Markiesje

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Markiesje
Nama lainAnjing tulip Belanda
Negara asalBelanda
Anjing (Canis lupus familiaris)

Markiesje,[a] juga dikenali sebagai anjing tulip Belanda,[b][1] dipercayai merupakan baka anjing tua. Pada beberapa buah lukisan yang bertarikh dari abad ke-17 dan abad ke-18, anjing hitam kecil yang menyerupai markiesje dapat dilihat. Walau bagaimanapun, markiesje, seperti yang kini dikenali, hanya dibiakbakakan secara aktif sejak pertengahan tahun 1970-an.[perlu rujukan]

Markiesje diterima oleh Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland sebagai baka rasmi[2] namun belum diterima oleh Persekutuan Kinologi Antarabangsa.

Perwatakan[sunting | sunting sumber]

Seekor markiesje yang sedang diperiksai oleh seorang hakim

Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland mengkategorikan markiesje sebagai anjing teman,[2] yang tidak patut dikelirukan dengan anjing riba. Anjing ini suka berjalan jauh-jauh dan berlari. Markiesje agak berjaga-jaga dan akan bertindak sebagai anjing pengawas.[3] Anjing ini dapat dibela dengan haiwan peliharaan lain, seperti kucing dan rodensia, asalkan ia diperkenalkan dengan betul dan dilatih untuk menerima satu sama lain.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawi: مرکيشى, Sebutan bahasa Melayu: [markiʃə]
  2. ^ Jawi: ; Belanda: Hollandse tuliphond; bahasa Inggeris: Dutch tulip hound

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Is er een Engelstalige vertaling voor het hondenras 'Markiesje'? (Is there an English word for the dog breed 'Markiesje'?". Ik heb een vraag (dalam bahasa Belanda). 16 Jun 2014. Dicapai pada 27 Mac 2024.
  2. ^ a b "Dutch Breeds". Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Mac 2024.
  3. ^ "Markiesje Breed Attributes". Pet your dog (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Mac 2024.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]