Matriks BCG

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Matriks pertumbuhan–saham

Matriks bahagian pertumbuhan (juga dikenali sebagai matrik portfolio produk,[1] Kotak Boston, matriks BCG, matriks Boston, analisis Boston Consulting Group, tatarajah portfolio) ialah carta yang dicipta Bruce D. Henderson bagi Boston Consulting Group pada tahun 1970 untuk menolong korporate menganalisis unit perniagaan mereka, iaitu, keluaran produk mereka. Hal membantu syarikat memperuntukkan sumber dan digunakan sebagai alat analisis bagi pemasaran jenama, pengurusan produk, pengurusan strategik, dan analisis portfolio. Sesetengah analisis prestasi pasaran dilakukan oleh firma-firma yang menggunakan prinsip-prinsipnya telah menyebabkan keberkesanannya disoal.[2]

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Untuk menggunakan carta itu, penganalisis memplot graf serak untuk menentu kedudukan unit perniagaan (atau produk) berdasarkan perbandingan saham pasaran dan kadar pertumbuhan mereka.

  • Pembuat duit ("Cash Cow") adalah di mana syarikat memiliki bahagian pasaran yang tinggi dalam industri yang lambat berkembang. Unit-unit ini biasanya menghasilkan wang tunai yang melebihi jumlah wang yang diperlukan untuk mengekalkan perniagaan. Ia dianggap stabil dan membosankan, dalam pasaran "matang", tetapi korporat menghargai memilikinya kerana kualiti penjanaan tunai mereka. Ia perlu "diperah" secara berterusan dengan sedikit pelaburan yang mungkin, kerana pelaburan sedemikian akan sia-sia dalam industri dengan pertumbuhan yang rendah.
  • Anjing, atau lebih sopan digelar peliharaan, ialah unit dengan bahagian pasaran yang kecil dalam industri yang matang dan lambat berkembang. Unit-unit ini biasanya "pulangan seimbang", menjana wang yang sekadar mencukupi untuk mengekalkan bahagian pasaran perniagaan. Sungguhpun memiliki unit pulangan seimbang memberikan manfaat sosial untuk menyediakan pekerjaan dan sinergi yang mungkin membantu unit perniagaan lain, dari segi perakaunan, unit sedemikian tidak bernilai, tidak menghasilkan wang tunai bagi syarikat. Ia menekankan pulangan syarikat yang menguntungkan terhadap nisbah pulangan aset, yang digunakan oleh ramai pelabur untuk menilai sebaik mana sesebuah syarikat diuruskan. Anjing, dinilai sebagai, harus dijual.
  • Tanda soalan (juga dikenali sebagai kanak-kanak bermasalah) ialah perniagaan beroperasi dengan bahagian pasaran yang rendah dalam pasaran pertumbuhan tinggi. Ia merupakan titik permulaan bagi kebanyakan perniagaan. Tanda soalan berpotensi untuk mendapat bahagian pasaran dan menjadi bintang, dan akhirnya pembuat duit apabila pertumbuhan pasaran merosot. Jika tanda tanya tidak berjaya menjadi pemimpin pasaran, maka selepas beberapa tahun penggunaan tunai, ia akan merosot menjadi anjing apabila pertumbuhan pasaran menurun. Tanda soalan mesti dianalisis dengan teliti untuk menentukan sama ada mereka berpadanan dengan pelaburan yang diperlukan untuk mengembangkan bahagian pasaran.

Penggunaan lain[sunting | sunting sumber]

Niat awal matriks pertumbuhan bahagian adalah untuk menilai unit perniagaan, tetapi penilaian yang sama boleh dibuat untuk barisan produk atau mana-mana entiti penjanaan tunai lain. Ini hanya perlu dicuba untuk barisan produk sebenar yang mempunyai sejarah yang mencukupi untuk membolehkan beberapa ramalan. Jika perbadanan hanya membuat beberapa produk dan memanggil mereka satu barisan produk, varians sampel akan terlalu tinggi untuk analisis untuk memberi apa-apa makna.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Product Portfolio tidak disediakan
  2. ^ "Gillette is clawing back market share from the shaving clubs". Fortune. Dicapai pada 2017-05-12.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.