Mastering

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mastering bentuk pasca penerbitan audio, ialah proses mempersiapkan dan memindahkan rkaman audio dari sumber yang mengandungi adunan akhir ke peranti penyimpanan data (master), sumber dari mana semua salinan akan diterbitkan (melalui kaedah seperti menekan, duplikasi atau replikasi). Dalam beberapa tahun terakhir pemasteran digital telah menjadi kelaziman, meskipun pemasteran analog — seperti kaset audio — masih digunakan oleh industri perkilangan, terutama oleh beberapa jurutera yang berkepakaran dalam penguasaan analog.

Mastering mendengarkan kritis; namun, ada peranti mudah alih untuk memudahkan proses tersebut. Hasil hergantung pada niat jurutera, keterampilan jurutera, kecekapan monitor speaker, dan persekitaran pendengaran. Jurutera yang membuat proses mastering sering menerapkan pemerataan dan pemampatan rentang dinamik untuk mengoptimakan terjemahan suara pada semua sistem pemutaran.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Blair Jackson (May 1, 2006). "Issues in Modern Mastering". Mix Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2007.