Melompat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Seekor rusa mempamerkan pergerakan melompat di Taman Negara Laut Wadden, Eropah.

Melompat ialah satu bentuk pergerakan di mana organisma atau sistem mekanikal bukan hidup (cth, robotik) mendorong dirinya ke udara dalam suatu trajektori balistik. Melompat boleh dibezakan daripada berlari dan gerakan lain, di mana seluruh badan berada di udara buat sementara waktu, dengan tempoh fasa udara yang agak panjang serta sudut pelancaran awal yang tinggi.

Sesetengah haiwan seperti kanggaru menggunakan lompat sebagai bentuk pergerakan utama mereka, manakala yang lain seperti katak menggunakannya hanya ketika melarikan diri daripada pemangsa. Melompat juga merupakan ciri utama pelbagai aktiviti dan sukan, termasuk lompat jauh, lompat tinggi dan lompat pertunjukan.

Fizik[sunting | sunting sumber]

Semua lompatan melibatkan penggunaan daya terhadap substrat (cth. permukaan tanah), yang seterusnya menghasilkan daya reaktif yang mendorong pelompat menjauhi substrat. Mana-mana pepejal atau cecair yang mampu menghasilkan daya lawan boleh berfungsi sebagai substrat, termasuk tanah atau air. Contoh bagi air termasuk ikan lumba-lumba melakukan lompatan, dan katak Asia Selatan, Euphlyctis cyanophlyctis, yang melakukan lompatan berdiri dari air.

Organisma melompat jarang tertakluk kepada daya aerodinamik yang ketara dan, akibatnya, lompatan mereka dikawal oleh hukum fizik trajektori balistik asas. Akibatnya, walaupun seekor burung boleh melompat ke udara untuk memulakan penerbangan, ketiadaan pergerakan yang dilakukannya sebaik sahaja di udara juga dianggap melompat, kerana keadaan lompatan awal tidak lagi menentukan laluan penerbangannya.

Berikutan detik pelancaran (kehilangan sentuhan awal dengan substrat), pelompat akan melintasi laluan parabola. Sudut pelancaran dan halaju pelancaran awal menentukan jarak perjalanan, tempoh dan ketinggian lompatan. Jarak perjalanan mendatar maksimum yang mungkin berlaku pada sudut pelancaran 45 darjah, tetapi sebarang sudut pelancaran antara 35 dan 55 darjah akan menghasilkan 90% jarak maksimum yang mungkin.

Seekor anjing melompat dari kedudukan pegun.

Otot (atau penggerak lain dalam sistem bukan hidup) melakukan kerja fizikal lalu menambah tenaga kinetik pada badan pelompat sepanjang fasa pendorong lompatan. Ini menghasilkan tenaga kinetik pada pelancaran yang berkadar dengan kuasa dua kelajuan pelompat. Lebih banyak kerja otot lakukan, lebih besar halaju pelancaran dan dengan itu lebih besar pecutan dan lebih pendek selang masa fasa pendorong lompatan.

Kuasa mekanikal (kerja per unit masa) dan jarak kuasa digunakan (cth, panjang kaki) adalah penentu utama jarak lompatan dan ketinggian. Akibatnya, banyak haiwan melompat mempunyai kaki panjang dan otot yang dikembangkan untuk memperoleh kuasa maksimum berdasarkan hubungan daya-halaju otot. Walau bagaimanapun, output kuasa maksimum otot adalah terhad. Untuk menampung batasan ini, banyak spesies melompat meregangkan elemen elastik secara perlahan-lahan, seperti tendon atau apodeme untuk menyimpan kerja sebagai tenaga terikan. Elemen elastik sedemikian boleh membebaskan tenaga pada kadar yang jauh lebih tinggi (kuasa yang lebih tinggi) daripada jisim otot yang setara, dan dengan itu meningkatkan tenaga pelancaran ke tahap melebihi kemampuan otot semata-mata.

Anatomi[sunting | sunting sumber]

Haiwan menggunakan pelbagai jenis penyesuaian anatomi untuk melompat. Penyesuaian ini secara eksklusif berkaitan dengan pelancaran, kerana mana-mana kaedah pascapelancaran untuk melanjutkan jarak atau mengawal lompatan mesti menggunakan daya aerodinamik, dan dengan itu dianggap sebagai meluncur atau terjun.

Spesies akuatik jarang memaparkan sebarang pengkhususan tertentu untuk melompat. Pelompat akuatik yang baik biasanya disesuaikan berdasarkan kelajuan, dan melakukan lompatan hanya dengan berenang ke permukaan pada halaju yang tinggi. Beberapa spesies akuatik boleh melompat semasa di darat, seperti ikan Oxudercinae yang berbuat demikian melalui jentikan ekor.

Alat dan teknik meningkatkan ketinggian[sunting | sunting sumber]

Seseorang sedang melompat di atas trampolin.

Ketinggian lompatan boleh ditingkatkan dengan menggunakan trampolin atau dengan menukar halaju mendatar kepada halaju menegak.

Pelbagai latihan boleh digunakan untuk meningkatkan ketinggian lompatan menegak seseorang atlet. Satu kategori latihan sedemikian— pliometrik — menggunakan pengulangan pergerakan lompatan diskret untuk meningkatkan kelajuan, ketangkasan dan kuasa.

Satu kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang lebih aktif secara fizikal mempamerkan corak melompat yang lebih baik (bersama-sama dengan kemahiran motor asas yang lain).[1]

Ia juga diperhatikan bahawa perkembangan melompat pada kanak-kanak mempunyai hubungan langsung dengan umur. Apabila kanak-kanak meningkat dewasa, kebolehan melompat mereka dalam semua bentuk didapati turut meningkat. Perkembangan melompat lebih mudah dikenal pasti dalam kalangan kanak-kanak berbanding orang dewasa oleh kerana kurang perbezaan fizikal pada usia yang lebih muda. Orang dewasa pada umur yang sama mungkin jauh berbeza dari segi fizikal dan kecergasan, menjadikannya sukar untuk melihat bagaimana umur mempengaruhi keupayaan melompat.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Raudsepp, Lennart; Päll, Peep (November 2006). "The Relationship between Fundamental Motor Skills and Outside-School Physical Activity of Elementary School Children". Pediatric Exercise Science. 18 (4): 426–35. doi:10.1123/pes.18.4.426.
  2. ^ Utesch, T.; Dreiskämper, D.; Strauss, B.; Naul, R. (1 January 2018). "The development of the physical fitness construct across childhood". Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports (dalam bahasa Inggeris). 28 (1): 212–19. doi:10.1111/sms.12889. ISSN 1600-0838.