Meme Internet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Contoh makro imej, sejenis meme Internet biasa pada tahun 2000-an. Terjemahan petikan tersebut ialah, "Melawati Wikipedia untuk mengesahkan suatu maklumat. Sedar-sedar 3 jam telah berlalu selepas mempelajari segala-galanya tentang Kesatuan Soviet"

Meme Internet, yang biasa dikenali sebagai meme (/mm/ MEEM-'),[1] ialah suatu aktiviti, konsep, kata kunci, atau sekeping media yang menyebar, sering sebagai meniru atau untuk tujuan lucu, dari orang ke orang melalui Internet.[2] Meme Internet biasanya mengambil bentuk imej (secara tradisinya makro imej[3]), GIF atau video. Ia mungkin hanya perkataan atau frasa, kadang-kadang termasuk salah ejaan yang disengajakan, (seperti dalam lolcats) atau tatabahasa yang rosak, seperti dalam doge dan "Semua asas anda ialah milik kami". Pergerakan kecil ini cenderung menyebar dari orang ke orang melalui rangkaian sosial, blog, e-mel langsung, atau sumber berita. Mereka mungkin berkaitan dengan pelbagai budaya Internet atau subbudaya sedia ada, yang sering dibuat atau disebarkan di pelbagai laman web. Ikutan dan sensasi cenderung berkembang pesat di Internet kerana komunikasi segera memudahkan penghantaran mulut ke mulut. Beberapa contoh termasuk menyiarkan foto orang yang berbaring di tempat awam (dipanggil "planking") dan memuat naik video pendek orang menari ke Harlem Shake, atau terjemahan sarikata salah yang disengajakan seperti temuramah El Risitas untuk komedi.

Perkataan meme dicipta oleh Richard Dawkins dalam buku 1976 The Gn Selfish sebagai usaha untuk menerangkan cara penyebaran maklumat budaya;[4] konsep meme Internet pertama kali dicadangkan oleh Mike Godwin dalam isu Wired June 1993. Pada tahun 2013, Dawkins mencirikan meme Internet sebagai meme sengaja diubah oleh kreativiti manusia-dibezakan daripada gen biologi dan konsep pra-internetnya sendiri meme, yang melibatkan mutasi oleh perubahan rawak dan menyebarkan melalui replikasi yang tepat seperti pemilihan Darwin.[5] Dawkins menerangkan bahawa meme Internet adalah "rampasan idea asal", idea meme yang bermutasi dan berkembang dalam arah baru ini. Tambahan pula, meme Internet membawa satu harta tambahan yang meme biasa tidak: Meme Internet meninggalkan jejak di media di mana mereka menyebarkan (contohnya, rangkaian sosial) yang menjadikannya dapat dikesan dan dianalisa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Meme. Merriam-Webster Dictionary
  2. ^ Schubert, Karen (2003-07-31). "Bazaar goes bizarre". USA Today. Dicapai pada 2007-07-05.
  3. ^ Shifman, Limor. Memes in Digital Culture. Print.
  4. ^ Dawkins, Richard (1989), The Selfish Gene (ed. 2), Oxford University Press, m/s. 192, ISBN 978-0-19-286092-7, We need a name for the new replicator, a noun that conveys the idea of a unit of cultural transmission, or a unit of imitation. 'Mimeme' comes from a suitable Greek root, but I want a monosyllable that sounds a bit like 'gene'. I hope my classicist friends will forgive me if I abbreviate mimeme to meme. If it is any consolation, it could alternatively be thought of as being related to 'memory', or to the French word même. It should be pronounced to rhyme with 'cream'.
  5. ^ Solon, Olivia (June 20, 2013). "Richard Dawkins on The Internet's hijacking of the word 'meme'". Wired UK. Diarkibkan daripada yang asal pada July 9, 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Meme Internet di Wikimedia Commons