Mary and Rhoda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mary and Rhoda
Genre
  • Komedi
  • Drama
Ditulis olehKatie Ford
PengarahBarnet Kellman
Dibintangi oleh
Mary Tyler Moore
Valerie Harper
Elon Gold
Christine Ebersole
Joie Lenz
Marisa Ryan
Lagu pembukaan"Love Is All Around" oleh Joan Jett & the Blackhearts
Negara asalAS
BahasaInggeris
Penerbitan
Penerbit eksekutifMary Tyler Moore
Susan B. Landau
PenerbitCecilia Kate Roque
PenyuntingJeff Wishengrad
SinematografiAdam Holender
Tempoh siaran86 minit
Syarikat penerbitan
Fox Television Studios
ABC
Penyiaran
Saluran asalABC
Siaran asal7 Februari 2000 (2000-02-07)
Kronologi
Rancangan berkaitan
The Mary Tyler Moore Show
Rhoda

Mary and Rhoda merupakan sebuah filem drama komedi televisyen buatan Amerika tahun 2000 yang dibintangi oleh Mary Tyler Moore dan Valerie Harper. Kedua-dua mereka mengulangi watak mereka sebagai Mary Richards dan Rhoda Morgenstern dari sitkom popular tahun 1970–1977 The Mary Tyler Moore Show .

Walaupun filem itu adalah <a href="./Spin-off" rel="mw:WikiLink" data-linkid="undefined" data-cx="{&amp;quot;userAdded&amp;quot;:true,&amp;quot;adapted&amp;quot;:true}">spin-off</a> daripada The Mary Tyler Moore Show, James L. Brooks dan Allan Burns tidak dikreditkan sebagai mencipta watak; memandangkan mereka mahupun mana-mana penulis atau penerbit dari siri asal tidak terlibat dengan filem reunion ini. Ia adalah satu-satunya filem berasaskan dari The Mary Tyler Moore Show dan penerbitan pertama dalam tempoh 18 tahun sejak siri Lou LouGrant berakhir pada tahun 1982.

Mary dan Rhoda telah ditulis oleh Katie Ford, eksekutif diterbitkan oleh Mary Tyler Moore dan Susan B. Landau, [1] dan diarahkan oleh Barnet Kellman.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Reaksi penonton[sunting | sunting sumber]

Penerbit filem itu dilaporkan mahu menjadikan watak-watak itu "semasa", dan akibatnya, sedikit masa dihabiskan dalam watak-watak itu membincangkan kehidupan lampau mereka di Minneapolis. Ini mengecewakan sebilangan peminat lama, begitu juga fakta bahawa watak-watak lain dari Mary Tyler Moore Show seperti Lou Grant, Ted Baxter, Murray Slaughter, Phyllis Lindstrom, Georgette Baxter dan Sue Ann Nivens tidak pernah dirujuk secara langsung, begitu juga dengan kakak Rhoda, Brenda Morgenstern., atau bapanya, Martin Morgenstern, apatah lagi suami pertama Rhoda Joe Gerard. Satu-satunya watak dari The Mary Tyler Moore Show dan Rhoda yang akan disebut ialah Ida Morgenstern, ibu Rhoda dan Dottie Richards, ibu Mary, walaupun bukan melalui penyebutan nama mereka.


Reaksi kritikal kebanyakkannya adalah negatif.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Evans, Greg (2017-06-07). "Susan B. Landau Dies: 'Cool Runnings' Producer Was 65". Deadline Hollywood. Dicapai pada 2017-06-25.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]