Jamrah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Melontar jamrah)
Jemaah di Jamrah Aqaba semasa musim Haji 2006

Jamrah atau Melontar Jamrah atau Melontar/Merejam Iblis (Arab: رمي الجمرات ramī aj-jamarāt, lit. "melontar jamarāt [tempat batu-batu kecil][1][2][3]") adalah sebahagian daripada ibadah Haji tahunan umat Islam di kota suci Makkah di Arab Saudi. Jemaah haji melemparkan batu-batu kecil di tiga dinding (dahulu tiang), yang dipanggil jamarāt, di kota Mina di timur Mekah. Ia adalah salah satu daripada siri perkara wajib dilakukan dalam ibadah haji.

Pada Hari Raya Aidiladha (hari ke-10 bulan Zulhijjah), jemaah haji mesti melontar satu daripada jamrah besar (jamratul kubro) dengan tujuh biji batu. Selepas melontar itu selesai pada hari raya, setiap jemaah haji boleh melakukan tahallul awal memotong atau mencukur rambut mereka. Pada setiap dua hari berikutnya, mereka perlu melontar setiap tiga jamrah dengan tujuh biji batu setiap satunya, dari arah timur ke barat. Oleh itu sekurang-kurangnya 49 batu-batu kecil yang diperlukan untuk ibadah ini, lebih jika beberapa lontaran terlepas. Beberapa jemaah menginap di Mina untuk satu hari lagi, di mana mereka mesti melontar lagi setiap dinding tujuh kali jika belum dilengkapkan pada dua hari sebelumnya. Batu-batu kecil yang digunakan dalam melontar secara tradisinya dikumpulkan di Muzdalifah, sebuah dataran tenggara Mina, pada malam sebelum melontar pertama, tetapi juga boleh diambil di Mina.

Penggantian tiang[sunting | sunting sumber]

Sehingga 2004, ketiga-tiga jamarāt (tunggal: jamrah) adalah sebatang tiang tinggi. Selepas Haji 2004, pihak berkuasa Saudi menggantikan tiang dengan tembok 26-meter panjang (85 ka) untuk keselamatan; ramai yang sengaja membaling batu-batu kecil ke arah orang di sebelah yang berlawanan. Untuk membolehkan akses yang lebih mudah ke jamarāt, jambatan pejalan kaki yang dikenali sebagai Jambatan Jamrah dibina di sekelilingnya, membolehkan jemaah membaling batu dari sama ada aras bawah atau dari jambatan.

Jamarāt dinamakan seperti berikut (bermula dari timur):

  • yang pertama jamrah (جمرة الأولى aj-jamrah al-'ūlā), atau yang paling kecil jamrah (جمرة الصغرى aj-jamrah aṣ-ṣughrā),
  • yang tengah jamrah (جمرة الوسطى aj-jamrah al-wusṭā),
  • yang terbesar jamrah (جمرة الكبرى aj-jamrah al-kubrā), atau Jamrah Aqabah (جمرة العقبة jamrat al-ʿaqaba).

''Teks teba lSebelum tahun 2004, jarak antara jamarāt tengah dan kecil adalah 150 m (490 ka); antara jamarāt sederhana dan besar adalah 225 m (738 ka).[4]

Kepentingan sejarah dan kerohanian[sunting | sunting sumber]

Ibadah ini melakonkan semula bagaimana Nabi Ibrahim melakukannya ketika berada di Makkah seperti yang diterangkan oleh sejarahwan Islam al-Azraqi:

"Apabila dia [Nabi Ibrahim] meninggalkan Mina dan dibawa ke (laluan yang sempit di celah-celah bukit yang dipanggil) al-Aqabah, syaitan memunculkan dirinya di tempat longgokan batu besar di situ. Jibrail berkata kepadanya beliau: "Rejamlah dia!" maka demikianlah Ibrahim melemparkan tujuh batu kepadanya sehingga ia hilang. Kemudian dia menampakkan diri kepada beliau di longgokan batu sederhana. Jibrail berkata kepada beliau: "Rejamlah dia!" maka beliau melemparkan tujuh batu kepadanya sehingga ia hilang. Kemudian ia menampakkan diri kepada beliau di longgokan batu kecil. Jibrail berkata kepada beliau: "Rejamlah dia!" maka beliau melemparkan tujuh batu seperti batu kecil untuk dibaling menggunakan anduh. Maka, syaitan pun pergi daripada beliau."[5]

Ketiga-tiga jamarāt mewakili syaitan: yang pertama dan terbesar mewakili ujian Nabi Ibrahim untuk mengorbankan Ismāʿīl); yang kedua mewakili pujukan isteri Nabi Ibrahim Hājar untuk menghentikan beliau; ketiga mewakili ujian Nabi Ismail untuk mengelak daripada dikorbankan. Beliau ditegur setiap kalinya, dan melontar batu-batu melambangkan teguran itu.

Melontar jamarāt juga mewakili penafian diri manusia (an-nafs al-'amāra, "kezaliman diri sendiri") dan perbuatan pemutus mengenepikan hawa nafsu dan kehendak seseorang. Seperti yang seorang ulama Islam nyatakan:

"Jika seseorang mampu untuk menghancurkan al‑nafs al‑'amāra semasa melontar Jamrat al‑ʿAqabah (Jamrah Aqabah), maka seseorang telah mengambil langkah seterusnya dalam mencapai kedekatan dengan Allah, dan kerana di antara hamba dan Allah tidak ada lebih daripada jarak satu langkah, jika seseorang telah dapat mengambil langkah ini dan berjaya melepasi keinginan rendah dan hasrat sendiri, maka yang berikut adalah tahap kedekatan dengan Allah.
"Ketika dua atau tiga hari selepas Hari Raya, orang yang di Mina mesti melontar tiga jamarāt, yang bermaksud bahawa seseorang itu perlu memijak atas nafsu amarah beliau (an-nafs al-'amāra), dan godaan luaran syaitan dari kalangan Jin (Iblīs dan yang sepertinya), dan Shayṭān dari kalangan manusia (musuh-musuh agama dan kemanusiaan).
"Melontar tiga jamarāt adalah, pada dasarnya, menginjak-injak nafsu dan godaan diri dan melancarkan perang terhadap semua daripadanya. Apabila seseorang memberi tumpuan kepadanya dan kebencian kepadanya, maka seseorang secara akn automatik memfokus dengan perhatian yang sempurna keatas atas diri sendiri – dan memang demikian - ketika melontar jamarāt, seseorang itu perlu memberi tumpuan sepenuhnya kepada diri sendiri dalam memerangi godaan.[6]

Insiden[sunting | sunting sumber]

ibadah melontar dianggap bahagian yang paling berbahaya ketika haji, kerana pergerakan orang ramai secara tiba-tiba di atau berhampiran Jambatan Jamrah boleh menyebabkan orang dihenyak, dihimpit dan dirempuh. Dalam beberapa peristiwa, beratus-ratus orang jemaah telah lemas atau telah dipijak sehingga mati ketika rempuhan.

Keadaan orang ramai adalah amat sesak semasa hari terakhir Haji, iaitu merupakan hari jemaah meninggalkan lembah Mina dan kembali ke Mekah untuk Tawaf rukun. Menurut hadith, Nabi Muhammad melakukan lontar yang terakhir hanya selepas solat Zohor. Ramai ulama merasakan bahawa ibadah itu boleh dilakukan pada bila-bila masa antara tengah hari dan matahari terbenam pada hari tersebut; walau bagaimanapun, ramai orang Islam diajar bahawa ia perlu dilakukan serta-merta selepas solat Zuhur. Ini menyebabkan orang ramai masih berkampung di Mina sehingga tengah hari dan bergegas keluar sebaik selepas melontar.

Kedua-dua faktor ini dirasakan menjadi sebab berlakunya tragedi yang terbaru semasa Haji 2006, di mana rempuhan berlaku dan membunuh sekurang-kurangnya 346 orang jemaah dan mencederakan sekurang-kurangnya 289 lagi. Ini berlaku walaupun terdapat beberapa percubaan oleh pihak berkuasa untuk memaklumkan jemaah mengenai keharusan lawatan mengejut mereka ke jamarāt serta mengarahkan mereka untuk meninggalkan bagasi mereka di khemah masing-masing. Menambahkan lagi kekeliruan yang terlibat dalam tragedi itu adalah kurangnya kerjasama daripada pihak jemaah yang tidak meninggalkan kawasan jamarāt melalui laluan yang betul, dan oleh itu mengganggu pergerakan orang lain yang tiba.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Burton, Richard Francis (1857). Personal Narrative of a Pilgrimage to El Medinah and Meccah. m/s. 226. The word jamrah is applied to the place of stoning, as well as to the stones.
  2. ^ Abū Dāʼūd (1984). Sunan Abu Dawud: Chapters 519-1337. Sh. M. Ashraf. 1204. Jamrah originally means a pebble. It is applied to the heap of stones or a pillar.
  3. ^ Hughes, Thomas Patrick (1885, re-released 1995). Dictionary of Islam. m/s. 225. ISBN 978-81-206-0672-2. Lit. "gravel, or small pebbles." The three pillars [...] placed against a rough wall of stones [...] Check date values in: |date= (bantuan)
  4. ^ Muhammad H. Al-Haboubi, "A New Layout Design for the Jamarat Area (Stoning the Devil)," The Arabian Journal for Science and Engineering Diarkibkan 2009-03-26 di Wayback Machine, Volume 28, Number 2B (October 2003).
  5. ^ F.E. Peters, A Reader on Classical Islam, Princeton University Press, 1994 (ISBN 0-691-03394-3)
  6. ^ Ayatollah al Hajj ash‑Shaikh Husain Mazaheri, Secret of the Hajj Diarkibkan 2010-12-28 di Wayback Machine.


Koordinat: 21°25′16″N 39°52′21″E / 21.4212°N 39.8726°E / 21.4212; 39.8726