juga. Sesuai dengan apa yang dikenali sebagai privilège du blanc hanya ratu Sepanyol dan terpilih isteri-isteri Katolik Katolik yang lain boleh memakai mantilla putih semasa penonton dengan Paus.

Peineta[sunting | sunting sumber]

Peineta, yang serupa dengan penampilan dengan sikat besar, digunakan untuk memegang mantilla. Campuran hiasan ini, biasanya dalam warna tortoiseshell, berasal dari abad ke-19. Ia terdiri daripada badan cembung dan satu set prongs dan sering digunakan bersempena dengan mantilla. Ia menambah ilusi ketinggian tambahan kepada pemakainya dan juga memegang rambut di tempat ketika dipakai semasa majlis perkahwinan, perarakan dan tarian. Ia adalah unsur yang konsisten dari beberapa kostum serantau Valencia dan Andalusia dan juga sering dijumpai dalam pakaian yang digunakan dalam muzik dan tarian Moorish dan Gypsy yang dipengaruhi Flamenco.

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Dalam sabun televisyen Britain Hollyoaks , watak Katolik Carmel Valentine memakai mantilla ketika sedang berkabung untuk kakaknya yang meninggal, Tina Reilly . Begitu juga, ibu Carmel Myra McQueen memakai mantilla untuk pengebumian anak perempuannya, Michaela , Amy Barnes . Mimi Maguire dari drama 4 drama Comedy Shameless juga memakai satu. Lady Gaga memakai mantilla dalam video untuk lagunya, " Alejandro ". Dalam ciri Disney Cars Toons: Mater's Tall Tales , adegan menampilkan Mater sebagai peminat, sementara di kalangan orang ramai, dua wanita yang memakai mantillas mengacaukan kehebatan pahlawannya. Dalam komedi Netflix One Day at a Time mantilla yang hilang adalah titik titik tengah dalam fued antara Lydia dan kakaknya yang tersisa.


Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Penutup kepala Kristian
  • Bonet Paskah
  • Topi mob

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kamus Warisan Amerika Bahasa Inggeris; Edisi ke-4. 2000

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Hats