Masjid Tujuh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Masjid Tujuh
المساجد السبعة
Bangunan Masjid Tujuh baharu
Info asas
LokasiMadinah al-Munawwarah, Arab Saudi
Koordinat geografi24°28′36.6″N 39°35′45.5″E / 24.476833°N 39.595972°E / 24.476833; 39.595972Koordinat: 24°28′36.6″N 39°35′45.5″E / 24.476833°N 39.595972°E / 24.476833; 39.595972
AgamaIslam
Jenis seni binaMasjid

Masjid Tujuh (المساجد السبعة; Al-Masajid As-Sab'ah) atau Sab'u Masajid ialah sebuah kompleks enam masjid kecil yang bersejarah dan sering dikunjungi di kota Madinah, Arab Saudi. Kompleks ini terdiri daripada enam masjid walaupun nama "Sab'ah" bermaksud "tujuh", kerana ia termasuk Masjid al-Qiblatayn pada asalnya.[1] Masjid-masjid ini terletak di selatan Gunung Sala' yang merupakan tempat berlakunya Perang Ahzab.

Masjid-masjid sering dikunjungi jemaah haji, tetapi perhatian perlu diambil bahawa tiada perintah Muhammad atau syariah mengenai keperluan mengunjungi masjid-masjid ini. Baru-baru ini, terdapat usaha untuk menyelamatkan kompleks masjid ini sebagai warisan budaya dan agama.

Senarai masjid[sunting | sunting sumber]

Masjid Al-Fath[sunting | sunting sumber]

Ini adalah masjid terbesar, dan terletak di bawah Gunung Sala' di bahagian barat. Diriwayatkan bahawa masjid ini dinamakan sebagai "Al-Fath" kerana kisah nabi solat di sini semasa Perang Ahzab, dan pertempuran berakhir dengan kemenangan umat Islam (dalam bahasa Arab, fath atau fatah bermaksud "penaklukan" dalam konteks Islam). Masjid ini dibina pada zaman Umar Abdul Aziz, dan diubah suai oleh menteri Saifuddin Abu al-Hija pada 1154 M semasa zaman Syarifat Mekah.

Masjid Salman Al-Farsi[sunting | sunting sumber]

Terletak 20 meter di selatan Masjid Al-Fath, masjid ini dinamakan sempena Salman Al-Farsi yang mengetuai pembinaan parit dalam Perang Ahzab. Masjid ini juga dibina pada zaman Umar, dan diubah suai oleh menteri Saifuddin Abu al-Hija pada 1154 semasa zaman Syarifat Mekah.

Masjid Abu Bakar As-Siddiq[sunting | sunting sumber]

Ia terletak 15 meter tenggara Masjid Salman Al-Farsi. Masjid ini, dengan kedua-dua masjid di atas telah dirobohkan, dan diubah suai menjadi satu masjid dengan ruang yang lebih luas.

Masjid Umar bin Khattab[sunting | sunting sumber]

Ia terletak 10 meter di selatan Masjid Abu Bakar As-Siddiq. Masjid ini terletak di altitud yang lebih tinggi, dan rupanya sepadan dengan Masjid Al-Fath, justeru ia dianggap dibina dan diubah suai pada masa yang sama.

Masjid Ali bin Abi Talib[sunting | sunting sumber]

Terletak di selatan Masjid Fatimah Az-Zahra di atas bukit kecil. Masjid ini mempunyai panjang 8.5 meter dan lebar 6.5 meter. Diriwayatkan bahawa Ali menyertai Perang Ahzab di sini. Hari ini, kerajaan tempatan Madinah sedang mengubah suai masjid ini sambil mengekalkan bentuk asal, dan membina taman besar di sekelilingnya sebagai hiasan bangunan kecil itu.

Masjid Fatimah Az-Zahra[sunting | sunting sumber]

Ia adalah masjid kecil yang bercantum dengan yang lain, dengan keluasan 4x3 meter. Masjid ini dibina pada zaman Uthmaniyah di wilayah Hejaz semasa pemerintahan Sultan Abdulmejid I.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "أمانة المدينة المنورة - المدينة المنورة - معالم المدينة - المساجد السبعة". Amana (dalam bahasa Arab). Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Ogos 2014.