Masakan Cina Amerika

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Masakan Amerika Cina)

Masakan Cina Amerika (Jawi: ماسقن چينا اميريکا) merujuk kepada gaya makanan oleh sesetengah kedai makan Cina di Amerika Syarikat. Jenis masakan ini biasanya memenuhi cita rasa Barat, dan berlainan dengan penuh nyata sekali dari masakan China.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada kurun ke-19, pengurus Cina membangunkan masakan Cina Amerika apabila mereka mengubahsuaikan makanan mereka untuk menyesuaikan citarasa Barat. Pada mulanya, mereka menyajikan makanan kepada para pekerja landasan kereta api lalu restoran-restoran ditubuhkan di bandar yang makanan Cina tidak dikenali langsung. Para pekerja restoran ini menggunakan ramuan tempatan dan menyajikannya mengikut citarasa pelanggan mereka. Hidangan-hidangan pada menu sering diberikan nombor, dan biasanya roti dan mentega diberikan sebagai iringan.

Dalam proses tersebut, tukang-tukang masak mencipta hidangan seperti Ayam General Tso. Maka, mereka membangunkan makanan gaya Cina yang tidak ditemukan di China sendiri. Restoran-restoran (bersama kedai dobi Cina) diberikan suatu relung etnik untuk bisnes-bisnes kecil pada suatu ketika apabila orang Cina sendiri dipulaukan daripada kebanyakan pekerjaan bergaji akibat perselisihan perkauman atau kekurangan bahasa.

Jenis restoran[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan restoran Cina Amerika jatuh ke dalam salah satu daripada dua kategori asas:

  • Bawa pulang: Restoran-restoran ini, yang secara asasnya menyajikan pesanan melalui panggilan dan bawa pulang untuk hidangan Cina Amerika tradisional. Suatu ciri umum yang dihantar ke rumah-rumah pelanggan ialah kotak kadbod yang dilipat (timba tiram) yang secara umum digunakan yang mirip dengan kotak piza.
  • Bufet: Restoran-restoran Cina Amerika gaya bufet, yang kini dilihat suatu kemasyhuran, lebih lagi apabila renstoran tersebut menghidang kepelbagaian juadah gaya bufet; keaslian makanan berlainan dari satu rangkaian ke rangkaian lain.

Perbezaan dari masakan China asli[sunting | sunting sumber]

Makanan Cina Amerika biasanya menggunakan sayur-sayuran hanya sebagai hiasan sementara masakan China asal menekankan fungsi sayur-sayuran. Ini dapat dilihat dengan kegunaan lobak dan tomato. Masakan China asli sering menggunakan sayur-sayuran berdaun Asia seperti bok choy dan kailan dan menaikkan bahan seperti daging dan makanan laut. Maka, makanan Cina Amerika biasanya kurang bau berbandng masakan China asli.

Sebuah restoran bufet Cina di A.S.

Makanan Cina Amerika lebih dimasak secara sangat cepat dengan banyak minyak dan garam. Banyak hidangan mudah disiapkan dengan pantas, dan memerlukan ramuan yang tidak mahal. Goreng kilas, goreng tohor, dan goreng jeluk menjadi teknik-teknik masakan yang semuanya mudah dilakukan dengan menggunakan sebuah kuali. Makanan ini juga terkenal kerana tinggi MSG sebagai penambah perisa. Simptom yang digelar sindrom restoran Cina atau "sindrom makanan Cina" digunakan terhadap kesensitifan glutamat, tetapi kajian saintifik terkawal tidak menunjukkan sebarang kesan negatif. Kuasa pemasaran dan desakan pelanggan telah menggalakkan banyak restoran untuk menyediakan menu "Bebas MSG" atau "Tanpa MSG".

Kebanyakan pertubuhan Cina Amerika menyajikan pada para pelanggan bukan Cina dengan buku menu dituliskan dalam bahasa Inggeris atau mengandungi gambar-gambar. Ada masanya, mereka menunjukkan gambar hidangan seperti hati, kaki ayam atau hidangan daging eksotik lain yang mungkin untuk membuatkan pelanggan orang putih lari. Di Pekan Cina New York, restoran-restoran terkenal dengan menolak orang bukan Cina Amerika melalui menu "rahsia" (iaitu asli).[1]

Masakan Cina Amerika sering menggunakan ramuan tidak asli dan sangat jarang digunakan di China. Sebarang contoh adalah kegunaan brokoli barat (xi lan, 西蘭) berbanding brokoli Cina (gai lan, 芥蘭) dalam masakan Cina Amerika.

Hidangan Cina Amerika[sunting | sunting sumber]

Hidangan yang sering bermuncul di menu Cina Amerika termasuk:

  • Ayam Jeneral Tso — ketulan ayam yang digoreng, dengan brokoli dan diperasa dengan halis, bawang putih, minyak bijan, daun bawang, dan cili pedas.
  • Ayam Bijan— bertulang, disalut tepung sadur, dan ayam gorengnya kemudian disaluti sos dengan kicap Cina cair, manis, agak masam, agak pedas, separuh pekat diperbuat daripada kanji jagung, cuka, pati ayam, dan sering dihidang dengan brokoli kukus.
  • Salad ayam Cina — biasanya mengandungi sayuran berdaun tidak masak dan mi rangup (atau kulit wonton goreng) dan taburan biijan. Sesetengah restoran menghidang salad dengan limau mandarin.
  • Chop suey — membawa konotasi "lebihan makanan" dalam bahasa Cina. Ia biasanya suatu campuran sayur-sayuran dan daging dalam sos perang tetapi dapat juga dihidang dalam sos putih.
  • Chow mein — secara harfiah bermakna 'mi goreng kilas.' Chow mein terdiri daripada mi goreng dengan hirisan daging dan sayur-sayuran. Ia juga boleh diperbuat dengan ayam, babi, udang atau lembu, ada juga yang sering dimasukkan dengan tomato merah.
  • Chow fun — mirip dengan Chow Mein, tetapi diperbuat dengan mi tebal dan lebar.
  • Rangoon ketam — Kulit wonton goreng diintikan dengan daging ketam buatan (surimi) dan keju krim.
  • Biskut nasib — dicipta di San Francisco menyerupai omikuji senbei Jepun versi barat[2], biskut nasib menjadi semakin manis dan semakin banyak di restoran Cina Amerika. Biskut nasib telah menjadi sangat masyhur yang sesetengah restoran Cina asli menghidang mereka di hujung makanan dan mungkin mencirikan terjemahan Cina pada kata-kata nasib Inggeris.
  • Nasi goreng — Nasi separuh goreng, biasanya dengan ketulan daging, sayur-sayuran dan sering telur.
  • Daging lembu diraja — daging lembu yang dihiris, disiram dalam sos wain dan sering disajikan dengan brokoli kukus.
  • Stik lada — terdiri daripada hirisan stik, lada benggala hijau, tomato, dan bawang putih atau hijau tumis dengan garam, gula, dan kicap. Tauge adalah tambahan yang kurang biasa
  • Daging lembu halia – (生薑牛肉; shēngjiāng niúròu) Daging lembu lembut dipotong kecil, dicampur dengan halia dan sayur-sayuran campuran Cina.
  • Daging lembu goreng halia – (乾炒牛肉絲; gānchǎo niúròu-sī) Daging lembu lembut dipotong-potong, disadur, digoreng jeluk, kemudian digoreng semula dalam kuali yang dicampur dengan sos manis, variasi hidangan Cina Utara yang popular.

Versi hidangan Cina asli yang dibaratkan[sunting | sunting sumber]

Puyonghai
  • Puyonghai — Telur dadar gaya Cina dengan sayur-sayuran dan daging, biasanya dihidang dengan kuah perang.
  • Egg roll — Sementara popia Cina asli mempunyai kulit nipis rangup dengan inti cendawan, dan sayur-sayuran lain, versi Amerika (khususnya versi di kawasan metro Timur Laut Amerika seperti Boston dan New York) menggunakan kulit yang tebal digoreng dan diisikan dengan kubis dan biasanya keping-kepingan daging atau makanan laut (seperti daging babi atau udang), tetapi tiada telur.
  • Nasi goreng — Hidangan nasi goreng adalah masyhur dalam makanan Cina Amerika kerana cepat dan mudah disediakan dan mempu memenuhi citarasa Amerika. Nasi goreng biasanya disediakan dengan nasi disejukkan semalanan, membolehkan restoran-restoran menggunakan baki nasi. Ia biasanya menggunakan lebih kicap berbanding versi asli China.
  • Ayam Kung Pao — Hidangan Sichuan asli yang sangat pedas, dan versi-versi Amerika adalah kurang pedas.
  • Lo mein — Istilah ini bermakna "mi kacau"; mi-mi ini sering dibuat daripada telur dengan tepung, membuat mereka lebih mudah rangup daripada hanya menggunakan air. Mi berbentuk spaghetti yang tebal digoreng tohor dengan sayur-sayuran dan daging. Kadang-kadang hidangan ini dirujukkan sebagai "chow mein" (yang secara harfiah bermakna "mi goreng" dalam bahasa Kantonis).
  • Mei Fun (lihat hidangan mihun)
  • Moo shu babi — Versi China asli menggunakan lebih ramuan China (termasuk cendawan telinga) dan lempeng tepung sementara versi Amerika menggunakan sayur-sayuran lebih dikenali kepada orang Amerika dan lempeng lebih tebal. Hidangan ini agak masyhur di restoran-restoran Cina di A.S., tetapi tidak sangat masyhur di China.
  • Sup wonton — Dalam kebanyakan restoran Cina Amerika, hanya ladu wonton versi-versi China asli dihidangkan dengan mi. Sup Wonton Kantonis asli adalah sebuah hidangan penuh terdiri daripada mi telur nipis dan beberapa wonton babi dan udang dalam semangkuk sup daging babi atau ayam atau. Wonton ditukar gaya Amerika, khususnya dalam restoran-restoran bawa pulang, sering diperbuat dengan doh lebih pekat daripada versi asli.
  • Ayam Gajus — bergantung variasi Daerah.
  • Daging Beijing — Hidangan ini muncul dalam bentuk China asli, tetapi menggunakan gai-lan (brokoli Cina) berbanding brokoli Barat. Sekali-sekala brokoli barat juga dirujukkan sebagai sai lan fa (dalam bahasa Kantonis) supaya tidak dikelirukan dengan dua jenis brokoli. Di kalangan penutur Cina, ia biasanya difahami bahawa seorang akan merujuk pada sayur berdaun kecuali disebutkannya. Ini juga halnya dengan lobak (lo bak) atau (hung lo bak hung bermakna merah) dan bawang merah (chung). Lo bak, dalam bahasa Kantonis, merujukkan pada lobak putih yang besar. Lobak merah digelar dalam sesetengah kawasan China sebagai "lobak luar negara" (atau lebih sesuainya hung lo bak dalam bahasa Kantonis, hung bermakna "merah").
  • Tomato — Memandangkan tomato merupakan tumbuhan Dunia Baru, ia juga agak baru kepada masyarakat China dan masakan Cina. Sos asas Tomato dapat ditemukan dalam sesetengah hidangan Cina Amerika seperti "daging lembu dan tomato" yang masyhur.
  • Babi panggang — Biasanya bahagian terkecil (kerana daging babi menjadi kurang masyhur daripada daging lembu dan ayam hari ini).
  • Ayam — Moo Goo Gai Pan, Kung Po, dan kebanyakan hidangan "dengan" (seperti ayam dengan kacang gajus atau dengan sengkuang cina)
  • Daging lembu — Brokoli Daging lembu, Stik Lada, dan hidangan "dengan"
  • Makanan laut — Pada dasarnya udang dengan kekapis atau sekali-sekala udnag kara.
  • Pinggan Diet Khas dan Sayuran dan Tauhu — Hidangan vegetarian dan rendah kalori
  • Pinggan bergabungan —Lebih mahal, ia dengan nasi goreng dan biasanya popia telur. Biasanya akan terdapat Ayam Jeneral Tso dan Ayam Bijan bersama dengan hidangan-hidangan Cina masyhur lain.
  • Hidangan Istimewa Tukang Masak—hidangan termahal yang biasanya termasuk pelbagai daging dan sayur-sayuran.

Di belakang menu sering mempunyai Istimewa Makan Tengah Hari, yang biasanya suatu versi pinggan gabungan lebih kecil diberikan hanya pada waktu makan tengah hari untuk harga yang lebih murah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan