Masjid Agung Demak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pemandangan hadapan.

Masjid Agung Demak adalah salah satu masjid tertua di Indonesia, terletak di pusat pekan Demak, Jawa Tengah, Indonesia. Masjid ini dipercayai dibinakan oleh Wali Songo (sembilan ketua keagamaan) sewaktu pemerintah pertama Kesultanan Demak, Raden Patah sewaktu abad ke-15.[perlu rujukan]

Masjid adalah bukti kemegahan dicapai oleh kemaharajaan Demak Bintoro sebagai kemaharajaan Islam pertama di kepulauan Jawa.

Ciri-ciri Masjid

Tempat masuk utama Masjid Agung Demak terdiri dari dua pintu diukir dengan motif tumbuhan, pasu, mahkota, dan kepala haiwan dengan mulut berbuka dan gigi besar. Mereka berkata bahawa gambar tersebut menjelaskan jelasan guruh ditangkap oleh Ki Ageng Selo, dan kerana itulah pintu pintu tersebut digelar “Lawang Bledheg” (pintu guruh).

Ukiran dan peninggalan Bersejarah Masjid Agung Demak

Ukiran di Lawang Bledheg juga diterjemahkan menurut kronogram berasaskan pengiraan bulan sebagai “Naga mulat salira wani” yang bermakna Tahun Saka 1388 atau 1466 M sebagai tahun yang mana Masjid Agung Demak bermuncul.

Masjid Agung Demak telah menpunyai banyak ketinggalan bersejarah dan benda-benda unik, seperti Saka Tatal; Maksurah; Dhampar Kencana/pulpit; Saka Majapahit; dsb. Selain itu dalam persekitaran Masjid Agung Demak ada juga kubur-kubur Raja dan Sultan Demak dan sebuah muzium.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Florida, Nancy K Writing the past, inscribing the future: history as prophesy in colonial Java Durham, N.C. : Duke University Press, 1995 - Chapter. 5. The Demak Mosque: A Construction of Authority (Babad Jaka Tingkir). ISBN 0-8223-1622-6

Lihat pula[sunting | sunting sumber]