Medan Marquis Pombal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Medan Marquis Pombal dari atas
Medan Marquis Pombal Square dilihat dari Taman Eduardo VII
Perincian tugu kepada Sebastião José de Carvalho e Melo, Marquis 1 Pombal

Medan Marquis Pombal (Portugis: Praça do Marquês de Pombal) adalah bulatan penting di bandar Lisbon, Portugal. Ia terletak di antara Avenida da Liberdade (Liberty Avenue) dan Taman Eduardo VII di bekas paroki Coração de Jesus dan pada suku Santo António.

Medan ini adalah titik pancaran untuk pelbagai jalan penting: Liberdade, Duque de Loulé dan Fontes Pereira de Melo, serta jalan Braamcamp dan Joaquim António de Aguiar.

Laluan Biru dan Kuning (Linha Azul dan Linha Amarela) dari Metro Lisbon (Metropolitano de Lisboa) berhenti di stesen Marquês de Pombal,[1] which was called Rotunda until March 1998.[2] Eighteen bus lines operated by Carris also serve the square.[3]

Namanya merujuk kepada Sebastião José de Carvalho e Melo, 1st Marquis of Pombal, 1st Count of Oeiras, perdana menteri berkuasa yang memerintah Portugal dari 1750 hingga 1777.

Tugu Marquis Pombal[sunting | sunting sumber]

Di tengah-tengah bulatan terdapat lajur besar yang didedikasikan untuknya, dibina antara 1917 dan 1934 dan dicipta oleh Adães Bermudes, António Couto dan Francisco Santos. Sebuah patung gangsa Marquess berada di atas (40 m), dengan singa - simbol kuasa - di sisinya. Bahagian bawah pangkalan itu dikelilingi oleh beberapa tokoh alegori, "iaitu sosok wanita yang melambangkan« Lisbon yang dibina semula »dan tiga kumpulan arca yang membangkitkan pembaharuan yang dilakukan oleh Marquess memandang ke arah Baixa Pombalina , kawasan Lisbon yang telah dibina semula di bawah arahannya selepas bencana gempa bumi Lisbon 1755.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota

Templat:Lisbon landmarks

Koordinat: 38°43′31″N 9°09′00″W / 38.72528°N 9.15000°W / 38.72528; -9.15000