Masalah Persekitaran di Indonesia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Setem Indonesia tahun 2017 memaparkan penanaman  perhutanan semula.

Isu-isu persekitaran di Indonesia dikaitkan dengan kepadatan penduduk yang tinggi dan perindustrian yang pesat, dan mereka sering diberi keutamaan yang lebih rendah disebabkan oleh tingkat kemiskinan yang tinggi, juga atas sebab kerajaan yang kurang berkemampuan.[1]

Isu-isu termasuk penebangan hutan secara besar-besaran (kebanyakannya tidak sah di sisi undang-undang) dan kebakaran menyebabkan asbut di bahagian barat Indonesia, Malaysia dan Singapura; pemerasan berlebihan sumber laut; dan masalah alam sekitar yang berkaitan dengan pembandaran pesat dan pembangunan ekonomi, termasuk pencemaran udara, kesesakan lalu lintas, pengurusan sampah, dan perkhidmatan air dan air kumbahan yang dapat dibergantung pada.

Penebangan hutan dan kehancuran tanah rawa membuat Indonesia ketiga terbesar di dunia penyebab gas rumah tanaman.[2] Kemusnahan Habitat mengancam spesies liar dan endemik, termasuk 140 spesies mamalia yang telah dikenal pasti oleh Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa (IUCN) sebagai terancam, dan 15 dikenali sebagai terancam, termasuk orang utan Sumatera.[3]

Sejarah dan latar belakang[sunting | sunting sumber]

Setem Indonesia tahun 2009 menampilkan pencemaran udara .

Selama berabad lamanya, sumber-sumber kepulauan Indonesia telah dipergunakan dalam cara-cara yang menjadi norma sosial dan sejarah. Satu corak budaya terdiri daripada petani-petani yang sudah lama bercucuk tanam beras di lembah dan dataran Sumatra, Jawa, dan Bali; sementara budaya yang lain terdiri daripada sektor perdagangan pantai Islam; sektor yang ketiga pula, lebih kecil adalah terdiri daripada masyarakat pertanian dataran hutan tinggi yang wujud melalui pertanian penebangan untuk menyara hidup.

Ke tahap tertentu, corak ini boleh dikaitkan dengan sumber geografi sendiri, dengan persisiran yang banyak, laut yang selalunya tenang, dan angin mantap buat kapal layar, juga lembah dan dataran yang subur—sekurang-kurangnya di Kepulauan Sunda Besar—yang membenarkan aliran kepada sawah-sawah. Kawasan pegunungan pedalaman yang berhutan lebat menghalang orang luar melalui jalan atau sungai, tetapi menimbulkan pembakaran dan penebangan yang berleluasa.

Setiap pola penyesuaian ekologi dan ekonomi ini mengalami tekanan yang luar biasa pada tahun 1970-an dan 1980-an, dengan peningkatan kepadatan penduduk, hakisan tanah, pelupusan sungai, dan pencemaran air daripada racun pertanian dan penggerudian minyak di laut.

Marine pollution[sunting | sunting sumber]

Setem Indonesia 2002 "Selamatkan Hutan Bakau".

Di sektor komersial pesisiran, kehidupan orang nelayan dan mereka yang terlibat dalam kegiatan bersekutu—kira-kira 5.6 juta orang—mula terancam pada akhir 1970-an dengan kemerosotan bilangan ikan disebabkan pencemaran perairan pantai. Nelayan-nelayan di Jawa utara mengalami kemerosotan dalam beberapa jenis tangkapan ikan dan pada pertengahan tahun 1980-an menyaksikan kelesapan ikan yang paling buruk di beberapa kawasan. Najis dari baja tumbuhan di Gresik di Jawa utara mencemari kolam dan membunuh ikan jangas (Chanos chanos)dan udang muda. Pencemaran Selat Melaka antara Malaysia dan Sumatra oleh kerana kebocoran minyak dari kapal minyak Jepun Showa Maru pada Januari 1975 merupakan bencana alam besar bagi garis pantai Sumatera yang rapuh. Bahaya kemalangan kapal minyak juga meningkat perdagangan haram di selat ini.

Sektor komersial persisiran mengalami tekanan alam sekitar di tanah besar juga. Hakisan tanah dari penebangan hutan di tanah dalam memburukkan lagi masalah kelodak di hilir dan ke laut. Pemendapan lumpur melitupi dan membunuh terumbu karang, menghasilkan lembangan bakau dan membuat akses pelabuhan semakin sukar, tidakpun mustahil, tanpa operasi pengerukan besar-besaran dan mahal.

Setem Indonesia 2014 memaparkan penangkapan ikan berlebihan.

Walaupun penangkapan ikan berlebihan oleh kapal-kapal nelayan Jepun dan Amerika dibatasi di Indonesia pada tahun 1982, kekurangan ikan di banyak perairan  masih menjadi masalah pada awal tahun 1990-an. Sementara nelayan Indonesia meningkatkan kapasiti teknologi mereka untuk menangkap ikan, mereka juga mengancam jumlah bekalan ikan.

Pencemaran udara[sunting | sunting sumber]

Kebakaran hutan 1997 di Kalimantan dan Sumatera menyebabkan Jerebu Asia Tenggara 1997. Ia adalah bencana kualiti udara berskala besar. Jumlah kos dianggarkan bernilai AS$ 9 bilion untuk penjagaan kesihatan, penerbangan dan perniagaan. Pada tahun 2013, kualiti udara di Singapura merosot terteruk dalam jangkau 15 tahun disebabkan oleh asap dari kebakaran Sumatera. Singapura mendesak Indonesia melakukan lebih lagi untuk mencegah pembakaran haram.

Penebangan hutan dan pencemaran pertanian[sunting | sunting sumber]

Penebangan hutan di hutan paya gambut untuk pengeluaran minyak sawit di Indonesia.

Tekanan persekitaran yang berbeza, tetapi terkait, timbul pada tahun 1970-an dan 1980-an di kalangan petani-petani padi yang hidup di dataran dan lembah. Kepadatan penduduk yang semakin meningkat dan pendesakan untuk tanah pertanian menimbulkan hakisan tanah yang serius, penebangan hutan akibat keperluan kayu api, dan kekurangan nutrien tanah. Rumpai dari racun perosak mencemarkan bekalan air di beberapa kawasan dan kolam ikan. Walaupun kerajaan kebangsaan dan tempatan menyedari masalah itu, keperluan untuk mengimbangi perlindungan alam sekitar dan juga permintaan penduduk yang susah dan pemilih yang berkeinginan untuk pertumbuhan ekonomi tidak berkurang.

Masalah besar dihadapi oleh kawasan pergunungan di Kalimantan, Sulawesi dan Sumatra. Masalah ini termasuk penebangan hutan, hakisan tanah, kebakaran hutan secara besar-besaran, bahkan penggurunan akibat pembalakan komersial yang intensif—semua ini mengancam untuk mewujudkan bencana alam sekitar. Pada tahun 1983 kira-kira 30,000 kilometer persegii hutan tropika utama bernilai sekurang-kurangnya AS$ 10 bilion telah musnah dalam kebakaran di Wilayah Kalimantan Timur.

Skala kebakaran ini berlaku oleh sebab timbunan kayu mati yang ditinggalkan oleh industri perkayuan. Walaupun mengurangkan kesan buruk kebakaran, pada pertengahan 1980-an kadar penebangan hutan Indonesia adalah yang tertinggi di Asia Tenggara, pada 7,000 kilometer persegi setahun dan mungkin sebanyak 10,000 kilometer persegi setahun. Walaupun penebangan hutan tambahan berlaku akibat daripada Program Transmigrasi yang ditaja oleh kerajaan di kawasan hutan yang tidak berpenghuni, dalam seberapa kes, kesan dari proses ini telah dikurangkan dengan menggantikan penutupan hutan asal dengan pokok-pokok perladangan, seperti kopi, getah, atau sawit .

Di banyak kawasan di Kalimantan, sebahagian besar hutan telah dibersihkan, dengan sedikit mahupun sifar usaha sistematik akan pemulihan perhutanan. Walaupun undang-undang penghutanan wujud, mereka jarang atau hanya terpaksa dikuatkuasakan, meninggalkan tanah terdedah kepada hujan lebat, pemelarutan bahan kimia, dan hakisan. Oleh kerana permit pembalakan komersial diberikan di Jakarta, penduduk tempatan hutan tidak dapat mengatakan apa-apa tentang penggunaan tanah, tetapi pada pertengahan 1980-an, kerajaan, melalui Jabatan Perhutanan, bersatu dengan Bank Dunia untuk membangunkan rancangan pengurusan perhutanan. Usaha ini menghasilkan inventori hutan pertama sejak zaman penjajah, penyelidikan perhutanan seminal, pemuliharaan dan program taman negara, dan pembangunan rancangan induk oleh Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Penggunaan api untuk membersihkan tanah untuk pertanian telah menyumbang Indonesia sebagai penghasil gas rumah hijau ketiga terbesar di dunia, selepas China dan Amerika Syarikat. Kebakaran hutan menghancurkan penyerapan karbon di hutan hujan tua dan tanah gambut. Usaha untuk membendung pelepasan karbon, yang dikenali sebagai Mengurangkan Pelepasan dari Penebangan dan Penghapusan Hutan (REDD), termasuk memantau perkembangan penebangan di Indonesia dan langkah-langkah untuk meningkatkan insentif bagi kerajaan kebangsaan dan tempatan untuk menghentikannya. Salah satu sistem pengawasan seperti itu ialah platform 'Pusat bagi Pembangunan Global' Pemantauan Hutan dan Penindakan, yang kini memaparkan data pengemaskinian bulanan mengenai penebangan hutan di seluruh Indonesia.

Perlombongan dan alam persekitaran[sunting | sunting sumber]

Teluk Buyat telah digunakan oleh PT Newmont Minahasa Raya dari tahun 1996 hingga 2004 sebagai tanah tumpahan 'tailing' untuk aktiviti perlombongan emasnya.

Bencana alam[sunting | sunting sumber]

Bencana semulajadi termasuk banjir, kemarau yang teruk, tsunami, gempa bumi, gunung berapi dan kebakaran hutan. Aktiviti manusia boleh membantu menimbulkan atau memburukkan lagi bahaya ini.


Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Palm oil production in Indonesia
  • Environment of Indonesia
  • Orang utan
  • Chemical equator

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Rencana ini mengandungi bahan daripada Perpustakaan Kongres Pengajian Negara yang merupakan terbitan pemerintah Amerika Syarikat dalam domain awam.

  1. ^ Jason R. Miller (30 January 1997). "Deforestation in Indonesia and the Orangutan Population". TED Case Studies. Dicapai pada 14 August 2007. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ Higgins, Andrew (19 November 2009). "A climate threat, rising from the soil". The Washington Post. Dicapai pada 11 December 2009.
  3. ^ Massicot, Paul. "Animal Info – Indonesia". Animal Info – Information on Endangered Mammals. Dicapai pada 14 August 2007.
  4. ^ Nancy-Amelia Collins (5 December 2008). "ADB Gives Indonesia $500 Million to Clean Up World's Dirtiest River". voanews.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-07-02. Dicapai pada 24 May 2010.