Masakan Huaiyang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Masakan Huaiyang (Cina ringkas: 淮扬菜Cina tradisional: 淮揚菜pinyin: Huáiyáng cài) adalah salah satu tradisi dalam masakan China. Ianya berasal dari cara masakan yang berasal dari kawasan sekitar muara Sungai Huai dan Yangtze, dan berpusat pada kota-kota Huai'an, Yangzhou dan Zhenjiang di wilayah Jiangsu. Walaupun ia adalah salah satu daripada beberapa gaya sub-serantau dalam masakan Jiangsu, masakan Huaiyang secara meluas dilihat di kalangan masakan China[1] sebagai gaya masakan Jiangsu yang paling popular dan berprestij—ke titik di mana ia dianggap sebagai antara salah satu daripada Empat Tradisi Agung (Bahasa Cina: 四大菜系pinyin: Sì dà càixì) yang mendominasi warisan masakan China, bersama-sama dengan masakan Kantonis, masakan Shandong dan masakan Sichuan.

Ciri-ciri biasa[sunting | sunting sumber]

Masakan Huaiyang bersifat mengasaskan setiap hidangan pada bahan utamanya, dan cara bahan yang dipotong adalah penting untuk memasak dan rasa akhir. Masakan ini juga dikenali kerana menggunakan cuka Zhenjiang, yang dihasilkan di rantau Jiangsu. Masakan Huaiyang cenderung untuk ada kelebihan sedikit manis kepadanya dan hampir tidak pernah pedas, berbeza dengan beberapa masakan China (seperti Sichuan atau Hunan). Daging babi, ikan air tawar, dan makhluk akuatik lain bertindak sebagai asas daging dalam kebanyakan hidangan, yang biasanya lebih teliti dan ringan berbanding dengan gaya makan utara China yang lebih "cerewet".

Hidangan terkenal[sunting | sunting sumber]

Masakan Huaiyang juga termasuk beberapa pilihan sarapan seperti ladu sup ketam (Cina ringkas: 蟹黄汤包Cina tradisional: 蟹黃湯包pinyin: xìehúang tāngbāo), kek ribu-lapis (Cina ringkas: 千层糕Cina tradisional: 千層糕pinyin: qiāncéng gāo), ladu kukus (Cina ringkas: 蒸饺Cina tradisional: 蒸餃pinyin: zhēngjiǎo), mi tauhu (Cina ringkas: 大煮干丝Cina tradisional: 大煮乾絲pinyin: dàzhǔ gānsī), dan roti kukus sayur-sayuran liar (Bahasa Cina: 野菜包子pinyin: yěcài bāozi).

Hidangan standard lain dalam masakan Huaiyang termasuk:

Nama Imej Cina tradisional Cina ringkas Pinyin Catatan
Ikan dengan sayur-sayuran masam 酸菜魚 酸菜鱼 suāncài yú
Pelekat periuk 鮮肉鍋貼 鲜肉锅贴 xiānròu gūotīe
Mi dengan udang dan ladu daging babi 蝦子餃麵 虾子饺面 xīazi jǐaomiàn
Kepala singa 獅子頭 狮子头 shīzi tóu Bebola daging babi tumis dalam sos perang
Shaomai jed 翡翠燒賣 翡翠烧卖 fěicùi shāomài
Nasi goreng Yangzhou 揚州炒飯 扬州炒饭 Yángzhōu chǎofàn
Hirisan daging babi berlemak 厚皮香豬 厚皮香猪 hòupí xīangzhū

Lain-lain termasuk jeruk Yangzhou, baozi, gansi (tauhu hiris), gula-gula lekit, ginkgo, arak Qionghuayu, teh hijau Nanshan, kanji akar teratai baoying, dan pendek pastri Jiangdu.

Baozi adalah jenis roti kukus dengan inti daging atau pes. Ia kadang-kadang dihidangkan untuk sarapan pagi dan terbaik dimakan panas.

Terdapat juga hidangan yang dipanggil "ayam pengemis" (Cina ringkas: 叫化鸡Cina tradisional: 叫化雞pinyin: jiàohuā jī), yang merupakan seekor ayam diperap dengan rempah dan dibungkus dalam kerajang aluminium. Berbeza dengan namanya, ia bukan makanan untuk gelandangan. Secara tradisinya, ayam pengemis itu dibalut di dalam daun atau kadang-kadang walaupun dalam lumpur, membolehkan rasa ayam terpelihara.

Memandangkan Yangzhou terletak berhampiran dengan Nanjing, orang akan dapat menikmati campuran makanan utara dan selatan. Apabila di Nanjing, satu hidangan tempatan yang luar biasa adalah sup darah itik dan mihun, yang terdiri daripada darah itik beku dalam mi sup. Untuk mereka yang lebih mementingkan kesihatan, Nanjing terkenal dengan tauhu busuk.

Penggunaan dalam sajian rasmi[sunting | sunting sumber]

Huaiyang cuisine has been employed in official occasions by the Chinese government. Some examples include:

  • Pada tahun 1949, untuk jamuan negeri pertama Republik Rakyat China.
  • Pada tahun 1999, untuk jamuan negeri ulang tahun ke-50 China.
  • Pada tahun 2002, untuk Presiden Amerika Syarikat George W. Bush yang melawat, dihoskan oleh Presiden China Jiang Zemin.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Edward, Ragg. "China - The perfect wine match for Chinese food". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-06. Dicapai pada 2017-01-10.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]