Memento (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Memento
Poster film Memento
PengarahChristopher Nolan
Lakon layarChristopher Nolan
BerdasarkanMemento Mori oleh
Jonathan Nolan
Dihasilkan olehJennifer Todd
Suzanne Todd
DibintangiGuy Pearce
Carrie-Anne Moss
Joe Pantoliano
SinematografiWally Pfister
Disunting olehDody Dorn
Muzik olehDavid Julyan
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehNewmarket Films
Tarikh tayangan
Masa tayangan
113 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$9 juta[2]
Pecah panggung$39.723.096[2]

Memento merupakan sebuah filem drama misteri Amerika Syarikat tahun 2000 arahan Christopher Nolan di bawah terbitan Jennifer Todd dan Suzanne Todd. Skrip filem ini ditulis oleh Christopher Nolan berdasarkan cerita pendek Memento Mori karya adiknya Jonathan Nolan. Filem ini dibintangi oleh Guy Pearce, Carrie-Anne Moss dan Joe Pantoliano.

Filem ini ditayangkan secara perdana di Festival Filem Venezia pada tanggal 5 September 2000 dan dirilis di Amerika Syarikat pada tanggal 16 Mac 2001 lalu mendapatkan sambutan positif dari para kritikus.

Plot[sunting | sunting sumber]

Filem ini dimulai dengan foto Polaroid dari seorang pemuda yang telah meninggal. Ketika urutannya memutar mundur, foto itu kembali ke keadaan yang belum berkembang, memasuki kamera sebelum pria itu ditembak di kepala. Filem kemudian berlanjut ganti antara urutan hitam putih dan warna.

Urutan hitam putih dimulai dengan Leonard Shelby (Guy Pearce), seorang penyelidik insurans, di sebuah kamar motel berbicara kepada seorang penelepon yang tak dikenal. Leonard turut menghidapi amnesia dan tidak dapat mengingat akhir-akhir ini, akibat serangan oleh dua pria. Leonard menjelaskan bahawa dia membunuh seorang penyerang yang memperkosa dan mencekik isterinya (Jorja Fox), tetapi penyerang kedua memukulnya dan melarikan diri. Polis tidak mendapatkan bukti bahawa ada penyerang kedua, tetapi Leonard percaya bahawa nama penyerang adalah John atau James, dengan nama belakangnya berinisial G, sehingga Leonard melakukan penyelidikan sendiri menggunakan serangkaian catatan, foto polaroid dan tato yang rumit. Dari pekerjaannya di bidang insurans, Leonard mengingat kembali seorang pria yang juga mengalami amnesia, Sammy Jankis (Stephen Tobolowsky). Isteri Sammy yang menderita diabetes (Harriet Sansom Harris), yang tidak yakin dengan kondisi suaminya, berulang kali meminta bantuan Sammy dengan suntikan insulin. Dia berharap Sammy akan ingat telah memberinya suntikan dan akan menghentikan dirinya dari pemberian suntikan sebelum dia meninggal kerana berlebihan dos. Namun, Sammy terus memberikan suntikan sehingga isterinya mengalami koma fatal.

Urutan warna ditampilkan secara terbalik dan kronologis. Dalam kronologi cerita, Leonard secara langsung mengarahkan tato ke plat nomor John G. Menemukan sebuah catatan di dalam pakaiannya, Leonard bertemu dengan Natalie (Carrie-Anne Moss), seorang bartender yang membenci Leonard kerana dia mengenakan pakaian dan mengendarai mobil kekasihnya, Jimmy Grantz (Larry Holden). Setelah mengetahui kondisi Leonard, Natalie memanfaatkan kondisi Leonard tersebut untuk mempekerjakan Leonard mengantarkan seorang pria bernama Dodd (Callum Keith) keluar kota dan menawarkan untuk mengatur plat nomor sebagai bantuan. Sementara itu, Leonard bertemu dengan seorang kontak, Teddy (Joe Pantoliano), yang membantunya bersama Dodd, tetapi dia memperingatkan tentang Natalie. Namun, sebuah foto menyebabkan Leonard tidak mempercayai Teddy. Natalie memberikan Leonard SIM untuk John Edward Gammell, nama lengkap Teddy. Mengetahui informasi Leonard tentang "John G" dan peringatannya, Leonard mengantarkan Teddy ke sebuah bangunan usang, yang mengarah ke adegan pendahuluan, di mana Leonard menembak Teddy.

Dalam urutan hitam putih terakhir, yang diminta oleh penelepon, Leonard bertemu dengan Teddy, seorang petugas yang menyamar, yang telah menemukan "John G", Jimmy, dan mengantarkan Leonard ke sebuah bangunan usang. Ketika Jimmy tiba, Leonard mencekiknya dengan kejam dan mengambil foto polaroid dari tubuhnya. Ketika foto dibuat, urutan hitam putih tersebut berubah ke urutan warna terakhir. Leonard bertukar pakaian dengan Jimmy dan mendengarnya berbisik, "Sammy." Ketika Leonard hanya menceritakan kisah Sammy kepada orang-orang yang ditemuinya, dia tiba-tiba meragukan peran Jimmy. Teddy tiba dan menegaskan bahawa Jimmy adalah "John G", tetapi ketika Leonard tidak terpengaruh, Teddy mengungkapkan bahawa dia membantu Leonard membunuh penyerang yang sebenarnya setahun yang lalu dan dia telah menggunakan Leonard sejak saat itu. Teddy menunjukkan bahawa kerana nama "John G" adalah umum, Leonard akan berulang kali lupa dan memulai lagi dan bahawa bahkan Teddy sendiri memiliki nama "John G". Lebih jauh, Teddy mengaku bahawa kisah Sammy adalah kisah Leonard sendiri, kenangan yang ditekankan oleh Leonard untuk melepaskan diri dari rasa bersalah.

Setelah mendengar penjelasan Teddy, Leonard dengan sadar membakar foto Jimmy, menulis pesan untuk dirinya sendiri di foto Teddy bahawa dia seharusnya tidak mempercayai Teddy dan pergi dengan mobil Jimmy. Leonard kemudian memiliki tato plat nomor Teddy, seolah Teddy adalah penyerang kedua, yang menyebabkan kematian Teddy.

Pemeran[sunting | sunting sumber]

  • Guy Pearce sebagai Leonard Shelby
  • Carrie-Anne Moss sebagai Natalie
  • Joe Pantoliano sebagai Teddy
  • Mark Boone Junior sebagai Burt
  • Stephen Tobolowsky sebagai Sammy Jankis
  • Harriet Sansom Harris sebagai Mrs. Jankis
  • Callum Keith Rennie sebagai Dodd
  • Larry Holden sebagai Jimmy
  • Jorja Fox sebagai isteri Leonard

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Penerimaan kritis[sunting | sunting sumber]

Filem Memento mendapatkan review positif dari para kritikus. Berdasarkan Rotten Tomatoes, filem ini memiliki rating 92%, berdasarkan 169 ulasan, dengan rating rata-rata 8,2/10.[3] Berdasarkan Metacritic, filem ini mendapatkan skor 80 dari 100, berdasarkan 34 kritik, menunjukkan "ulasan yang baik".[4]

Kutipan panggung[sunting | sunting sumber]

Filem Memento mendapatkan $25.544.867 di Amerika Utara dan $14.178.229 di negara lain. Total pendapatan yang dihasilkan oleh filem ini mencapai $39.723.096, melebihi anggaran produksi filem $9 juta.[2]

Pada pembukaan hujung minggu, filem ini mendapatkan $235.488, menempati posisi ke-27 di box office.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Memento (15)". British Board of Film Classification. 15 Ogos 2000. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-11-29. Dicapai pada May 15, 2013.
  2. ^ a b c d "Memento (2001)". Box Office Mojo. Dicapai pada October 12, 2012.
  3. ^ "Memento (2001)". Rotten Tomatoes. Dicapai pada February 13, 2018.
  4. ^ "Memento reviews". Metacritic. Dicapai pada February 13, 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]