Media alternatif

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Media alternatif ialah media yang berbeza daripada jenis media yang mantap atau dominan dari segi kandungan, penerbitan, atau pengedarannya.[1] Media alternatif mengambil banyak bentuk termasuk cetak, audio, video, internet dan seni jalanan. Beberapa contoh termasuk zine kaunter budaya tahun 1960-an, media etnik dan pribumi seperti rangkaian televisyen First People di Kanada (kemudian dijenamakan semula Rangkaian Televisyen Orang Aborigin), dan lebih banyak lagi laman web kewartawanan penerbitan terbuka dalam talian seperti Indymedia.

Walaupun media massa arus perdana, secara keseluruhan, "mewakili kepentingan kerajaan dan korporat",[2] media alternatif cenderung menjadi "projek bukan komersial yang menyokong kepentingan orang yang dikecualikan daripada arus perdana", contohnya golongan miskin, politik dan etnik minoriti, kumpulan buruh, dan identiti LGBT.[3] Media ini menyebarkan pandangan terpinggir, seperti yang didengar dalam program berita progresif Democracy Now!, dan mewujudkan komuniti identiti, seperti yang dilihat sebagai contoh dalam It Gets Better Project yang dicipta di YouTube sebagai tindak balas kepada peningkatan kes bunuh diri remaja pada masa ia dicipta.

Media alternatif mencabar kepercayaan dan nilai-nilai budaya yang dominan dan telah digambarkan sebagai "kontra hegemonik" oleh penganut teori hegemoni budaya Antonio Gramsci . Walau bagaimanapun, memandangkan definisi media alternatif sebagai semata-mata menentang arus perdana membataskan, beberapa pendekatan untuk kajian media alternatif juga menangani persoalan bagaimana dan di mana media-media ini dicipta, serta hubungan dinamik antara media dan peserta yang mencipta dan menggunakannya.[4][5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Downing, John. (2001). Radical Media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  2. ^ Herman, E., & Chomsky, N. (1988). Manufacturing consent: The political economy of the mass media. New York: Pantheon Books.
  3. ^ Atton, Chris. (2002). Alternative Media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  4. ^ Lievrouw, L. (2011). Introduction. In Alternative and Activist New Media (pp. 1–27). Polity.
  5. ^ Rodriguez, C. (2001). Fissures in the Mediascape. Cresskill, NJ:Hampton Press.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]