Matematik Tambahan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Matematik Tambahan ialah sejenis matapelajaran matematik lanjutan, yang biasa diambil oleh pelajar di sekolah menengah (atau GCSE yang mengambil peperiksaan di United Kingdom). Ia diajar bagi pelbagai masalah yang ditetapkan dalam format yang berbeza, dan memiliki kandungan lanjutan yang lebih luas berbanding subjek matematik lazim pada tahap yang sama.

Matematik Tambahan mengikut negara[sunting | sunting sumber]

Hong Kong[sunting | sunting sumber]

Di Hong Kong, sukatan pelajaran matematik tambahan HKCEE merangkumi tiga topik utama: algebra, kalkulus dan geometri analisis. Dalam algebra, topik yang dibincangkan termasuk aruhan matematik, teori binomial, persamaan kuadratik, trigonometri, ketaksamaan, vektor 2D dan nombor kompleks.[1]

Dalam HKDSE (yakni modul 2 matematik), beberapa topik baharu ditambah seperti matriks dan penentu dan pengenalan kepada nombor Euler.

Malaysia[sunting | sunting sumber]

Di Malaysia, Matematik Tambahan ditawarkan sebagai mata pelajaran elektif kepada pelajar menengah atas dalam sistem pendidikan awam. Mata pelajaran ini termasuk dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Pelajar aliran sains diwajibkan memohon Matematik Tambahan sebagai salah satu mata pelajaran dalam SPM, manakala Matematik Tambahan pula merupakan mata pelajaran pilihan bagi pelajar yang berasal dari aliran sastera atau perdagangan.

Matematik Tambahan di Malaysia boleh disusun dalam dua pakej pembelajaran: pakej teras, yang merangkumi geometri, algebra, kalkulus, trigonometri dan statistik, dan pakej elektif yang merangkumi aplikasi sains dan teknologi serta sains sosial.[2]

Mauritius[sunting | sunting sumber]

Di Mauritius, Matematik Tambahan ditawarkan di sekolah menengah sebagai mata pelajaran pilihan dalam aliran seni, dan mata pelajaran wajib dalam aliran sains, teknikal dan ekonomi. Mata pelajaran ini termasuk dalam Peperiksaan Antarabangsa Universiti Cambridge, dengan topik yang dilindungi termasuk fungsi, persamaan kuadratik dan kalkulus.

Singapura[sunting | sunting sumber]

Di Singapura, Matematik Tambahan ialah mata pelajaran pilihan yang ditawarkan kepada murid di sekolah menengah—khususnya mereka yang mempunyai kebolehan dalam Matematik dan berada dalam aliran Normal (Akademik) atau aliran Ekspres. Sukatan pelajaran yang diliputi adalah lebih mendalam berbanding dengan mata pelajaran matematik asal, dengan topik tambahan termasuk pengembangan binomial algebra, pembuktian dalam geometri satah dan kalkulus.[3] Matematik Tambahan juga merupakan prasyarat bagi pelajar yang berhasrat untuk mengambil mata pelajaran Matematik H2 dan Matematik Lanjutan H2 di A-Level (jika mereka memilih untuk memasuki Maktab Rendah selepas sekolah menengah). Sebaliknya, pelajar tanpa Matematik Tambahan di O-Level biasanya akan ditawarkan Matematik H1.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Past Mathematics Curriculum: Syllabuses for Secondary Schools - Additional Mathematics (Secondary 4-5)". www.edb.gov.hk. 1992. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-11. Dicapai pada 2020-01-21.
  2. ^ "Syllabus (Additional Mathematics), Ministry of Education Malaysia" (PDF). stsimon.edu.my. 2006. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2016-10-19. Dicapai pada 2020-01-21.
  3. ^ "Additional Mathematics: Singapore-Cambridge General Certificate of Education Ordinary Level (2020), (Syllabus 4047)" (PDF). seab.gov.sg. 2020. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2020-09-30. Dicapai pada 2020-01-21.