Masjid Fatih (Amsterdam)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Masjid Fatih

Masjid Fatih merupakan sebuah masjid di kawasan Rozengracht di Amsterdam-Centrum. Ia pada asalnya telah didirikan sebagai gereja Katolik St Ignatiuskerk, lebih dikenali sebagai De Zaaier. Oleh kerana bangunan dan bekas paderi masih berdiri, ia dianggap sebagai pewakilan pembinaan selama 20 tahun dan diletakkan dalam senarai peringatan majlis Amsterdam.

Gebouw[sunting | sunting sumber]

Bangunan Constantia persatuan sosialisme para gerakan buruh sosialis percuma telah didirikan pada 1899. Ia adalah tempatnya di mana seorang anarkis Domela Nieuwenhuis memberikan ucapannya. Seorang ketua gereja membeli bangunan ini sewaktu jualan lelong di mana ia disimpan oleh kerana hutang gadaian dan menjual ke perbadanan gereja 'De Zaaier'.

'De Zaaier' adalah seorang paderi Jesuit yang mendirikan gereja dari abad ketujuh belas, mendirikannya di Rozengracht. Ini adalah sejak 1662 didirikan di loteng sebuah rumah De Sayer Keizersgracht. Nama rumah ini diambil sebagai nama gereja baru Rozengracht.

Pada 1921, Ignatiuskerk Constantia telah dibinakan dan digunakan. Ia telah direka oleh H.W. Valk. Gereja ini memiliki tempat untuk 600 orang dan mempunyai dubbeltorenfront setinggi 40 meter. Ia dikhidmat oleh para paderi Jesuit dan telah didedikasikan untuk penemunya, St. Ignatius dari Loyola.

Pada 1971, gereja ini digunakan kali terakhir untuk penganut Gereja Katolik Rom. Pada 1974, ia menjadi dewan muzik, sehingga 1981, apabila ia dibeli dan diubahsuaikan sebagai sebuah masjid oleh Yayasan Islam Belanda Fatih Amsterdam. Nama rasmi Masjid Fatih diambil dan dinamakan sempena seorang sultan Uthmaniyyah.

Penukaran gereja ke masjid membawa sesetengah pengubahsuaian pada bangunan. Arah jumaah telah bertentangan dengan pembinaan asal. Sewaktu jumaah para hadirin memasuk masjid melalui pintu masuk utama terdahulunya, di mana mihrab telah diletak dengan nama Tuhan. Dengan pengubahsuain ini seorang memasuk ruangan jumaah ini dengan maksud suatu zij-ingang kecil. Di pintu masuk utama terdahulunnya didirikan beberapa kedai di situ. Di luar, terutamanya yang paling menonjol ialah penggantian salib dengan bulan sabit.

Dengan Gereja Wester memberikan perayaan umum pada hari pembukaan.

Koordinat: 52°22′23″N 4°52′42″E / 52.37306°N 4.87833°E / 52.37306; 4.87833