Masakan Sepanyol

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Gastronomía manchega, Pedro Muñoz, Sepanyol

Masakan Sepanyol terdiri dari suatu kepelbagaian hidangan yang berpunca dari perbezaan pada geografi, budaya dan cuaca. Ia dipengaruhi berat oleh makanan laut yang ada dari perairan yang mengelilingi negara ini, dan mencerminkan akar kelautan dalam negara ini. Sejarah luas Sepanyol dengan banyak pengaruh kebudayaan telah membawa ke suatu barisan masakan unik dengan secara harfiah beribu-ribu resipi dan perisa. Ia juga terkenal dengan manfaat kesihatan dan ramuan segar.

Pengenalan suatu barangan ke Iberia kuno adalah yang dari gandum. Gandum telah difikirkan dibawa oleh Orang Iberia dari selatan semenanjung[petikan diperlukan]. Ia mungkin difikirkan dibawa dari Aquitaine di utara semenanjung, oleh kerana kesukaran mengangkut dari selatan. Dari masa ke masa, gandum Iberia dianggap yang terbaik di Empayar Rom, dan menjadi salah satu komoditi utama perdagangan luar negeri. Rakyat Rom kelulusan gandum mebawa ke penyebaran gandum dari Sepanyol ke Greece dan Mesir.

Ada dua jenis utama diet di semenanjung Iberia. Satu ditemukan di barat daya semenanjung, dengna lebih lemak haiwan yang berkorespon dengan pertanian Utara. Yang lagi satu dapat dianggap pelopor diet Mediterranean dan telah ditemukan di bahagian-bahagian selatan semenanjung.

Masakan Rom[sunting | sunting sumber]

Seawal zaman Rom seorang dapat berkata bahawa, dengan pengecualian barangan yang kemudian diimpot dari benua Amerika, banyak makanan moden dimakan, walaupun kebanyakannya oleh kerabat bangsawan, bukan darjat pertengahan. Rujukan masakan dari zaman itu membincangkan sifat makan di Rom, di mana hidangan dari semua wilayah-wilayah Empayar dibawa. Oleh itu, contohnya, ia diketahui bahawa beribu-ribu amphorae minyak zaitun dikirim ke Rom dari Sepanyol. Walau bagaimanapun, dan khususnya di kawasan-kawasan Selt, kemakanan barangan haiwan (dari biri-biri, daging lembu, dsb.) adalah lebih umum daripada kemakanan sayur-sayuran.

Telah ada di kawasan itu, kubis telah dikenali dan dihargai, dan dianggap suatu panacea untuk pelbagai makanan. Sayur-sayuran lain pada waktu itu adalah pokok thistle (seperti articok) dan bawang merah.

Sewaktu zaman Sepanyol Rom daging ham Pomeipolis (Pamplona) mempunyai keutamaan hebat. Ekspot barangan pork menjadi asas ekonomi tempatan kuat.

Ia hampir pasti bahawa lentils telah dimakan di Sepanyol Rom, kerana mereka membentuk suatu makanan asasi ntuk tentera ndan oleh kerana mereak mudah diawet dan diangkut. Kacang favadikenali sejak zaman silam dan dianggap suci oleh orang Rom. Di Saturnalia, pesta Disember kemudian dengan memuliakan Zuhal, kacang fava digunakan untuk memilih raja pesta. Adat ini dipercayai sumber adat hari ini menyembunyi benda dalam roscón de reyes (mirip dengan tradisi sixpence dalam puding Krismas); hingga agak baru-baru ini, bahawa benda adalah kacang fava. Garbanzo juga masyhur, asasnya di kalangan darjah.

Cendawan adalah umum dan masyhur di bahagian utara negara.

Mereka menguasai sains menantum. Menurut dengan Pliny, Tibur melihat sebatang pokok yang menghasil suatu buah berbeza pada setiap cabangnya: kacang, epal, buah delima, ceri, jambu, tetapi dia menambah bahawa mereka dikeringkan dengan segera.

Vitikultur telah diketahui dan diamalkan oleh rakyat Rom, tetapi ia kelihatan jua nyatanya bahawa ia adalah orang Greek yang memanjangkan pokok anggur di sepanjang rantau Mediterranean. Ini termasuk wain-wain yang termasyhur di Empayar.

Dalam era yang kaya biasanya makan sementara berbaring di kerusi panjang (suatu adat diperolehi oleh orang Greek) dan menggunakan tangan mereka, oleh kerana garpu tidak digunakan untuk makan. Alas meja diperkenalkan pada abad pertama AM. Mereka menggunakan dua pinggan, satu leper (platina atau patella) dan yang lain dalam (catinus), yang mereka pegang dengan tangan kiri. Tangan itu tidak dapat digunakan untuk banyak perkara lain sementara makan, diberikan bahawa mereka makan dengan lengan kiri sementara berbaring di katil, supya ahanya tangan kanan adalah bebeas. Pisau dikenali, tetapi tidak khususnya diperlukan di meja kerana hidangan telah dipotong oleh hamba abdi berkeping-kepingan bitesize. Mereka menggunakan sudu, yang, seperti hari ini, mempunyai berlainan saiz, tergantung pada apa yang mereka digunakan. Sudu-sudu pertama diperbuat dari kulit kima (oleh itu, nama cuchara), dengan gagang perak.

Moda memperisa dan memasak adalah agak berlainan dari apa yang ditemukan pada zaman moden.

Hidangan kebiasaan[sunting | sunting sumber]

Daging babi embutidos Iberia.
Cucur "Pescaíto" Andalusia.

Di kalangan sejumlah besar resipi yang mendirikan masakan kepelbagaian Sepanyol, sedikit dapat dianggap umum pada kesemuanya atau hampir kesemuanya rantau-rantau Sepanyol, walaupun sesetengah mereka mempunyai asal-usul dikenali dan berkaitan dengan tempat-tempat tertentu.

Contoh-contoh termasuk yang terpenting telur dadar kentang ("tortilla de patata", "tortilla española" atau hanya "tortilla"), paella, pelbagai rebusan, migas, sosej (seperti embutidos, chorizo, dan morcilla), jamón serrano, dan keju.

Ada juga banyak hidangan berasaskan kacang (kacang kuda, lentil, kacang hijau); sup, dengan banyak pembezaan rantau; dan roti, yang mempunyai pelbagai bentuk, dengan kepelbagaian berbeza di tiap rantau. Kepelbagaian rantau adalah kurang disebut dalam pencuci mulut dan kuih Sepanyol; flan, kastad, puding pulut (arroz con leche), torrijas, churros, dan madeleines adalah sesetengah dari contoh-contoh yang paling mewakili.

Makanan lain termasuk:

Sampel masakan serantau[sunting | sunting sumber]

Pemasak[sunting | sunting sumber]

Hari ini, masakan Sepanyol berada "dalam fesyen", terumatanya berterima kasih sebahagiannya kepada Ferran Adrià, yang sewaktu musim panas 2003 mencapai kenanamaan anatarabangsa berterima kasih kepada pujian dalam tambahan Ahad New York Times. Restoran El Bulli terletak di wilayah Girona, herhampiran Roses. Dalam sebuah rencana panjang, New York Times mengumumnya pemasak terbaik di dunia, dan mendesak kehandalan masakan Sepanyol ke atas masakan Perancis.

Empat pemasak Sepanyol lain memegang tiga bintang dalam Michelin Guide berprestij:

  • Karlos Arguiñano, yang selama bertahun-tahun ini menyampaikan atur cara masakan di pelbagai saluran televisyen Sepanyol, yang dia menunjukkan kemahiran komunikasinya dan perasaan yang lucu sementara memasak.

Nama terpengaruh dalam sejarah masakan Sepanyol termasuk:

  • Ángel Muro: pakar makanan abad ke-19, pengarang buku "Practicón", suaut rujukan masakan pada abad ke-19; sama dengan Ma cuisine oleh Escoffier.
  • María Mestayer de Echagüe, "Marquesa de Parabere": pengarang dua ensiklopedia masakan dua jilid (dengan yang kedua didedikasikan kepada pantry) yang masih berada dalam cetakan, dan yang mengandungi sebilangan besar resipi, dan juga adegan dibaktikan pada sikap saat di meja.

Pemasak yang ketara lain mengkhususkan dalam masakan Sepanyol:

  • Ilan Hall, pemenang Top Chef Musim 2, wdikenali dengan hidangan diilham Sepanyolnya. Dia telah bekerja di restoran Sepanyol Casa Mono dihargai di Manhattan.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Templat:SPATRAcite

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pembasuh mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan

Templat:Mediterranean cuisine