Senarai masakan Asia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Masakan Asia Tenggara)
Lokasi Asia.

Ini adalah senarai masakan Asia mengikut wilayah. Masakan Satu adalah gaya ciri-ciri amalan dan tradisi memasak,[1] biasanya dikaitkan dengan budaya atau wilayah tertentu. Asia, iaitu benua yang terbesar dan paling ramai penduduk, mempunyai banyak masakan yang hebat.

Masakan Asia Tengah[sunting | sunting sumber]

Lokasi Asia Tengah. Dalam beberapa definisi, ia juga termasuk Afghanistan (selatan kawasan ditunjukkan).
  • Masakan Asia Tengah, masakan "enam stan", termasuk makanan dari Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan, dan Afghanistan.
    • Makanan Afghan
      Masakan Afghan – masakan rakyat Afghanistan, sebahagian besarnya berdasarkan kepada tanaman utama Afghanistan: bijirin seperti gandum, jagung, barli dan beras. Mengiringi makanan ruji ini produk tenusu (yogurt dan whey), pelbagai kacang, dan sayur-sayuran asli tempatan, serta buah-buahan segar dan kering. Afghanistan juga terkenal dengan anggurnya.
    • Masakan Kazakhstan – masakan dari Kazakhstan berkisar sekitar kambing dan daging kuda, dan juga pelbagai produk susu. Selama beratus-ratus tahun, Kazakhstan adalah penggembala yang menternak kambing biri-biri ekor gemuk, unta Bactria, dan kuda, bergantung kepada haiwan-haiwan ini untuk pengangkutan, pakaian, dan makanan.[2]
    • Masakan Kyrgyzstan – yang berasal dari Kyrgyzstan, adalah sama dalam banyak perkara dengan negara-negara jiran, terutamanya masakan Kazakhstan. Makanan Kyrgyzstan tradisional termasuk daging kambing dan daging kuda, serta produk susu. Teknik-teknik memasak dan bahan-bahan utama telah dipengaruhi oleh cara hidup negara nomad.
    • Masakan Tajikistan – masakan tradisional Tajikistan, mempunyai banyak persamaan dengan masakan Afghanistan, Iran, Rusia, dan Uzbekistan. Plov, juga dipanggil osh, adalah hidangan kebangsaan di Tajikistan, seperti di negara-negara lain di rantau ini. Ia terdiri daripada ketulan daging kambing, lobak merah dan nasi goreng di dalam kawah besi tuang besar menyerupai ketuhar Belanda. Teh hijau adalah minuman kebangsaan. Makanan Tajik tradisional bermula dengan buah-buahan kering, kacang, halva, dan manisan lain tersusun di atas meja di dalam piring kecil, dan kemudian mara ke sup dan daging, sebelum ditutup dengan plov.
    • Masakan Turkmenistan – masakan dari Turkmenistan. Ia adalah sama dengan negara lain di Asia Tengah. Plov adalah ruji, makanan sehari-hari, yang juga dihidangkan pada perayaan. Turkmenistan mungkin paling dikenali kerana tembikainya, terutama di bekas Kesatuan Soviet, di mana ia pernah menjadi pembekal utama. Makanan selalunya dihidangkan dengan naan, roti rata Asia Tengah, yang dikenali sebagai "çörek."
    • Masakan Uzbekistan – masakan dipengaruhi oleh pertanian tempatan, seperti di kebanyakan negara. Terdapat banyak ladang gandum di Uzbekistan, jadi roti dan mi adalah sangat penting, dan masakan Uzbekistan telah disifatkan sebagai "kaya mi".[3] Daging kambing adalah daging popular kerana banyak kambing biri-biri di negara ini dan ia adalah sebahagian daripada pelbagai hidangan Uzbekistan. Hidangan istimewa Uzbekistan adalah palov (osh) dibuat dengan beras, kepingan daging, lobak parut dan bawang.

Masakan Asia Timur[sunting | sunting sumber]

Lokasi Asia Timur.
Disebabkan lokasi Guangdong di pantai selatan China, makanan laut hidup segar menjadi hidangan istimewa dalam masakan Kantonis.
Masakan Szechuan – stew periuk panas gaya Chengdu
Pasar Malam Shilin di Taipei, Taiwan

Masakan Asia Timur telah berkembang dengan penggunaan biasa minyak, lemak dan sos dalam penyediaan hidangan (dengan pengecualian ketara masakan Jepun).

Pelbagai jenis sushi nigiri
Kaiseki adalah hidangan berbilang tradisional makan malam Jepun. Istilah ini juga merujuk kepada koleksi kemahiran dan teknik yang digunakan dalam penyediaan makanan itu, dan seakan-akan masakan haute Barat.[13]
  • Masakan Jepun terkenal dengan penekanan terhadap makanan bermusim (, shun),[14] kualiti bahan-bahan dan penyampaian. Masakan serantau Jepun merangkumi kepelbagaian luas keistimewaan serantau dikenali sebagai kyōdo ryōri dalam bahasa Jepun, kebanyakan berasal daripada hidangan yang disediakan dengan menggunakan bahan-bahan tempatan dan resipi tradisional.[15] Sushi dan sashimi kedua-duanya adalah sebahagian daripada masakan negara pulau itu. Michelin Guide telah menganugerahkan bandar-bandar Jepun bintang Michelin yang paling banyak setakat ini berbanding mana-mana negara di dunia (sebagai contoh, Tokyo sahaja mempunyai lebih banyak bintang Michelin daripada gabungan Paris, Hong Kong, New York, LA dan London).[16][17]
    • Kaedah memasak tradisional menjauhi penggunaan minyak dan lemak, dengan memberi tumpuan kepada memaparkan rasa halus daripada bahan-bahan semula jadi. Disebabkan bekalan makanan laut yang banyak, diet Jepun tradisional dipaparkan menggunakan paling sedikit daging; bagaimanapun masakan Jepun moden merangkumi pelbagai hidangan daging popular. Masakan Jepun menawarkan kepelbagaian istimewa serantau yang menggunakan resipi tradisional dan bahan-bahan tempatan.
    • Wain Jepun
    • Masakan Okinawa ialah masakan Jepun Pulau Okinawa. Disebabkan oleh perbezaan budaya, iklim, sayur-sayuran dan bahan-bahan lain di antara Okinawa dan tanah besar Jepun, masakan Okinawa adalah sangat berbeza daripada masakan Jepun. Masakan ini menerima pengaruh masakan Cina dan masakan Asia Tenggara kerana perdagangan. Keledek, diperkenalkan di Okinawa pada 1605, menjadi makanan ruji di sana sehingga awal abad ke-20. Sebuah artikel tentang makanan Okinawa ditulis oleh Kikkoman menyatakan bahawa Goya (peria) and Nabera (petola) adalah "mungkin" diperkenalkan ke Okinawa dari Asia Tenggara. Memandangkan Ryukyu pernah menjadi negeri ufti kepada China, tukang masak Ryukyu mengembara ke Wilayah Fujian untuk belajar cara memasak makanan Cina; pengaruh Cina meresap ke Okinawa dengan cara itu. Artikel Kikkoman yang sama menyatakan bahawa kaedah penyulingan awamori mungkin berasal dari Siam (Thailand) dan pergi ke Okinawa pada abad ke-15. Selepas raja bagi Kerajaan Kagoshima menjajah Ryukyu, tukang masak Okinawa pergi ke Jepun untuk belajar masakan Jepun, menyebabkan pengaruh ini meresap ke dalam masakan Okinawa.[18]
    • Masakan Ainu
Hanjeongsik, sajian lengkap Korea dengan pelbagaibanchan (hidangan sampingan)[19]
Barbeku Korea
  • Masakan Korea berasal dari tradisi prasejarah purba di Semenanjung Korea, berkembang melalui interaksi yang kompleks aliran alam sekitar, politik, dan budaya.[20] Masakan Korea sebahagian besarnya berasaskan beras, sayur-sayuran, dan daging. Makanan tradisional Korea yang terkenal dengan jumlah hidangan sampingan (banchan) mengiringi nasi bijian pendek yang dikukus. Kimchi dihidangkan kerap, kadang-kadang setiap kali waktu makan. Bahan-bahan yang biasa digunakan termasuk minyak bijan, doenjang (pes kacang ditapai), kicap, garam, bawang putih, halia, emping cili , dan gochujang (pes cili merah ditapai). Masakan serantau Korea (Bahasa Korea: hyangto eumsik, harfiah "makanan tempatan asli"),[21] mempunyai ciri-ciri istimewa tempatan dan gaya tersendiri dalam masakan Korea. Bahagian-bahagian masakan serantau menunjukkan sejarah sempadan wilayah-wilayah di mana tradisi makanan dan masakan telah dipelihara hingga ke zaman moden. Barbeku Korea, atau gogi gui, merujuk kepada kaedah Korea memanggang daging lembu, daging babi, ayam, atau lain-lain jenis daging. Hidangan itu sering disediakan di meja makan atas pemanggang gas atau arang yang dibina di tengah-tengah meja itu sendiri. Ia mempunyai kaedah memasak seperti saute dan apa yang dikenali di Barat sebagai barbeku. Rasa yang kuat yang menampilkan rempah yang diperolehi daripada cili juga boleh didapati dalam hidangan seperti kimchi.[22]
  • Masakan Mongolia – tradisi tempatan masakan Mongolia dan hidangan gaya Mongol. Iklim benua yang melampau telah memberi kesan kepada diet tradisional, jadi masakan Mongolia terutamanya terdiri daripada produk tenusu, daging, dan lemak haiwan. Penggunaan sayuran dan rempah adalah terhad.
  • Masakan Taiwan – Majoriti masakan Cina, bagaimanapun bercampur dengan sebahagian daripada masakan Jepun.

Masakan Asia Tenggara[sunting | sunting sumber]

Lokasi Asia Tenggara.
Hidangan peribadi Nasi Bali, di Indonesia, nasi dikelilingi oleh sebilangan lauk termasuk sate lilit.
Kaeng phet pet yang Thai: Itik panggang dalam kari merah.
Masakan Filipina.

Masakan Asia Tenggara – merangkumi penekanan terhadap hidangan mudah disediakan dengan komponen yang kuat beraroma yang mempunyai perisa seperti limau dan herba seperti pudina, ketumbar dan selasih. Bahan-bahan rantau ini berbeza dengan masakan Asia Timur, menggantikan sos ikan untuk sos soya dan memasukkan bahan-bahan seperti lengkuas, asam jawa dan serai. Kaedah memasak termasuk keseimbangan goreng kilas, rebus dan kukus.[22]

Masakan Asia Selatan[sunting | sunting sumber]

Lokasi Asia Selatan.
Bermacam rempah dan herba. Rempah adalah satu bahan makanan yang sangat diperlukan di sebahagian besar India.
Satu hidangan biasa sepinggan momo dengan sos bijan kuning, bawang putih dan cili di Nepal
Dhindo Thali di Restoran Thakali Nepal

Masakan Asia Barat[sunting | sunting sumber]

Lokasi Asia Barat.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Cuisine." Thefreedictionary.com. Accessed June 2011.
  2. ^ "Kazakhstan," Food in Every Country, accessed April 18, 2011, http://www.foodbycountry.com/Kazakhstan-to-South-Africa/Kazakhstan.html.
  3. ^ "The noodle-rich cuisine of Uzbekistan", The Village Voice, Dining, 19 January 1999.
  4. ^ "Fujian Cuisine.Beautyfujian.com. Accessed June 2011.
  5. ^ "Regions of Chinese food-styles/flavors of cooking." University of Kansas, Kansas Asia Scholars. Accessed June 2011.
  6. ^ "Eight Cuisines of China – Shandong & Guangdong." Travel China Guide. Accessed June 2011.
  7. ^ J. Li & Y. Hsieh. Traditional Chinese Food Technology and Cuisine. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition.
  8. ^ Hsiung, Deh-Ta. Simonds, Nina. Lowe, Jason. [2005] (2005). The food of China: a journey for food lovers. Bay Books. ISBN 978-0-681-02584-4. p17.
  9. ^ TVB. "TVB." 廣東菜最具多元烹調方法. Retrieved on 2008-11-19.
  10. ^ 徐, 文苑 (2005), 中国饮食文化概论, 清华大学出版社, m/s. 79–80
  11. ^ Marshall Cavendish Corporation (2007). World and Its Peoples: Eastern and Southern Asia. Marshall Cavendish. m/s. 126.
  12. ^ "Beijing 2008 Olympics - Zhejiang Cuisine". People's Daily Online. 2008. Dicapai pada 2008-09-22.
  13. ^ Bourdain, Anthony (2001). A Cook's Tour: Global Adventures in Extreme Cuisines. New York, NY: Ecco. ISBN 0-06-001278-1.
  14. ^ "A Day in the Life: Seasonal Foods", The Japan Forum Newsletter No. September 14, 1999.
  15. ^ "Japanese Cuisine. Thefoodieshandbook.co.uk Diarkibkan 2016-02-18 di Wayback Machine. Accessed July 2011.
  16. ^ (Jepun) "「ミシュランガイド東京・横浜・鎌倉2011」を発行 三つ星が14軒、二つ星が54軒、一つ星が198軒に", Michelin Japan, November 24, 2010.
  17. ^ Tokyo is Michelin's biggest star From The Times November 20, 2007
  18. ^ Ishige, Naomichi. "Food Forum Okinawa." Kikkoman. Retrieved on November 30, 2009.
  19. ^ The Chosun Ilbo. "Hanjeongsik, a full-course Korean meal." English.chosun.com. Accessed 6/11/2008.
  20. ^ "Korean Cuisine (한국요리 韓國料理)" (dalam bahasa Korean). Naver / Doosan Encyclopedia. Dicapai pada 2009-03-28.CS1 maint: unrecognized language (link)
  21. ^ 향토음식 Nate Korean-English Dictionary
  22. ^ a b c Le, C.N. (2008). "Asian Cuisine & Foods". Asian-Nation: The Landscape of Asian America. Dicapai pada 2008-12-18.
  23. ^ "Cuisine of Brunei". ifood.tv. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-29. Dicapai pada 2010-09-30.
  24. ^ a b c "Indonesian Cuisine." Epicurina.com. Accessed July 2011.
  25. ^ "Indonesian food." Diarkibkan 2011-09-10 di Wayback Machine Belindo.com. Accessed July 2011.
  26. ^ "Indonesian Cuisine". Diner's Digest. Dicapai pada 2010-07-11.
  27. ^ Stung Treng
  28. ^ Regional Thai Cuisines
  29. ^ "Malaysian Food." Malaysianfood.net. Accessed July 2011.
  30. ^ "What is Malay Food?" Diarkibkan 2013-05-25 di Wayback Machine Malaysianfood.net. Accessed July 2011.
  31. ^ "Philippine Cuisine." Balitapinoy.net. Accessed July 2011.
  32. ^ Alejandro, Reynaldo (1985). The Philippine cookbook. New York, New York: Penguin. m/s. 12–14. ISBN 978-0-399-51144-8. Dicapai pada June 30, 2011.
  33. ^ Civitello, Linda (2011). Cuisine and Culture: A History of Food and People. John Wiley and Sons. m/s. 263. ISBN 978-1-118-09875-2. Dicapai pada June 30, 2011.
  34. ^ Philippines Country Study Guide. Int'l Business Publications. 2007. m/s. 111. ISBN 978-1-4330-3970-6. Dicapai pada June 30, 2011. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  35. ^ a b c d "Singapore Food." Singaporefoodhistory.com. Accessed July 2011.
  36. ^ a b c "Modern Thai" (food). Sabaiaz.com. Accessed July 2011.
  37. ^ a b "Indian Cuisine." Yoursingapore.com. Accessed July 2011.
  38. ^ "www.indiaat60.in/backgrounders/Incredible-India@60-indian-cuisine.pdf" (PDF).
  39. ^ Chandra, Sanjeev (2008-02-07). "The story of desi cuisine: Timeless desi dishes". The Star. Toronto. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-26. Dicapai pada 2015-10-30.
  40. ^ "Indian Grocery Online, Food Shopping Store, Buy, Indian Cuisine". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-07-26. Dicapai pada 2015-10-30.
  41. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-07-21. Dicapai pada 2015-10-30.
  42. ^ History of Indian Food and Cooking
  43. ^ "Veg Voyages". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-06-28. Dicapai pada 2015-10-30.
  44. ^ "Asia Society". Diarkibkan daripada yang asal pada 2001-05-25. Dicapai pada 2015-10-30.
  45. ^ http://www.cafemeetingplace.com/pdf/lesson_dec07.pdf
  46. ^ a b c "The Middle East: Background.", Globalgourmet.com. Accessed January 2007.
  47. ^ Tahini: The Taste of Healthy Middle Eastern Cuisine, The New York Times, October 19, 2009. Last visited January 29, 2010.
  48. ^ Daisy Martinez (2010). Daisy: Morning, Noon and Night: Bringing Your Family Together with Everyday Latin Dishes (ed. Hardvocer). Atria. m/s. 336. ISBN 1-4391-5753-7.
  49. ^ Philip Mattar (2004). Encyclopedia of the Modern Middle East & North Africa (ed. Hardcover). Macmillan Library Reference. m/s. 840. ISBN 0-02-865771-3.
  50. ^ a b Cuisine in Bahrain Diarkibkan 2011-05-04 di Wayback Machine. Allo' Expat Bahrain Diarkibkan 2011-05-02 di Wayback Machine (Website). Accessed April 2011.
  51. ^ a b "Food in Saudi Arabia". Food in Every Country (website). Accessed May 2010.
  52. ^ Nur İlkin - A Taste of Turkish cuisine
  53. ^ Aarssen, Jeroen; Backus, Ad (2000). Colloquial Turkish. Routledge. m/s. 71. ISBN 978-0-415-15746-9. Dicapai pada 2009-04-15.
  54. ^ Gold, Rozanne A Region's Tastes Commingle in Israel (July 20, 1994) in The New York Times Retrieved 2010–02–14