Masakan Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah pusat penjaja di Lavender, Singapura

Masakan Singapura (Jawi: ماسقن سيڠاڤورا) dapat menandakan kepelbagaian etnik kebudayaan Singapura. Makanannya dipengaruhi oleh penduduk Melayu asal, Cina majoriti, Indonesia, India serta juga tradisi Barat (khususnya Inggeris) sejak pengasasan jajahan Singapura oleh Empayar British pada zaman 1800-an. Kesan-kesan masakan Timur Tengah dan Thailand juga muncul dalam budaya makanan tempatan dalam sesetengah bentuk. Dalam gedung-gedung penjaja Singapura, contohnya, para tukang masak latar belakang Cina dipengaruhi oleh budaya India mungkin bereksperiman dengan perasa dan ramuan seperti asam jawa, kunyit dan minyak sapi, sementara tukang masak Tamil mungkin menyediakan sebuah hidangan mi goreng.

Fenomena ini membuat masakan Singapura suatu tarikan budaya. Sebahagian besar makanan siap dibeli di luar rumah dimakan di pusat penjaja atau pusat makanan, contohnya seperti Pasar Telok Ayer dan Newton Food Centre, berbanding di restoran sebenar. Pusat penjaja sebegini amat banyak dan murah, menggalakkan asas pengguna besar.

Makanan dapat dilihat oleh penduduk Singapura sebagai penting kepada identiti kebangsaan dan penyatu benang budaya; kesusasteraan Singapura sering seloroh hal memakan sebagai suatu hobi kebangsaan dan makanan sebagai ketaksuban atau "obsesi" nasional. Makanan merupakan topik perbualan kerap antara penduduk Singapura. Sekatan diet keagamaan memang ada; Muslim tidak memakan daging babi dan Hindu tidak makan daging lembu, dan ada juga kumpulan nyata vegetarian. Namun, orang-orang dari komuniti yang berbeza sering makan bersama, sementara sedar budaya masing-masing dan memilih makanan yang boleh diterima oleh semua. Ada juga beberapa restoran China ḥalal yang menyajikan diet sesuai ajaran Islam.

Makanan itu sendiri telah dipromosi sebagai daya tarikan bagi pelancong oleh Lembaga Pelancongan Singapura atau persatuan yang berurusan dengannya bersama-sama dengan membeli-belah. Kerajaan menganjurkan "Pesta Makanan Singapura" pada bulan Julai untuk merayakan masakan Singapura. Faham pelbagai budaya makanan tempatan, ketersediaan masakan antarabangsa dan gayanya, dan julat besar harga sesuai untuk semua tingkat belanja pada setiap hari dan tahun membantu mencipta "syurga makanan". Ketersediaan berbagai-bagai makanan ini sering dibantu oleh fakta bahawa pelabuhan Singapura terletak di sepanjang laluan strategik. Hidangan "mi Singapura" tidak wujud di Singapura, tetapi mungkin ditemui di restoran yang giat ingin menambah sedikit eksotisisme ke menunya.

Masakan ini mirip dengan masakan Malaysia kerana hubungan sejarah dan budaya erat antara kedua-dua negara. Sementara sejumlah hidangan umum untuk kedua-dua negara, persiapannya berlainan, sesuai dengan selera tempatan.

Memandangkan Singapura adalah sebuah negara kecil dengan kepadatan penduduk yang tinggi, tanah merupakan sumber daya berharga yang diutamakan untuk keperluan industri dan perumahan. Sebahagian besar bahan dan ramuan makanan diimport, walaupun masih ada sekelompok kecil petani tempatan yang menghasilkan beberapa jenis sayur daun, buah, ayam itik, and ikan. Kedudukan geografi Singapura menghubungkannya ke laluan pengangkutan udara dan laut utama dan dengan demikian membolehkan ia mengimport pelbagai bahan makanan dari seluruh dunia, termasuk makanan laut mahal seperti sashimi dari Jepun.

Hidangan utama dan snek biasa[sunting | sunting sumber]

Cina[sunting | sunting sumber]

Kaki babi kering dijual pada tahun baru Cina di Singapura

Banyak hidangan ini telah disesuaikan oleh pendatang awal Cina yang sesuai dengan keadaan setempat (seperti bahan-bahan yang boleh didapati) dan tidak boleh dianggap masakan China asli.

  • Bak kut teh (Bahasa Cina: 肉骨茶; pinyin: ròu gǔ chá), - sup rusuk babi yang dibuat dengan pelbagai herba dan rempah hidangan Cina.
  • Bak chor mee (肉脞面 roù cuò miàn), mi telur dengan daging babi cincang atau ayam dan bahan-bahan lain, dihidangkan kering atau dengan sup. Biasanya mee pok yang leper digunakan. Satu jenis pada mi bebola ikan.
  • Ban mian (板面 bǎn miàn), mi leper buatan tangan dihidangkan dengan sayur-sayuran, bebola daging, cendawan dihiris dan telur dalam sup berasaskan ikan bilis.
  • Chai tow kway, atau Kek lobak merah (菜头粿 cài tóu guǒ), lobak dipotong dadu dan digoreng kilas dengan campuran telur. Terdapat dalam warna hitam (dengan kicap dan/atau cili)atau putih (tanpa kicap, tetapi ada kalanya dengan cili).
  • Char kway teow (炒粿条 chǎo guǒ tiáo), mi tepung beras tebal, leper (kuay teow) digoreng kilas dalam kicap pekat dengan udang, telur, tauge, kek ikan, kerang, sayur-sayuran berdaun hijau, sosej Cina dan sedikit lemak babi.
  • Nasi char siew (叉烧饭 chā shāo fàn) dan Mi char siew (叉烧面 chā shāo miàn), hidangan nasi atau mi Kantonis dihidangkan dengan daging babi barbeku dalam sos pekat.
  • Chee cheong fun (猪肠粉 zhū cháng fěn) – lembaran tepung beras kukus tebal, rata yang dibuat menjadi gulungan, kadang-kadang dengan inti daging babi, ayam atau sayuran. Ia dihidangkan dengan kicap manis.
  • Chok (粥 zhōu), bubur nasi Kantonis dalam pelbagai perisa termasuk ayam dan babi, sering dihidangkan dengan ikan bilis dan sama ada telur abad atau telur segar dihiris.
  • Chwee kway atau zhui kueh (水粿 shuǐ guǒ), ketupat kukus ditambah lagi dengan lobak jeruk; biasanya dimakan untuk sarapan pagi.
  • Nasi ayam periuk tanah (砂煲鸡饭 shā bāo jī fàn), nasi dengan kicap dalam periuk tanah, kemudian ditambah lagi dengan ayam tumis dan sosej Cina.
  • Mi kari ayam (咖喱鸡面 gā lí jī miàn), mi telur kuning dalam kari ayam.
  • Nasi itik (鸭饭 yā fàn), itik tumis dengan nasi yang dimasak dengan keladi dan udang atau ia hanya boleh dihidangkan dengan nasi putih, dihidangkan dengan sos yang gelap pekat. Hidangan sampingan daripada tumisan telur rebus, sayur-sayuran asin, atau tauhu keras (tau kua) boleh ditambah.
  • Nasi itik tanpa tulang Teochew, hidangan yang sama tetapi diperhalusi sejak beberapa dekad yang lalu. Disebabkan tekstur itik yang lebih liat, itik itu diasingkan daging dengan tulangnya dan dihiris nipis untuk kemudahan dan memudahkan pemakan, membolehkan sos meresap ke dalam daging, menjadikan ia berperisa pada keseluruhannya. Nasi ayam Hainan dan hidangan lain yang serupa telah mengikuti gaya ini kerana populariti.
  • Tat telur, pastri Kantonis dengan kastard kuning telur dibakar di dalam kulit pastri. Biasanya dihidangkan oleh penjual Dim Sum dan di kedai roti popular. Variasi lain adalah Tat telur Portugis yang mengkaramelkan gula di bahagian atas.
  • Mi bebola ikan (鱼丸面 yú wán miàn), biasanya jenis Teochew. Mana-mana jenis telur dan mi beras boleh disajikan sama ada dalam sup ikan berperisa ringan atau "kering" dengan sup di sebelah, dengan bebola daging ikan, perkedel ikan, taugeh dan salad. Seperti bak chor mee, mi yang paling biasa dipesan adalah mee pok walaupun Kway Teow versi sup juga amat popular.
  • Bihun kepala ikan (鱼头米粉 yú tóu mǐ fěn), sejenis mi sup di mana bahan-bahan utama adalah bihun dan kepala ikan goreng (dipisahkan menjadi ketulan). Hidangan ini adalah terkenal kerana sup yang kaya berkrim, yang biasanya dibuat dengan menggunakan campuran stok ikan dan susu walaupun susu ialah ramuan yang jarang ada dalam masakan China. Satu kelainan menggunakan daging ikan biasa juga wujud.
  • Nasi goreng (炒饭 chǎo fàn) atau dalam Hokkien char png.
  • Nasi ayam Hainan (海南鸡饭 hǎi nán jī fàn), ayam kukus dihidangkan dengan nasi yang dimasak dalam stok ayam. Biasanya dimakan dengan sos cili, kicap gelap, dan pes halia.
  • Hae mee (虾面 xiā miàn), mi telur kuning dalam sup yang kaya diperbuat daripada udang dan stok daging babi rusukyang dilitupi keseluruhan atau hirisan udang segar rebus.
  • Mi Hokkien (福建炒虾面 fú jiàn chǎo xiā miàn), bihun dan mi kuning goreng dengan udang, sotong dihiris dan cebisan lemak babi.
  • Hor fun (河粉 hé fěn), mi beras rata dalam kuah sering dihidangkan dengan ikan atau udang.
  • Hum chim peng (咸煎饼 xián jiān bǐng), ban seperti pastri Cina kadang-kadang diisi dengan pes kacang.
  • Kaya toast (咖椰多 kā yē duō), hidangan sarapan tradisional. Kaya ialah jem manis kelapa dan telur, dan ini disapu di atas roti bakar. Digabungkan dengan secawan kopi tempatan dan telur separuh masak, ini menjadikan sarapan Singapura yang biasa.
  • Kuay chap (粿汁 guǒ zhī), hidangan Teochew lembaran leper lebar dalam sup yang dibuat dengan kicap pekat, dihidangkan dengan organ babi, daging itik tumis, pelbagai jenis tauhu, sayur-sayuran asin, dan telur rebus tumis.
  • Lor mee (卤面 lǔ miàn), mi Hokkien hidangan disajikan dalam sup berasaskan kicap likat dan gelap dengan beberapa keping gulungan daging, perkedel ikan dan tauge.
  • Mee suan (面线 miàn xiàn), bukan hidangan tetapi sejenis bihun gandum nipis. Biasanya ditemui dalam mi bebola ikan, atau dihidangkan dengan daging atau ginjal babi atau daging ayam.
  • Ngo hiang, makanan yang terdiri daripada sayur-sayuran menggabungkan pelbagai makanan laut dan/atau daging dan biasanya dihidangkan dalam hidangan lain seperti Rojak atau ditambah sebagai ulam untuk makan Cze Cha.
  • Telur dadar tiram (蚝煎 háo jiān), tiram goreng dengan campuran tepung dan telur khas. Juga dikenali dalam bahasa Hokkien sebagai oh/ah luak/luah.
  • Pau (包子 bāo zi), steamed bun with wide assortment of fillings such as char siew, minced pork, red bean paste, lotus paste or vegetables
  • Pig's organ soup (猪杂汤 zhū zá tāng; literally "pig spare parts" soup), a soup-based variant of kway chap.
  • Popiah (薄饼 báo bǐng), popia atau krep digulungkan ala Hokkien/Chaozhou, disumbat dengan lobak rebus, sosej Cina, udang dan salad.
  • Rojak (罗惹 luō rě) Cina, salad sayur-sayuran dengan pes udang. Ia berbeza dengan rojak India.
  • Soon kway (笋粿 sǔn guǒ), ladu sayuran putih dengan sos sedap.
  • Bubur ikan Teochew, bubur nasi dengan daging ikan dihiris, daun bawang dan penambahan lain
  • Vegetarian bee hoon (斋米粉 zhāi mǐ fěn), bihun nipis tumis dengan pelbagai gluten, sayur-sayuran, atau makanan berasaskan tauhu boleh ditambah.
  • Wan ton mee (云吞面 yún tūn miàn), mi dengan ladu ayam atau babi atau udang.
  • Yong tao foo (酿豆腐 niáng dòu fǔ), pelbagai sayur-sayuran dipenuhi dengan ikan dan pes daging dimasak dalam sup ringan berasaskan ikan bilis. Juga boleh dimakan "kering" dengan kacang manis dan sos cili.
  • Youtiao (油条 yóu tiáo), doh goreng (seperti cakoi).
  • Yusheng (鱼生 yú shēng), salad ikan mentah secara tradisi dimakan semasa Tahun Baru Cina. Versi moden salad ikan mentah mudah dari Chiuchow yang kini sentiasa ada di restoran Cina semasa perayaan Tahun Baru, telah dibangunkan di sebuah restoran di Singapura yang dikenali sebagai Lai Wah Restaurant oleh ketua chef Than Mui Kai pada tahun 1960-an.

Nusantara[sunting | sunting sumber]

Nasi Padang
  • Acar, jeruk sayur-sayuran dan/atau buah-buahan dengan cili kering, kacang tanah, dan rempah. Perasa ini juga mempunyai versi India dan Peranakan.
  • Agar-agaragar diekstrak daripada rumpai laut yang biasanya dibentuk menjadi seperti kek jeli, kadang kala dengan lapisan dan pewarna, dan dalam pelbagai bentuk.
  • Ayam goreng.
  • Ayam bakar, ayam panggang dengan rempah. Terdapat juga versi ikan dan hidangan yang boleh dibuat dalam pelbagai gaya.
  • Ayam percik, ayam barbeku dengan perapan manis-pedas
  • Ayam penyet.
  • Asam Pedas, makanan laut dan sayur-sayuran yang dimasak dalam sos terdiri daripada asam jawa, santan, cili, dan rempah.
  • Bakso, juga Ba'so, bebola daging dihidangkan dengan mi.
  • Begedil, campuran kentang lecek yang digoreng menjadi patti, dimakan bersama Mi Soto.
  • Belacan, bukan hidangan itu sendiri, tetapi pes yang dibuat daripada udang biasa digunakan dalam pes rempah
  • Karipap, juga dikenali sebagai epok-epok, pastri rapuh biasanya disumbat dengan ayam kari, kentang dadu dan sepotong telur rebus. Kadang-kadang sardin digunakan bagi menggantikan ayam.
  • Dendeng Paru, hidangan Indonesia paru-paru lembu "kering" masak rempah.
  • Gado-Gado, Salad tradisional Indonesia dengan kuah kacang pedas
  • Pisang Goreng, pisang dicelup dalam tepung, digoreng dan dimakan sebagai snek. Terdapat juga versi yang dibuat daripada cempedak.
  • Gulai Daun Ubi, daun ubi dalam rebusan santan
  • Keropok, biasanya berperisa dengan udang, tetapi ada kalanya dengan ikan atau sayur-sayuran
  • Ketupat, kek nasi Melayu. Kukus dalam bentuk persegi dengan bungkusan daun kelapa. Biasanya dihidangkan dengan sate.
  • Lemak Siput, kerang dimasak dalam kuah pekat berasaskan santan.
  • Lontong, kek nasi dimampatkan (lihat ketupat) dalam sup sayur pedas
  • Mi rebus, mi telur kuning dihidangkan dalam sos pedas pekat diperbuat daripada kacang soya yang ditapai.
  • Mi siam, atau mi beras nipis dalam sup pedas masam; juga boleh dibuat "kering".
  • Mi soto, sup mi ayam pedas, kini sering dihidangkan bukan pedas.
  • Nasi ayam penyet, hidangan Indonesia, ayam goreng dileperkan dan dihidangkan dengan sambal pedas, sayur-sayuran, dan nasi ayam berperisa
  • Nasi Goreng, hidangan nasi pedas dan manis digoreng yang berasal dari Indonesia
  • Nasi lemak, nasi kelapa dengan telur dadar, ikan bilis, kacang, timun, sambal, dan kadang-kadang ayam goreng atau otak-otak. Ia secara tradisinya dibungkus dalam daun pisang untuk meningkatkan rasa, tetapi kini perkara biasa untuk melihat hidangan ini dibungkus dalam kertas lilin perang.
  • Nasi padang, nasi kukus hidangan Indonesia dengan pelbagai pilihan daging dan sayur-sayuran yang terdiri daripada ayam goreng dan kari sayur-sayuran, sebagai contoh.
  • Nasi kuning, hidangan nasi Jawa yang dimasak dalam santan dan berwarna kuning menggunakan kunyit.
  • Otak-otak, kek ikan pedas panggang dalam bungkusan daun pisang
  • Sup ekor, ekor lembu dimasak hingga lembut dalam sup dengan buah pala, bunga cengkih, cili, dan rempah.
  • Rendang, daging lembu dimasak perlahan bersama santan dan rempah yang berasal dari Sumatera.
  • Roti john, roti dicelup telur dipenuhi dengan pelbagai bahan-bahan (biasanya daging dan bawang) dan kemudian digoreng. Disertai dengan sos cili.
  • Sambal, bukan hidangan itu sendiri, tetapi lauk iringan biasa berasaskan untuk cili kebanyakan makanan.
  • Sate, daging panggang pada lidi dihidangkan dengan kuah kacang pedas dan biasanya dimakan dengan ketupat, timun dan bawang.
  • Soto ayam, sup ayam pedas yang mempunyai telur rebus dan kadang-kadang bebola diperbuat daripada kentang digoreng.

India[sunting | sunting sumber]

Seperti masakan Cina di Singapura, India Singapura mempunyai pengaruh dari pelbagai kumpulan etnik. Pengaruh Tamil amat kuat.

Rojak India
Nasi dihidangkan dengan appalam, beralaskan daun pisang
  • Achar, perasa yang terdiri daripada sayur-sayuran dan/atau buah-buahan jeruk. Ia juga telah menyelinap ke dalam masakan Melayu dan Peranakan, di mana versi lain yang unik wujud.
  • Appom, lempeng tapai beras.
  • Kari – kuah sayur-sayuran atau daging India.
  • Putu Mayam, hidangan asal Sri Lanka.
  • Murtabak, sejenis roti prata dengan daging kambing cincang dan bawang dilipat dalam doh.
  • Thosai, lempeng beras dan dal. Biasanya dihidang sebagai versi "masala" yang termasuk kentang berempah dan dihidangkan dengan pelbagai jenis sambal.
  • Vadai, makanan ringan pedas goreng yang dibuat daripada kacang dal, kekacang atau kentang.
  • Pappadom, juga dikenali sebagai pappoms atau papad, mereka adalah jenis wafer India selatan.
  • Rojak Mamak, hidangan pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan, tauhu, makanan laut digoreng dalam adunan tepung, kacang hancur, cucur doh rangup, dan sos cili pedas dan manis. Versi tradisional Melayu/Indonesia dan Cina adalah biasa juga.
  • Sup Kambing, hidangan sup kambing berempah Mamak tempatan (Tamil Muslim) .
  • Sup Tulang, hidangan tulang kambing atau lembu rebus oleh Mamak tempatan (Tamil Muslim) dalam sos merah pedas dengan tujuan makan sumsum.
  • Nasi Biryani, hidangan nasi berperisa dimasak atau dihidangkan dengan daging kambing, ayam, sayur-sayuran atau kari ikan
  • Naan, roti leper dimasak di dalam ketuhar tandoor
  • Capati, roti leper tidak beragi
  • Tandoori, daging diperap, biasanya ayam dalam campuran rempah dan yogurt dan dimasak di dalam ketuhar tanah liat
  • Ayam Masak Mentega, hidangan ayam yang dimasak dalam kuah rempah, yogurt, mentega dan tomato
  • Roti prata, evolusi tempatan paratha Pakistan dan []India]]. Sangat popular untuk sarapan pagi atau makan lewat malam, hidangan ini dinikmati oleh semua rakyat Singapura dan biasanya dihidangkan dengan kari. Variasi moden boleh didapati termasuk telur, keju, coklat, masala, durian dan juga ais krim.

Hasil pertembungan unsur-unsur budaya berbeza[sunting | sunting sumber]

Beberapa hidangan yang disenaraikan di bawah boleh dianggap sebagai makanan yang benar-benar hibrid atau gabungan pelbagai kaum.

  • Laksa, mi beras dalam kuah kari kelapa dengan udang, telur dan ayam, asal Peranakan. Satu kelainan khusus Singapura (berbanding dikongsi oleh masakan Malaysia dan Singapura) adalah laksa Katong. Kerang dicelur ringan atau mentah juga biasanya ditambah untuk hidangan tersebut.
  • Kari kepala ikan, hidangan dicipta oleh Malayalee Singapura (sebuah kumpulan etnik India dari Kerala) dengan beberapa pengaruh masyarakat Cina dan Melayu. Kepala ikan merah direbus dalam kari dengan sayur-sayuran. Biasanya dihidangkan dengan sama ada nasi atau roti.
  • Mi goreng, mi telur kuning goreng dengan minyak sapi, sos tomato, beberapa cili, telur, sayur-sayuran dan pelbagai daging dan/atau makanan laut.
  • Udang oat, udang yang telah digoreng dengan saduran oat manis.
  • Kueh pai tee, Tat kelompang pastri nipis dan rangup dipenuhi dengan campuran manis pedas sayur-sayuran dan udang dihiris nipis. Hidangan Peranakan popular.
  • Tutu Kueh, pastri tepung beras kukus dengan inti kelapa parut manis
  • Sate bihun, bihun nipis dihidangkan dengan sos sate pedas
  • Kangkung pedas, hidangan sayur-sayuran berdaun hijau (kangkung) goreng dalam sambal.
  • Tauhu goreng, tauhu goreng dengan sos manis
  • Kari lemak ayam, kari ayam Peranakan dengan asas santan.
  • Kari debal, hidangan kari Eurasian-Singapura dengan pengaruh Portugis dan Peranakan.
  • Makanan Barat gaya Singapura, masakan Barat yang diciptakan melalui kefahaman warga Cina setempat, sungguhpun perkara sama dari warga Melayu setempat juga wujud. Tukang masak Hainan di Singapura mengacuk masakan barat untuk selera tempatan semasa era penjajahan British, mewujudkan hidangan seperti cop ayam - dada ayam tumis dihidangkan dengan ban roti lembut dan kentang goreng.

Hidangan popular mengikut jenis[sunting | sunting sumber]

Makanan laut[sunting | sunting sumber]

Rakyat Singapura juga menikmati pelbagai jenis makanan laut termasuk ketam, kerang, sotong, ikan pari, tiram dan udang.

Hidangan makanan laut kegemaran termasuk

  • Ikan pari barbeku ("hang hir" in Hokkien), dilitupi dengan sambal dan disajikan di atas daun pisang. Ia juga dikenali sebagai Ikan Bakar.
  • Ketam cili, ketam kulit keras dimasak dalam tomato pekat dan berasaskan kuah cili.
  • Tiram goreng atau telur dadar tiram, telur dadar tiram dicampur dengan tepung dan digoreng, dihias dengan daun ketumbar.
  • Ketam lada hitam, ketam kulit keras yang dimasak dalam sos lada hitam.

Vegetarian[sunting | sunting sumber]

Satu lagi trend yang sangat ketara sejak kebelakangan ini ialah pertumbuhan tempat makan vegetarian di Singapura. Lebih ramai orang mengubah diet mereka untuk gaya hidup yang lebih sihat. Persatuan Vegetarian Singapura mempunyai senarai kedai-kedai makanan vegetarian di Singapura.

Makanan Barat[sunting | sunting sumber]

Hidangan biasa dilihat seperti cop ayam, ikan dan kentang goreng, gril campuran, kentang goreng keju dan lain-lain, secara umumnya popular di Singapura, biasanya ditemui di pusat-pusat penjaja, kedai-kedai kopi dan medan selera di Singapura.

Buah-buahan[sunting | sunting sumber]

Gerai durian di Singapura

Pelbagai jenis buah-buahan tropika boleh didapati sepanjang tahun, tetapi kebanyakan mereka diimport dari negara-negara jiran. Setakat ini yang paling terkenal adalah durian, yang dikenali sebagai "Raja Buah-buahan", yang menghasilkan bau cirian dari isinya yang kuning kastard seperti berkrim di dalam kulit berduri hijau atau coklat. Walau bagaimanapun, di sebalik popularitinya, durian tidak dibenarkan dibawa masuk dalam pengangkutan awam, kebanyakan hotel dan bangunan awam kerana bau yang kuat.

Buah-buahan tropika popular yang lain termasuk manggis, nangka, longan, laici, rambutan dan nanas. Antara buah-buahan ini juga digunakan sebagai bahan-bahan untuk hidangan lain: pencuci mulut ais, daging babi manis-dan-masam, dan beberapa jenis salad seperti rojak.

Pencuci mulut[sunting | sunting sumber]

Merah delima
Ah Balling
Ais krim Itali (Gelato) di Medan Selera bawah tanah Shaw House

Pencuci mulut Singapore mempunyai sejarah yang pelbagai dan boleh didapati di setiap pusat penjaja dan medan selera di rantau ini. Sesebuah gerai biasanya akan mempunyai pelbagai jenis pencuci mulut untuk dijual, termasuk tetapi tidak terhad kepada:

  • Almond jelly (杏仁豆腐 xìng rén dòu fǔ)
  • Tauhu Barli (sering dengan ginkgo dan/atau kulat salji)
  • Bubur cha cha (juga Bobochacha, momochacha), kiub keladi dan keledek disajikan dalam santan dan sagu, dihidangkan panas atau sejuk.
  • Cendol Ais, minuman santan dicampur dengan gula melaka, cendol (jalur kanji hijau berperisa pandan), dan ais dikikis. Variasi moden mungkin termasuk bahan-bahan yang lebih rumit seperti kacang merah.
  • Cheng tng, sup yang menyegarkan dengan longan, barli, jalur agar agar, biji teratai dan sirap manis, dihidangkan sama ada panas atau sejuk.
  • Sup kacang hijau
  • Sagu tembikai susu, kiub atau bebola tembikai susu, dihidangkan dalam santan sejuk dan sagu.
  • Ais kacang, timbunan ais parut dengan tambahan asas yang terdiri daripada jeli, kacang merah, jagung dan dicurah dengan pelbagai jenis sirap gula berwarna.
  • Kueh, juga dikenali sebagai kuih. Kek kecil atau pencuci mulut berasaskan santan yang datang dalam pelbagai perisa, biasanya mempunyai buah-buahan seperti durian, pisang, atau kadang-kadang pandan. "Kueh Lapis" adalah kuih gaya kek berlapis-lapis menggunakan sejumlah besar putih telur dan disemat dengan prun. "Lapis Sagu" juga kuih popular dengan lapisan berselang-seli warna dan rasa kelapa manis. Pencuci mulut ini adalah perkara biasa dalam masakan Melayu, Indonesia, dan Peranakan.
  • Puding mangga
  • Sup kacang merah (红豆汤 hóng dòu tāng)
  • Merah delima, pencuci mulut Thai dibuat dengan berangan air rebus dibalut dalam tepung ubi kayu dan pewarna makanan merah, dan disaji di atas ais parut, sirap mawar dan susu sejat. Juga dikenali sebagai "delima olok-olok" memandangkan berangan itu mempunyai persamaan rupa dengan biji buah delima.
  • Tau-Huey, tauhu soya manis panas dan lembut dengan sirap.
  • Tangyuan, juga dikenali di Singapura sebagai Ah Balling, bebola nasi pulut dihidangkan dalam sup.
  • O-Ni, hidangan Teochew yang terdiri daripada pes keladi, kerisik dan kacang gingko. Hidangan popular di restoran Cina.
  • Tembikai sagu, kiub atau bebola tembikai, dihidangkan dalam santan sejuk dan sagu.
  • Tat nanas dibuat dengan jem nanas dalam pastri.
  • Paf kacang hijau, kacang tanah bergula dibakar dalam pastri rapuh hijau bersalut gula serbuk.
  • Tao Suan, kacang hijau jeli, dihidangkan panas.

Minuman[sunting | sunting sumber]

kopi tiam terbuka yang tipikal di Singapura
  • Cincau, 仙草水 (xiān cǎo shuǐ)
  • Bandung, sirap dengan susu pekat
  • Teh susu mutiara, secara tradisinya dibuat dengan membancuh teh hitam, susu serta bebola ubi besar atau kecil menambah rasa kenyal manis.
  • Horlicks Dinosaur, Horlicks biasa disajikan dengan banyak serbuk Horlicks di atas
  • Milo Dinosaur, Milo biasa disajikan dengan banyak serbuk Milo di atas
  • Horlicks Godzilla (juga dikenali Horlicks T-Rex), Horlicks Dinosaur dengan sesudu ais krim dan krim pilihan
  • Milo Godzilla (juga dikenali Milo T-Rex), Milo Dinosaur dengan sesudu ais krim dan krim pilihan
  • Singapore Sling
  • Susu kacang soya
  • Air tebu
  • Teh halia tarik, teh halia susu ditarik)
  • Teh tarik, teh bercampur dengan susu cair, biasanya jenama Carnation. Teh ini adalah unik kerana semasa penyediaan, teh dilambung berulang kali dari satu koleh ke yang lain untuk mewujudkan buih tebal.

Nama tempatan untuk kopi dan teh[sunting | sunting sumber]

Di kopi tiam, kopi dan teh biasanya dipesan menggunakan nama-nama tempatan mereka.

Kopi

  • Kopi, kopi
  • Kopi-gau, kopi (pekat – "gau" adalah "厚" dalam Hokkien)
  • Kopi-po, kopi (cair – "po" adalah "薄" dalam Hokkien)
  • Kopi-C, kopi dengan susu sejat
  • Kopi-C-kosong, kopi dengan susu cair dan tiada gula
  • Kopi-O, kopi dengan gula sahaja
  • Kopi-O-kosong, kopi tanpa gula atau susu
  • Kopi-O-kosong-gau, kopi pekat tanpa gula atau susu
  • Kopi-bing atau Kopi-ice, kopi dengan susu, gula dan ais
  • Kopi-xiu-dai, kopi dengan kurang gula
  • Kopi-gah-dai, kopi dengan susu manis tambahan

Tea

  • Teh, teh susu dan gula
  • Teh-C, teh dengan susu cair
  • Teh-C-kosong, teh dengan susu cair dan tiada gula
  • Teh-O, teh teh with sugar only
  • Teh-O-kosong, teh kosong tanpa susu atau gula
  • Teh tarik, teh Melayu yang dinyatakan di atas
  • Teh-halia, teh dengan air halia
  • Teh-bing, teh dengan ais, juga dikenali sebagai Teh ais
  • Teh-xiu-dai, teh dengan kurang gula
  • Teh-gah-dai, teh dengan susu manis tambahan

Minuman di atas boleh dipesan dengan lebih banyak ais atau lebih banyak gula atau susu. Sebagai contoh, seseorang boleh menambah "bing" (ais dalam mandarin) akhiran untuk bentuk lain seperti Teh-C-bing (teh dengan susu cair dengan ais) merupakan minuman popular bagi cuaca panas Singapura.

Nama-nama ini menunjukkan masyarakat berbilang kaum di Singapura kerana mereka dibentuk oleh kata-kata dari bahasa yang berbeza, dan telah menjadi sebahagian daripada kosa kata Singlish. Contohnya, teh adalah perkataan Melayu yang perkataan itu sendiri berasal dari Hokkien, bing adalah perkataan Hokkien untuk ais, kosong adalah perkataan Melayu untuk menunjukkan tiada gula, dan C merujuk kepada Carnation, jenama susu sejat.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Topik Asia Tenggara