Masakan India Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rojak India di Malaysia.
Kari kepala ikan
Naan Keju
Maggi goreng
Biryani


Masakan India Malaysia (Jawi: ماسقن اينديا مليسيا), atau proses memasak daripada masyarakat etnik India di Malaysia terdiri daripada penyesuaian hidangan asli dari India, serta ciptaan asal yang diilhamkan oleh budaya makanan yang pelbagai di Malaysia. Disebabkan sebahagian besar masyarakat India Malaysia berketurunan India Selatan, dan kebanyakannya etnik Tamil yang merupakan keturunan pendatang dari kawasan bersejarah yang terdiri daripada negerinaniii India moden Tamil Nadu dan Wilayah Utara Sri Lanka, sebahagian besar masakan India Malaysia kebanyakannya diilhamkan dalam sifat dan rasa Selatan India. Hidangan India Malaysia biasa mungkin akan harum dengan daun kari, rempah keseluruhan dan rempah serbuk, dan mengandungi kelapa segar dalam pelbagai bentuk. Minyak sapi masih digunakan secara meluas untuk memasak, walaupun minyak sayuran dan minyak kelapa sawit bertapis adalah perkara biasa di dapur rumah. Sebelum waktu makan, adalah adat untuk membasuh tangan kerana peralatan makan sering tidak digunakan semasa makan, dengan pengecualian sudu yang disediakan bagi setiap hidangan masing-masing.

Masakan Chettinad, masakan rantau Chettinad di Tamil Nadu, adalah sangat popular dan boleh didapati di restoran-restoran khusus. Masakan tradisional masyarakat Chettiar adalah berbeza daripada versi masakan Tamil yang kebanyakan vegetarian kerana ia banyak berdasarkan penyediaan daging dengan rempah ratus yang banyak. Santan kurang digunakan dalam menyokong kuantiti bawang dan tomato yang banyak untuk rasa dan memekatkan kari.[1]

Budaya Mamak[sunting | sunting sumber]

Hidangan Mamak (India Muslim) telah membangunkan satu gaya tersendiri yang jelas di Malaysia. Didapati di seluruh negara, kehadiran gerai-gerai atau restoran Mamak adalah sangat popular di kalangan penduduk tempatan kerana mereka menawarkan pelbagai makanan dan beberapa kedai dibuka 24 jam sehari. Sejenis hidangan India Muslim disajikan dalam gaya bufet di kedai makan Mamak yang dipanggil nasi kandar (seakan-akan nasi padang Indonesia, di mana anda membayar untuk apa yang anda sebenarnya telah makan), nasi putih atau nasi beriani dihidangkan dengan hidangan kari lain sama ada dengan ayam, ikan, daging lembu atau kambing, dan biasanya diiringi dengan sayur-sayuran jeruk dan papadum.

Orang dari semua kaum, agama dan peringkat umur sering berkunjung ke gerai mamak untuk berbual dan bergosip atau menonton permainan bola sepak lewat malam sambil menikmati secawan teh panas tarik. Tiada kedai makan lain yang mempunyai agak banyak kepelbagaian budaya di Malaysia seperti itu, kecuali kopitiam.


Kehidupan di Malaysia

Senarai hidangan dijumpai di dalam masakan India Malaysia[sunting | sunting sumber]

  • Achar: juga dikenali sebagai jeruk India, achar diperbuat daripada pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan yang dicincang kepada kepingan kecil dan dimasak dalam minyak yang boleh dimakan seperti minyak bijan atau air garam dengan banyak rempah yang berbeza.
  • Appam: sejenis lempeng berbentuk mangkuk yang dibuat dengan adunan tapai dan santan.
  • Avial: sup sayur-sayuran yang dibuat daripada sayur-sayuran dihiris atau dicincang dan ditumis dalam minyak kelapa dan diperisakan dengan rempah seperti daun kari, kunyit, serbuk jintan putih dan cili hijau. Sayur-sayuran yang kemudian direneh dengan santan dan kemudiannya dihabiskan dengan yogurt.
  • Nasi daun pisang: Nasi putih (atau beras keling di Restoran India Selatan asli) dihidang atas daun pisang dengan pelbagai sayur-sayuran, daging kari atau ikan, jeruk, dan / atau papadum. Untuk menunjukkan penghargaan anda selepas hidangan yang memuaskan, lipat daun pisang ke arah anda (iaitu ke arah dalam) untuk menunjukkan bahawa hidangan ini bagus. Lipatan arah yang bertentangan (iaitu ke atas/membiarkannya) menandakan bahawa hidangan tidak memuaskan.
  • Biryani atau nasi beriani: hidangan nasi berperisa dimasak atau dihidangkan dengan daging kambing, ayam, sayur-sayuran atau kari ikan. Beras Basmati digunakan. Sebagai alternatif, beriani gam adalah versi yang lebih serupa dengan hidangan Asia Selatan tradisional, yang merupakan varian yang memasak daging rempah ratus dengan beras.
  • Chapati: sejenis roti leper gaya India Utara. Ia diperbuat daripada doh tepung atta (bijirin penuh gandum durum), air dan garam dengan bergolek doh menjadi cakera kira-kira dua belas sentimeter diameter dan pemerangan pada kedua-dua belah pada kuali sangat panas tanpa minyak. Chapati biasanya dimakan bersama hidangan sayur-sayuran kari, dan cebisan capati digunakan untuk membalut dan mengambil setiap suapan hidangan yang dimasak.
  • Ayam 65: hidangan ayam goreng pedas yang berasal dari Tamil Nadu. Rasa hidangan ini berasal daripada halia, cili merah, serbuk mustard dan cuka walaupun resipi yang tepat boleh berbeza-beza. Ia boleh disediakan dengan menggunakan ayam dengan atau tanpa tulang. Daun kari memainkan peranan yang penting dalam rasa.
  • Ayam kali mirchi: hidangan ayam yang dimasak dalam sos yang kebanyakannya berperisa dengan kisaran kasar lada hitam (kali mirch dalam Hindi).[2]
  • Cutni: istilah ini merujuk kepada keluarga perasa terutamanya berkaitan dengan masakan Asia Selatan yang biasanya mengandungi beberapa campuran rempah, sayur-sayuran, dan/atau buah-buahan. Cutni boleh sama ada basah atau kering, dan boleh mempunyai tekstur kasar hingga halus.
  • Dal makhani: masakan kacang gaya Punjabi dibuat dengan urad dal, mentega dan krim.[2]
  • Kari kepala ikan: hidangan dengan beberapa pengaruh Cina dan Melayu. Kepala ikan merah direbus dalam kari yang terdiri daripada santan dan jus asam jawa dengan sayur-sayuran (bendi dan terung adalah biasa). Biasanya dihidangkan dengan sama ada nasi atau roti.
  • Molee ikan: berasal dari negeri Kerala, penyediaan ikannya dimasak dalam kuah santan rempah ratus dan mungkin hidangan masyarakat Malayalee yang terkenal di Malaysia.
  • Puttu ikan: hidangan tradisional dari Kerala, puttu ikan adalah ikan goreng dicincang dicampur dengan kelapa parut dan rempah.[2]
  • Kurma: kurma di Malaysia biasanya dibuat dengan ayam atau kambing tumis dengan rampaian rempah kisar, kacang, dan santan kelapa atau kelapa parut. Campuran rempah untuk kurma boleh dijumpai dalam bentuk pracampuran secara meluas dan dipasarkan secara komersial sebagai "serbuk kurma".
  • Koottu: kuah separa pepejal ketulan dibuat daripada kacang dal dan sayur-sayuran.
  • Idli: dibuat daripada kacang dal (khususnya kacang dal hitam) dan beras — kepada patti, biasanya 2-3 inci diameter, menggunakan acuan dan kukus. Selalunya dimakan semasa sarapan pagi atau snek, idli biasanya dihidangkan dengan cutni, sambar, atau iringan lain.
  • Rojak Mamak: salad yang terdiri daripada timun (dicincang), kentang, tauhu, lobak, taugeh, cucur udang, ketam goreng berempah, sotong goreng atau makanan laut lain dan dihidangkan dengan sos kacang manis dan pedas. Istilah Pasembur ialah kelainan Mamak Rojak dijumpai di Utara Semenanjung Malaysia. Ia terutamanya dikaitkan dengan Pulau Pinang di mana Pasembur boleh didapati di sepanjang Gurney Drive.
  • Mi goreng: Ia dibuat dengan mi kuning nipis goreng dengan bawang putih, bawang atau bawang merah, udang goreng, ayam, cili, tauhu, sayur-sayuran, tomato, telur.
  • Mi rebus: Hidangan menggunakan mi telur dalam sos manis dan pedas, cili hijau dengan telur rebus.[3]
  • Meen Varuthathu: ikan goreng diperap gaya Kerala.[2]
  • Murtabak: hidangan roti sumbat, biasanya termasuk daging kambing cincang, bawang putih, bawang besar, dan dilipat dengan telur dadar, dan dimakan dengan sos kari.
  • Naan: roti leper beragi dibakar di dalam oven. Ia biasanya dimakan dengan pelbagai sos seperti Cutni dan kari seperti kari Dhal. Beberapa contoh roti Naan termasuk Naan Bawang Putih, Naan Mentega, Naan Bawang Putih Mentega, Naan Keju, Naan Bawang Putih Keju.
  • Nasi lemak: versi India Malaysia adalah sama dengan versi asal. Walau bagaimanapun, ramai orang India Malaysia adalah Hindu, dan tidak makan daging lembu. Oleh itu, daging lembu biasanya tidak termasuk semasa menyediakan nasi lemak versi India Malaysia. Terdapat juga nasi lemak vegetarian di mana ikan bilis digantikan.
  • Nasi Kandar: hidangan nasi kukus yang boleh jadi kosong atau sedikit berperisa, dan disajikan dengan pelbagai kari dan hidangan sampingan.
  • Paneer: sejenis keju yang dibuat dengan jus limau sebagai ejen pembekuan dan bukannya renet, yang menjadikannya serasi dengan diet lakto-vegetarian. Paneer bukanlah ramuan biasa dalam kebanyakan masakan India Malaysia, dan digunakan terutamanya dalam resipi berinspirasikan Utara India. Contoh masakan yang dibuat dengan paneer termasuk paneer Tikka, masala mentega paneer dan palak paneer.
  • Parattal atau Peratal: kari kering India Selatan tradisional yang dimasak dengan daging dan/atau sayur-sayuran.[2]
  • Pongal: hidangan beras rebus yang datang dalam jenis manis dan pedas. Ia berkongsi nama yang sama dengan pesta menuai yang disambut setiap bulan Januari; nama perayaan itu sendiri berasal dari hidangan ini. Jenis pongal manis disediakan dengan susu dan jageri, dimasak pada waktu pagi. Apabila periuk pongal telah melimpah (perlambangan bagi tuaian yang banyak), ia kemudian ditawarkan sebagai prasad kepada dewa sebagai kesyukuran.
  • Poriyal: istilah Tamil untuk hidangan goreng atau tumis dan biasanya vegetarian. Penyediaan biasanya akan melibatkan penyesuaian biji sawi, urad dal, bawang dan kemudian sayur-sayuran utama, berpengalaman dengan cili merah kering dan rempah seperti kunyit dan ketumbar, dan dilengkapkan dengan kelapa parut.
  • Poori: roti yang tiada beragi lazimnya dihidangkan dengan halwa, kurma, chana masala, dal, dan kari berdasarkan kentang (misalnya: saagu, bhaji, bhujia).
  • Puttu - makanan keistimewaan masyarakat Ceylon atau Jaffna Tamil, puttu adalah silinder beras kisar kukus berlapis dengan kelapa. Ia dimakan dengan pisang, gula perang, dan hidangan sampingan seperti vendhaya kolumbu (asam rebus berperisa dengan biji halba dan kacang dal) atau kuttu sambar (pencicah diperbuat daripada kelapa tumbuk, bawang, cili dan rempah).[4]
  • Putu mayam (idiyappam) adalah hidangan manis dibuat daripada mi beras dengan kelapa dan jageri sebagai bahan utama. Ia dihidangkan dengan kelapa parut dan jageri, atau, gula blok tidak bertapis. Di sesetengah kawasan, gula melaka (gula kelapa) adalah pemanis kegemaran. Putu piring ialah versi putu mayam di mana doh tepung beras digunakan untuk membentuk kek kecil di sekitar inti kelapa dan gula perang. Versi buatan sendiri di rumah India Malaysia sering dimakan sebagai iringan savori bagi hidangan kari atau dal.
  • Rasam: sejenis sup dal berperisa dengan lada, ketumbar dan biji jintan putih.
  • Roti canai: Roti Canai adalah sejenis roti leper India popular di Malaysia dan Singapura, sama seperti Kerala porotta. Di Tamil ia dikenali sebagai Parotta.
    • Roti tisu: kadang-kadang dikenali sebagai Roti Helikopter. Roti Tisu adalah canai roti tradisional versi yang lebih nipis, hampir senipis sekeping 40–50 cm tisu berbentuk bulat.
  • Sambar: sup tebal dal dengan sayur-sayuran dan rempah.
  • Ayam tandoori: ayam diperap dalam campuran rempah dan yogurt dan dimasak dalam ketuhar tanah liat.
  • Thosai: beras dan dal lempeng. Juga dihidangkan sebagai versi "masala" yang termasuk kentang berempah dan disajikan dengan pelbagai jenis sambar, dibalut dengan thosai yang digoreng untuk tekstur yang rangup berbanding versi rumah biasa.
  • Upma or uppuma: bubur pekat gaya India Selatan dimasak dari semolina panggang kering.
  • Uttapam: pancake savori disediakan daripada adunan yang sama yang digunakan untuk membuat thosai. Topping dimasak betul-betul ke dalam adunan mungkin mengandungi tomato, bawang, cili, lada, kubis dan juga paneer parut.
  • Vada: kuih tempatan pedas kecil, sering dibentuk menjadi bentuk seperti donut, dibuat daripada kacang dal lecek dan rempah.
  • Varuval: persediaan kering daging atau sayur-sayuran pra-masak dtumis dalam minyak dengan rempah. Varuvalgaya Chettinad sukakan penggunaan daging seperti ayam atau daging kambing dimasak dengan rempah bebas.[5]
  • Vindalho: hidangan daging babi India sering dijumpai di dalam isi rumah Kristang di Malaysia, kerana hubungan sejarah masyarakat dengan negeri India Goa, bekas jajahan Portugis.

Pencuci mulut dan manisan[sunting | sunting sumber]

  • Adhirasam : adalah sejenis manisan India dari masakan Tamil
  • Ais kacang: secara tradisinya mesin ais khas digunakan untuk menyagat ais dan digunakan dalam pencuci mulut, asalnya dengan tangan tetapi kini dengan elektrik.
  • Cendol: mi beras hijau dengan santan dan gula melaka sejuk).
  • Gulab jamun: adalah pencuci mulut yang sering dimakan di festival atau perayaan utama seperti perkahwinan dan Deepavali
  • Halwa: sejenis fudge padat manis seperti konfeksi, sering berperisa dengan kacang dan rempah.
  • Jalebi: manisan goreng celur dibuat daripada adunan tepung gandum dibentuk menjadi pretzel atau bulat bentuk, yang kemudiannya direndam dalam sirap.
  • Payasam: merupakan sebahagian daripada budaya India Selatan tradisional.
  • Laddu: gula-gula berbentuk bebola popular dihidangkan semasa musim perayaan atau keagamaan.

Minuman[sunting | sunting sumber]

  • Kopi Bru : kopi susu manis dibuat daripada biji kopi panggang gelap. Sama seperti Nescafé
  • Susu badam: susu berperisa dan dipekatkan dengan badam hancur.
  • Kopi tapis: kopi susu manis dibuat daripada biji gelap panggang kopi (70% -80%) dan cikori (20%-30%).
  • Lassi: lassi adalah minuman yogurt sejuk dihidangkan dalam gelas besar dengan straw. Ia datang dalam dua jenis: masin atau manis.
  • Masala chai: minuman yang dibuat oleh teh bru dengan campuran rempah aromatik India dan herba.
  • Teh tarik: teh tarik adalah minuman yang disayangi kebanyakan rakyat Malaysia. Teh manis menggunakan susu pekat, dan di curah tinggi dari satu cawan ke satu cawan. Semakin tinggi ditarik, lebih tebal buih. "Menarik" teh juga mempunyai kesan menyejukkan teh. Teh tarik adalah satu bentuk seni itu sendiri dan melihat teh mencurah-curah boleh agak menawan pandangan yang melihat. Minuman yang sama termasuk kopi tarik; teh halia; dan teh madras, yang disediakan dengan tiga lapisan yang berasingan: susu di bahagian bawah, teh hitam di tengah-tengah dan buih di bahagian atas.[6]
  • Todi atau kallu: minuman beralkohol dicipta daripada sap daripada pelbagai spesies pokok pelepah seperti palmyra dan kelapa.

Snek[sunting | sunting sumber]

Terdapat pelbagai jenis makanan ringan popular yang sedap bersaiz kecil bukan sahaja di kalangan masyarakat India, tetapi penduduk Malaysia secara amnya. Peniaga jalanan menjual kacang putih, istilah kolektif untuk makanan ringan yang diperbuat daripada tepung, kacang atau kekacang dan pelbagai jenis rempah panggang atau goreng hingga kuning keemasan yang masih menjadi pemandangan biasa di beberapa bahagian Malaysia.

  • Kerepek pisang: hirisan pisang goreng dan/atau kering (buah-buahan tumbuhan herba genus Musa iaitu "pisang pencuci mulut "lembut manis). Ia boleh disalut dengan gula atau madu dan mempunyai rasa yang manis, atau boleh digoreng dalam minyak dan rempah dan mempunyai rasa yang masin dan / atau pedas.
  • Bonda: snek India Selatan biasa yang mempunyai pelbagai versi manis dan pedas di kawasan yang berbeza.
  • Murukku: snek enak yang terdiri daripada lingkaran goreng adunan berasaskan kekacang. Murukku lazimnya diperbuat daripada campuran urad dan tepung beras, garam, dan perasa seperti cili, asafutida, ajawain, dan rempah lain. Murukku secara tradisinya dinikmati sebagai juadah semasa Deepavali.
  • Pakora: snek India pedas yang terdiri daripada makanan teras (seperti kentang rendam atau bawang goreng), sama seperti begedil, dengan beberapa variasi. Ia biasanya digunakan sebagai topping pada pelbagai makanan India tetapi telah menjadi popular untuk makan begitu sahaja sebagai snek.
  • Papadum: keropok segar berbentuk cakera nipis biasanya diperbuat daripada doh berperisa dengan gram hitam (tepung urad), digoreng atau dimasak dengan haba kering. Tepung dibuat daripada sumber-sumber lain seperti kacang dal, kacang kuda, beras, atau kentang, boleh digunakan. Papadum biasanya dijadikan sebagai iringan lauk ketika makan, atau dimakan begitu sahaja sebagai snek.
  • Samosa, ialah pastri goreng atau bakar dengan inti, seperti kentang berempah, bawang, kacang, dal, makaroni, mi, dan/atau daging cincang[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ C.S. Nathan (4 October 2013). "Chettinad fare to tempt palate". The Star. Dicapai pada 19 July 2014.
  2. ^ a b c d e Samuel Aubrey (7 October 2013). "Home is where the stomach is". New Straits Times. Dicapai pada 30 March 2014.
  3. ^ https://books.google.com.au/books?id=_MkeiYC5g2kC&pg=PA17&lpg=PA17&dq=mee+rebus+mamak+muslim&source=bl&ots=8ARnZJaWIi&sig=Ge9xHkpD9ALNODIVHH0dJPr3Q0Q&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjR5fq89dDKAhVnXaYKHc2PBAIQ6AEILzAE#v=onepage&q&f=false
  4. ^ Priya Menon; Vijenthi Nair (11 April 2014). "Many Indians celebrate their new year in March and April". The Star. Dicapai pada 19 July 2014.
  5. ^ Spicy Varuval Chicken di YouTube
  6. ^ Borneo. Ediz. Inglese. Lonely Planet. 2008. m/s. 97–. ISBN 978-1-74059-105-8.
  7. ^ http://www.lingzie.com/2010/01/08/penang-special-samosa-little-india/