Mekanisme pencucuh sumbu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Senapang lantak Jerman awal dengan kunci serpentine

Mekanisme pencucuh sumbu, kancing sumbu, atau matchlock adalah mekanisme pencucuh, atau lock (kunci), diwujudkan untuk memudahkan penembakan senjata api pegang tangan. Reka bentuk ini menghilangkan keperluan untuk menyerahkan korek api ke dalam rongga mesiu senjata-senjata ini dan membenarkan kedua-dua tangan untuk memegang ketat ketika ditembak, dan yang lebih penting, untuk menjaga kedua-dua mata pada sasaran.

Keterangan[sunting | sunting sumber]

Senapan matchlock klasik Eropah memiliki sumbu berbara dalam sebuah penyepit pada ujung tuil melengkung kecil yang dikenal sebagai serpentine. Setelah menarik tuil (atau di model selanjutnya sebuah pencucuh) yang menonjol dari bagian bawah senapang dan terhubung ke serpentine, penyepit terjatuh, menurunkan sumbu berbara ke dalam rongga bubuk mesiu dan menyalakan ubat bedil.

Jenis awal hanya mempunyai serpentine berbentuk "S" yang tertanam dalam stok di belakang atau di hadapan panel rongga mesingan (dipanggil "kunci serpentine"), satu hujung dimanipulasi untuk membawa sumbu ke dalam rongga.[1][2]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ágoston, Gábor (2005). Guns for the Sultan. Cambridge University Press. m/s. 88. ISBN 978-0-521-84313-3.
  2. ^ "Handgonnes and Matchlocks". Dicapai pada 2008-12-05.