McDonald's Kanada

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
McDonald's Restaurants of Canada, Limited
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriRestoran
GenreFast food
DitubuhkanRichmond, British Columbia, Kanada (1967)
Ibu pejabat1 McDonald's Place, North York, Toronto, Ontario, Kanada
Kawasan perkhidmatanKanada
Tokoh pentingGeorge Cohon - Pengasas
John Betts, Presiden
Jacques Mignault, Ketua Pegawai Operasi
KeluaranMakanan segera Sunting ini di Wikidata
PerkhidmatanFrancais induk
Bilangan kakitangan85,000 [perlu rujukan]
Syarikat indukMcDonald's
Tapak webmcdonalds.ca
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Bendera McDonald's & Kanada

McDonald's Restaurants of Canada, Limited (Perancis: Les Restaurants McDonald's du Canada Limitée) ialah francais induk rangkaian restoran makanan segera McDonald's Kanada, yang dimiliki oleh syarikat induk Amerika McDonald's Corporation. Salah satu rangkaian restoran makanan segera terbesar di Kanada, francais menjual barang makanan, termasuk hamburger, ayam, kentang goreng dan minuman ringan di seluruh negara. McDonald's terkenal dengan makanan tinggi lemak dan kalori, tetapi ia juga mempunyai alternatif seperti salad, jus dan susu. McDonald's sebelum ini merupakan operator perkhidmatan makanan terbesar di Kanada sebelum dikalahkan oleh Tim Hortons pada tahun 2005.[1] Slogan yang digunakan di Kanada ialah "i'm lovin' it" Bahasa Inggeris dan "c'est ça que j'm" dalam bahasa Perancis.

Operasi McDonald's Kanada berpusat di Don Mills di North York, Toronto. Presiden Kanada McDonald's sekarang ialah Jacques Mignault.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Syarikat ini ditubuhkan oleh kelahiran Chicago George Cohon. Kedai pertama dibuka pada tahun 1967 sebagai francaisi Kanada Barat dan beroperasi dengan operasi A.S. Cohon ialah francais Kanada Timur dan membuka kedainya pada tahun 1968 di Oxford Street West di London, Ontario.[2] Pada tahun 1971, Cohon menggabungkan kedua operasi tersebut menjadi satu operasi nasional. Cohon bertanggungjawab untuk mengembangkan francais Kanada timur. Restoran McDonald pertama di Kanada dibuka pada 1 Jun 1967 di Richmond, British Columbia, oleh pemilik francais barat.[3] Ia juga merupakan restoran McDonald pertama di luar Amerika Syarikat. Pada tahun 2014, McDonald's Canada mempunyai 1,400 kedai (termasuk lokasi Walmart Canada) di Kanada, dan lebih daripada 85,000 pekerja Kanada.

Terdapat restoran McDonald's di semua wilayah dan wilayah kecuali Nunavut. Lokasi perdana dibuka pada tahun 2013 berhampiran Yonge-Dundas Square di Toronto.

Pada tahun 2019, McDonald's Kanada menyumbang 50 sen dari setiap medium, kopi besar dan besar yang dibeli di lokasi-lokasi ini, sepanjang hari. Acara tahun lalu mengumpulkan lebih daripada $ 10,000 untuk Persatuan Alzheimer of Hastings-Prince Edward.[4] Pada bulan September tahun itu, McDonald's Canada menyaksikan Malam McDelivery tahunannya yang ketiga.[5]

Produk[sunting | sunting sumber]

Eksekutif[sunting | sunting sumber]

Sehingga Ogos 2020[perlu rujukan]:

  • George A. Cohon, O.C., O.Ont., B.Sc., J.D., Ph.D. (Yang Berhormat), Pengasas
  • Jacques Mignault, Presiden
  • Jeff Kroll, Naib Presiden Kanan, Pegawai Sokongan Restoran
  • Shelly Hansen, Ketua Pegawai Operasi
  • Stephanie Hardman, Naib Presiden Kanan, Sumber Manusia, dan Ketua Pegawai Orang
  • Jeff McLean, Naib Presiden Kanan dan Ketua Pegawai Kewangan
  • Antoinette Benoit, Naib Presiden Kanan, Ketua Pegawai Pemasaran

Kritikan dan kontroversi[sunting | sunting sumber]

McDonald's Kanada menghadapi kritikan teruk kerana penggunaannya dan dugaan penyalahgunaan Program Pekerja Asing Sementara (TFWP). Beberapa francaisnya sedang dalam siasatan persekutuan kerana penyalahgunaan pekerja Filipina yang dibawa ke Kanada di bawah TFWP. Setelah protes orang ramai, McDonald's Kanada menyatakan bahawa pihaknya akan melakukan tinjauan komprehensif mengenai penggunaan TFWP.[6] Dalam panggilan persidangan kepada francaisi mengenai program ini, Ketua Pegawai Eksekutif McDonald's Kanada John Betts menyatakan: "Faktanya ialah kami syarikat korporat besar yang anda kenali, syarikat yang buruk. Dan pekerja yang difitnah ini, ialah siapa mereka ... Ini merupakan serangan terhadap jenama kami ... Inilah serangan terhadap orang-orang kita. Ini omong kosong. "Dia menunjukkan bahawa dia telah berbicara dengan Menteri Pekerjaan Jason Kenney, dan menteri itu memahami sepenuhnya masalah McDonald's Kanada.[7] Berikutan ini dan kontroversi serupa lainnya, pemerintah menghentikan TFWP untuk seluruh industri restoran.[perlu rujukan]

Galeri[sunting | sunting sumber]

See also[sunting | sunting sumber]

References[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Wendy's confirms Tim Hortons IPO by March". Ottawa Business Journal. 2005-12-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-06-29.
  2. ^ "Our History". McDonald's Canada. Dicapai pada 2017-08-12.
  3. ^ William-Ross, Lindsay (Jun 21, 2017). "McDonald's re-opens first Canadian location in Richmond with a modern rebuild and fun look back to 1967". Daily Hive. Diarkibkan daripada yang asal pada Jun 23, 2017. Dicapai pada November 10, 2019.
  4. ^ Alzheimer Society kicks off annual coffee break campaign Diperoleh 1 Oktober 2019
  5. ^ McDonald's marks McDelivery Night In with exclusive merchandise Diperoleh 1 Oktober 2019
  6. ^ "McDonald's accused of favouring foreign workers". CBC. 2014. Dicapai pada 2014-03-23.
  7. ^ "McDonald's Canada CEO calls foreign worker controversy 'bullshit'". CBC. 2014. Dicapai pada 2014-03-23.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]