Mekanisme (biologi)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam sains biologi, mekanisme ialah sebuah sistem dan proses secara interaksi kausal yang akan menghasilkan satu atau lebih kesan. [1] Para saintis menerangkan suatu fenomena dengan menerangkan mekanisme; cara atau kenapa sesuatu perkara boleh menghasilkan fenomena tersebut. Sebagai contoh, pemilihan semula jadi ialah sebuah mekanisme evolusi ; mekanisme evolusi yang lain termasuk hanyutan genetik, mutasi dan aliran gen. Dalam ekologi, mekanisme seperti pemangsaan dan interaksi perumah-parasit menghasilkan perubahan dalam sistem ekologi. Walaubagaimanapun, secara realitinya, tiada penerangan mekanisme yang akan menjadi lengkap kerana tidak semua butiran bahagian dan proses mekanisme dapat diketahui sepenuhnya. Sebagai contoh, pemilihan semula jadi ialah sebuah mekanisme evolusi yang melibatkan interaksi antara individu yang tidak terkira banyaknya dengan individu lain, komponen dan proses persekitaran di mana pemilihan semula jadi beroperasi.

Perwatakan/takrifan[sunting | sunting sumber]

Banyak pencirian/takrifan mekanisme dalam falsafah sains / biologi telah dibincangkan dalam beberapa dekad yang lalu. Sebagai contoh, satu penjelasan berpengaruh mengenai mekanisme biologi neuro dan molekul oleh Peter K. Machamer, Lindley Darden dan Carl Craver adalah seperti berikut: mekanisme ialah suatu entiti dan aktiviti yang dianjurkan supaya ia menghasilkan suatu perubahan yang tetap dari keadaan permulaan sehingga keadaan penamatan. [2] Pencirian mekanisme yang lain telah dicadangkan oleh Stuart Glennan (1996, 2002), yang menyatakan interaksi membawa kepada mekanisme, dan William Bechtel (1993, 2006), yang menekankan aspek bahagian dan operasi dalam mekanisme. [2]

Berbalik kepada pencirian oleh Machemer et al.; mekanisme ialah entiti dan aktiviti yang dianjurkan supaya ia menghasilkan perubahan daripada keadaan permulaan kepada keadaan penamatan. Terdapat tiga aspek yang boleh dibezakan melalui pencirian ini:

Aspek ontik
Konstituensi ontik mekanisme biologi termasuk entiti dan aktiviti.[contoh diperlukan] Oleh itu, konsep ini mendalilkan ontologi dualistik mekanisme, di mana entiti adalah komponen yang besar, dan aktiviti adalah komponen mekanisme yang diperbaharui. Ontologi tambahan ini meningkatkan kuasa penjelasan konsep ini.
Aspek deskriptif
Kebanyakan perihalan mekanisme (seperti yang terdapat dalam kesusasteraan saintifik) termasuk spesifikasi entiti dan aktiviti yang terlibat, serta syarat permulaan dan penamatan.[contoh diperlukan] Aspek ini kebanyakannya terhad kepada mekanisme linear, yang mempunyai titik permulaan dan penghujung yang agak jelas di antaranya yang menghasilkan fenomenanya, walaupun mungkin untuk memilih titik tersebut secara sewenang-wenangnya dalam mekanisme kitaran (cth, kitaran Krebs ).
Aspek epistemik
Mekanisme adalah pengeluar fenomena yang dinamik. Konsepsi ini menekankan aktiviti-aktiviti, yang merupakan punca-punca yang diperbaharui.[contoh diperlukan] Kerana aktiviti konsep mekanisme ini dapat menangkap kedinamikan mekanisme kerana ia membawa fenomena.

Analisis[sunting | sunting sumber]

Mekanisme dalam sains/biologi telah muncul semula sebagai subjek analisis dan perbincangan falsafah dalam beberapa dekad yang lalu kerana pelbagai faktor, kebanyakannya berkaitan dengan isu metasains seperti penjelasan dan kausalitas. Sebagai contoh, kemerosotan dalam model penjelasan Covering Law (CL), contohnya, model deduktif-nomologi Hempel, telah merangsang minat bagaimana mekanisme mungkin boleh memainkan peranan penjelasan dalam domain sains tertentu, terutamanya dalam disiplin peringkat tinggi seperti biologi (iaitu, neurobiologi, biologi molekul, neurosains, dan sebagainya). Hal ini bukan hanya kerana masalah falsafah untuk memberikan sedikit penjelasan tentang "undang-undang alam", yang model CL hadapi, tetapi juga fakta yang tidak dapat dipertikaikan bahawa kebanyakan fenomena biologi tidak boleh dicirikan dari segi nomologi (iaitu, dari segi hubungan yang sah) dan memerlukan pemikiran abstrak. Sebagai contoh, biosintesis protein tidak berlaku mengikut mana-mana undang-undang, dan oleh itu, pada model DN, tiada penjelasan untuk fenomena biosintesis boleh diberikan.

Penjelasan[sunting | sunting sumber]

Penjelasan mekanistik datang dalam pelbagai bentuk. Wesley Salmon telah mencadangkan apa yang dipanggilnya konsep penjelasan "ontic", yang menyatakan bahawa penjelasan adalah mekanisme dan proses kausal di dunia. Terdapat dua jenis penjelasan: etiologi dan konstitutif. Salmon tertumpu terutamanya pada penjelasan etiologi, yang mana seseorang menerangkan beberapa fenomena P dengan mengenal pasti puncanya (dan, dengan itu, menempatkannya dalam struktur penyebab dunia). Penjelasan konstitutif (atau komponen), sebaliknya, melibatkan penghuraian komponen mekanisme M yang produktif (atau menyebabkan) P. Manakala (a) seseorang boleh membezakan antara kecukupan deskriptif dan penjelasan, di mana yang pertama dicirikan. sebagai kecukupan teori untuk menjelaskan sekurang-kurangnya semua item dalam domain (yang perlu dijelaskan), dan yang terakhir sebagai kecukupan teori untuk mengambil kira tidak lebih daripada item domain tersebut, dan (b) falsafah sains masa lalu bezakan antara penerangan fenomena dan penjelasan fenomena tersebut, dalam konteks non-ontik kesusasteraan mekanisme, penerangan dan penjelasan nampaknya sama. Ini bermaksud, untuk menerangkan mekanisme M adalah untuk menerangkannya (nyatakan komponennya, serta latar belakang, pembolehan, dan sebagainya, syarat yang membentuk, dalam kes mekanisme linear, "syarat permulaan"nya).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • biologi Aristotle

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Craver, Carl; Tabery, James (2017). "Mechanisms in Science". The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2017 Edition).
  2. ^ a b Machamer, Peter; Darden, Lindley; Craver, Carl F. (March 2000). "Thinking about Mechanisms". Philosophy of Science. 67 (1): 1–25. doi:10.1086/392759.