Mazlan Ismail

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dr Mazlan Ismail
Dr Mazlan ketika kempen pilihanraya
Kelahiran
PendidikanDiploma dalam Electronic Communications , Ijazah dalam Operational Telecommunication, PhD dalam Modal Insan dalam Pengaruh kepada Prestasi Telekom Malaysia
Pusat pendidikanUniversity of Salford
University of Coventry
Universiti Teknologi Malaysia
PekerjaanAhli Politik, Jurutera
Tahun aktif1986–sekarang
Terkenal keranaNaib Presiden Telekom Malaysia, penyertaan ke dalam Pilihanraya Umum ke 13 Parlimen Permatang Pauh
Parti politikPertubuhan Kebangsaan Melayu BersatuBarisan Nasional
PasanganFadhilah Abdullah


Dr Mazlan adalah seorang tokoh korporat yang telah bersara dari Telekom Malaysia, pernah mengambil bahagian dalam politik Malaysia dan kini dilantik oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia menjadi penasihat kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dengan pengkhususan tugasnya berkenaan dengan “Digital Nation Development’ [1]. Beliau terkenal dengan bertanding dalam Pilihan Raya Umum Malaysia ke-13 di Permatang Pauh kawasan P44, satu parlimen di dalam negeri Pulau Pinang [2][3] [4]. Pada pilihanraya umum 2013 yang lalu beliau tewas kepada pemimpin Parti Keadilan Rakyat Anwar Ibrahim dengan majoriti 11,721 undi. Walaupun kalah, beliau memperoleh peningkatan jumlah undi sebanyak 9,845 (64%) kepada partinya, undi daripada pilihan raya kecil sebelumnya diadakan pada 2008. [5][6]. Kini, dengan pengalaman beliau yang lama di dalam industri telekomunikasi negara khususnya ketika menjawat jawatan Naib Presiden Operasi Rangkaian Nasional (VPNNO) Telekom Malaysia, tugasan utama beliau ialah untuk memberi nasihat dan panduan kepada Suruhanajaya Komunikasi dan Multimedia dalam perancangan dan perlaksanaan matlamat kerajaan ‘Digital Nation Development’ terutama dikawasan-kawasan luar bandar, satu matlamat utama dalam mencapai Wawasan 2020.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Dr Mazlan Ismail dilahirkan di Kubang Ulu, Penanti, Bukit Mertajam dalam kawasan parlimen beliau bertanding kepada Puan bt Hamid dan Allahyarham Ismail b Daud (lebih dikenali sebagai Pak Mail bas). Dilahirkan dalam sebuah keluarga miskin yang mana kedua-dua ibu bapa bekerja sebagai penoreh getah dan bapanya memandu bas sekolah juga di waktu pagi, beliau bertekad untuk mengubah nasib keluarga. Beliau dikenali penduduk tempatan sebagai Abang Lan Telekom, kerana pekerjaan beliau sebagai kakitangan kerajaan semasa bekerja di Jabatan Telekom (kemudian diswastakan menjadi Telekom Malaysia). Setelah tamat sekolah rendah berdekatan rumahnya, beliau meneruskan pengajian di sebuah sekolah berasrama penuh bernama Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Abdul Halim di Jitra, Kedah (ketika itu dikenali sebagai JENAN dan kini sebagai SMSAH). Kemudian, Dr Mazlan menyambung pengajiannya di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) pada tahun 1978 -1981 dalam Diploma Komunikasi Elektronik dan seterusnya ijazah di Universiti of Salford, United Kingdom pada tahun 1981-1983 dalam kursus yang sama. Dr Mazlan kemudiannya bekerja di Telekom Malaysia sebelum ditaja untuk bagi melanjutkan pengajian dalam Ijazah Sarjana pada tahun 1996, sekali lagi di United Kingdom di Universiti Coventry pengkhususan dalam Operasi Telekomunikasi. Tahun 2005 menyaksikan beliau menerima ijazah doktor falsafah (PhD) dari Business and Advance Technology Centre of University Technology Malaysia Kuala Lumpur. Latihan lanjutan termasuk latihan dalam Perancangan Strategik dan Pelaksanaan elekomunikasi di South Bell Telecom, Florida, Amerika Syarikat (1990), Inovasi Latihan & Kepimpinan di Motorola University, Schaumburg, Amerika Syarikat (1995), Latihan Kepimpinan di Madinah Insitute Kepimpinan dan Entrepeneruship, Madinah, Arab Saudi (2012) dan lain-lain.


Pekerjaan di Telekom Malaysia[sunting | sunting sumber]

Dr Mazlan bekerja selama 30 tahun sebagai seorang jurutera di Telekom Malaysia, dengan memegang pelbagai jawatan, dari Penolong Pengurus di Butterworth, Pulau Pinang kepada Pengurus Besar Wilayah Utara Malaysia, dan menetap ke dalam jawatan pengurusan kanan sebagai Naib Presiden Operasi Rangkaian Nasional (VP nTiada) , yang bertanggungjawab untuk operasi teknikal rangkaian (penghantaran, data, penukaran & rangkaian akses) di seluruh Malaysia. Skop kerja adalah bertanggungjawab kira-kira 320 eksekutif, 7000 anggota TM dan 5000 ahli kontraktor TM. Beliau juga dilantik sebagai ahli Pasukan Kepimpinan Kumpulan pengurusan TM kanan yang dipengerusikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif TM[7][8].


Dr Mazlan telah dilantik sebagai Pegawai Pemerintah, kedudukan Lt Kolonel daripada Rejimen Semboyan Pakar Diraja Telekom
[9] [10]. Pakar Semboyan atau Askar Wataniah Pakar Telekom dengan rizab kakitangan 700 Telekom Malaysia adalah bertanggungjawab ke atas operasi perkhidmatan telekomunikasi pada masa seperti dalam Kecemasan atau pengisytiharan darurat di Malaysia [11][12].

Fail:DrMazlanReserveArmy.jpg
Dr Mazlan besides TM CEO Tan Sri Zam

Pengalaman perundingan lain[sunting | sunting sumber]

Panel penasihat untuk Pembangunan Kompetensi, Jabatan Sumber Manusia, Kementerian Sumber Manusia (Mac 2010 -Mac 2012). pakar dalam sektor Elektrik, Elektronik, Komunikasi & Penyiaran , Jabatan Komunikasi dan Penerangan, Kementerian Sumber Manusia (Mac 2010 - Mac 2012). Pensyarah Felo , Fakulti Pengurusan teknologi, Universiti Utara Malaysia (Jan 2006-Disember 2009). Penulis bersama buku Perdana Menteri Malaysia bertajuk "1 Malaysia Menjana Negara Sejahtera dan Bahagia Menjelang 2020" - diterbitkan pada tahun 2010. Pengerusi dan Pengasas Darul Wehdah Permatang Pauh, satu NGO yang aktif menggalakkan pembelajaran Islam dan budaya ilmu di Pulau Pinang.


Suara masyarakat OKU dalam kempen manifesto[sunting | sunting sumber]

Salah satu isu yang paling ketara yang dibangkitkan dan menjadi manifesto Dr Mazlan semasa pilihan raya umum adalah ikrar untuk membantu golongan yang memerlukan terutamanya komuniti kurang upaya di Malaysia. Berinspirasikan anak sulungnya sendiri yang OKU (Orang Kelainan Upaya) dengan kecacatan penglihatan sejak lahir, Dr Mazlan bertekad untuk membawa suara masyarakat OKU ke parlimen jika beliau dipilih ke dalamnya. Penampilan ketara anaknya dilihat ketika dia berdoa di khalayak ramai untuk kemenangan ayahnya di pilihan raya yang juga terlihat dalam video[13]. Dr Mazlan disebutkan berkata bahawa dengan pengalaman peribadinya dalam membesarkan anak kurang upaya, dia lebih menjiwai dan memahami perasaan dan cabaran yang dihadapi oleh ibu bapa yang berdepan situasi yang sama [14][15]. Beliau berjanji untuk menerima tiga pusat pemulihan sedia ada di kawasan beliau iaitu di Kampung Pertama, Seberang Jaya dan Kampung Tanah Liat sebagai anak angkatnya.

Fail:DrMazlanFamily.jpg
Dr Mazlan with his eldest son who is disabled, along with family members and Mufti Perlis Dato' Asri Zainal Abidin


Sumbangan sosial[sunting | sunting sumber]

Darul Wehdah
Darul Wehdah

Dengan berakhirnya Pilihan Raya Umum ke 13, di mana tewasnya Dr Mazlan kepada penyandang Anwar Ibrahim, beliau mengambil peluang menggunakan namanya menubuhkan pusat pengajian agama bagi masyarakat tempatan [16][17]. Dengan matlamat untuk menyatukan rakyat tanpa mengira ideologi politik, dan di mana semua orang boleh datang dan belajar Al Quran atau mendengar ceramah agama, Pusat Pengajian Darul Wehdah telah ditubuhkan di Simpang Tiga Kubang Ulu untuk mengadakan program bertumpukan pendidikan, motivasi, isu-isu semasa dan wanita. Dia turut mengkritik pusat-pusat pengajian yang telah digunakan untuk menghasut kebencian terhadap musuh politik dan katanya ini menjejaskan perpaduan rakyat [18]. The study centre has since organized various programmes especially the weekly sermons, Islamic event talks and others. Videos of the programmes held can be watched in Darul Wehdah’s youtube channel and facebook page. Sejak tertubuhnya pusat pengajian tersebutm, pelbagai program terutamanya kuliah mingguan, ceramah dan lain-lain program Islamik telah diadakan. Video daripada program yang telah diadakan boleh ditonton di saluran Youtube Darul Wehdah’s and laman Facebook.



Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Ogos 2013 menyaksikan Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim dan Pengerusi DAP Karpal Singh membuat laporan polis di Balai Polis Tropicana [19] terhadap Dr Mazlan kerana didakwa mengaitkan beliau dalam memberi rasuah kepada pihak dalam badan kehakiman dan pendakwaan, dan juga membayar peguamnya dengan melibatkan wang berjumlah RM 50 juta [20][21][22][23]. Mazlan sebelumnya telah mengadakan satu kenyataan akhbar mendedahkan bahawa beliau menerima 6,000 pucuk surat layang mendakwa bahawa Anwar membayar ketua pembelaannya Karpal Singh untuk yuran guaman dan rasuah kepada hakim-hakim dan pendakwa raya dan mendesak siasatan dilakukan. Karpal kemudian menghantar surat tuntutan permohonan maaf kepada Mazlan atau bersedia berdepan saman fitnah [24][25][26]. Akhirnya kes itu mati begitu saja dengan kematian Karpal Singh dalam satu kemalangan kereta pada April 2014 dan Dr Mazlan tidak pernah dipanggil ke mahkamah [27].

Fail:AnwarKarpalReport.jpg
Anwar and Karpal filing a police report









Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.skmm.gov.my/Mobile/Contact/Directory.aspx
  2. ^ http://www2.bharian.com.my/bharian/articles/BekaspegawaikananTMcalonBNdiPermatangPauh/m/mArticle[pautan mati kekal]
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-17. Dicapai pada 2015-04-13.
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-17. Dicapai pada 2015-04-13.
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-17. Dicapai pada 2015-04-13.
  6. ^ http://www.thestar.com.my/Story/?file=%2F2013%2F5%2F7%2Fnorth%2F13076681&sec=north
  7. ^ http://www.theborneopost.com/2013/04/17/former-tm-vice-president-says-not-intimidated-by-anwar/
  8. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-13. Dicapai pada 2021-10-03.
  9. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-13. Dicapai pada 2015-04-14.
  10. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-13. Dicapai pada 2015-04-14.
  11. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2015-04-14.
  12. ^ http://novandri.blogspot.co.uk/2013/04/permatang-pauh-calon-bn-dr-mazlan.html
  13. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-13. Dicapai pada 2015-04-13.
  14. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-17. Dicapai pada 2015-04-13.
  15. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-17. Dicapai pada 2015-04-13.
  16. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2015-04-13.
  17. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-05. Dicapai pada 2015-04-13.
  18. ^ http://www.negarakita.com/Post-806688-Ribuan+rakyat+hadiri+Majlis+Kesyukuran+Ramadhan+Dr+Mazlan+Isnail
  19. ^ https://www.youtube.com/watch?v=FyOxD0yHmuQ&feature=youtu.be
  20. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-13. Dicapai pada 2015-04-14.
  21. ^ http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/04/anwar-karpal-deny-bribe/
  22. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-23. Dicapai pada 2015-04-14.
  23. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-13. Dicapai pada 2015-04-14.
  24. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-23. Dicapai pada 2015-04-14.
  25. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-17. Dicapai pada 2015-04-14.
  26. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-13. Dicapai pada 2015-04-14.
  27. ^ http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/04/17/Karpal-Singh-dies-car-accident/