Men in Black (filem 1997)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Men in Black
Logo Filem
PengarahBarry Sonnenfeld
PenulisEd Solomon
BerdasarkanThe Men in Black oleh
Lowell Cunningham
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiDon Peterman
Disunting olehJim Miller
Muzik olehDanny Elfman
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
  • 02 Julai 1997 (1997-07-02) (Amerika syarikat)
Masa tayangan
98 minit
NegaraAmerika syarikat
Bahasainggeris
Bajet$90 juta[1]
Pecah panggung$589.4 juta[1]

Men in Black (juga dipanggil sebagai MIB: Men in Black) ialah filem komedi aksi fiksyen sains 1997 Amerika diarahkan oleh Barry Sonnenfeld, dihasilkan oleh Walter F. Parkes, Laurie MacDonald dan Steven Spielberg dan ditulis oleh Ed Solomon. Secara longgar berdasarkan siri Men in Black buku komik yang dicipta oleh Lowell Cunningham dan Sandy Carruthers, filem itu dibintangi oleh Tommy Lee Jones dan Will Smith sebagai dua ejen organisasi rahsia yang dipanggil Men in Black, yang menyelia Makhluk luar angkasa yang tinggal di Bumi dan menyembunyikan mereka daripada manusia biasa. Filem ini memaparkan kesan makhluk dan solek Rick Baker dan kesan visual oleh Industrial Light & Magic.

Filem ini telah dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 2 Julai 1997, oleh Columbia Pictures, dan memperoleh kutipan lebih $589.3 juta di seluruh dunia berbanding bajet $90 juta, menjadi filem ketiga dengan kutipan tertinggi tahun itu. Ia menerima ulasan positif, dengan pengkritik memuji skripnya, set dan persembahan Jones dan Smith. Filem ini menerima tiga pencalonan Anugerah AkademiArah Seni Terbaik, Skor Asal Terbaik dan Solekan Terbaik yang memenangi anugerah Akademi untuk filem ini.

Filem ini melahirkan Men in Black (franchise) termasuk dua sekuel, Men in Black II (2002) dan Men in Black 3 (2012), sebuah filem spin-off, Men in Black: International (2019) dan siri animasi 1997–2001.

Plot[sunting | sunting sumber]

Di sempadan Mexico–Amerika Syarikat, dua lelaki dalam sut hitam, Agen K dan Ejen D, mengganggu rondaan sempadan, menangkap salah seorang lelaki yang cuba menyeberangi sempadan, yang sebenarnya adalah makhluk luar angkasa. K terpaksa menembaknya apabila ia cuba menyerang peronda sempadan, dan D memutuskan sudah tiba masanya untuk bersara.

NYPD pegawai James Darrell Edwards III menangkap seorang penjenayah yang melarikan diri secara luar biasa tangkas dan melihat matanya berkedip dengan cara yang luar biasa sebelum dia melompat dari bumbung muzium Guggenheim. Semasa soal siasatnya, K tiba dan meninjau James sebagai rakan kongsi baharu yang berpotensi, kagum dengan keupayaannya untuk mengejar makhluk asing. K menerangkan kepada James bahawa organisasi mereka, Men in Black, diasaskan selepas hubungan pertama dibuat dengan alien pada tahun 1961; pada masa ini Bumi telah ditubuhkan sebagai zon neutral politik untuk pelarian asing.

MIB ialah organisasi rahsia yang memantau dan mengawal makhluk asing ini, dan menggunakan neuralyzer untuk memadamkan ingatan sesiapa sahaja yang menyaksikan aktiviti makhluk asing. James bersetuju untuk menyertai dan dia dinamakan semula sebagai Agen J, dan identiti awamnya dipadamkan daripada rekod kerajaan.

Sementara itu, makhluk asing terhempas di bahagian utara New York, dan membunuh seorang petani bernama Edgar dan mula memakai kulitnya sebagai penyamaran. J dan K menyiasat tapak nahas dan mendapati makhluk asing ini adalah "bug", spesies makhluk asing seperti lipas yang sangat berbahaya. Bug itu membunuh dua makhluk asing yang menyamar yang dihantar ke bilik mayat polis yang diawasi oleh koroner Laurel Weaver. J dan K memeriksa mayat dan J dan Laurel secara tidak sengaja membuka satu kepala, mendedahkan makhluk asing yang kecil dan mati dalam kokpit kawalan. Makhluk asing itu memberitahu mereka "Untuk mengelakkan peperangan, galaksi berada di tali pinggang Orion" sebelum mati.

K neuralyzes Laurel, memberitahu J bahawa lelaki ini adalah Rosenberg, Arquillian dan salah satu keluarga diraja mereka. Mereka mempersoalkan seorang pemberi maklumat, Frank the Pug, yang menjelaskan bahawa Rosenberg adalah penjaga galaksi yang merupakan sumber tenaga sub-atom yang berharga; pepijat membunuh Rosenberg untuk memperolehnya supaya pepijat boleh memusnahkan Arquillians. Frank juga memberitahu mereka bahawa galaksi itu berada di Bumi dan sebenarnya sangat kecil. Sebuah kapal perang Arquillian memasuki orbit Bumi, mengeluarkan dua kata kepada MIB untuk memberi galaksi itu kepada mereka.

J menyimpulkan galaksi berada dalam permata pada kolar kucing Rosenberg Orion, oleh itu Rosenberg cuba menyebut "bell", yang berada dalam jagaan Laurel sekarang. Bug telah membuat potongan yang sama dan tiba di bilik mayat dahulu, dan mengambil galaksi dan melarikan diri bersama Laurel, menelan galaksi. Arquillians, yang sanggup memusnahkan galaksi daripada membiarkan bug memilikinya, memberi amaran kepada MIB bahawa mereka mempunyai satu jam untuk memulihkan galaksi atau mereka akan memusnahkan Bumi.

Dengan semua pengangkutan lain dikunci, J menyedari satu-satunya bug yang melarikan diri ialah ke menara pemerhatian New York State Pavilion di Flushing Meadows, yang dibina untuk 1964 New York World's Fair untuk menyamar dua piring terbang. Bug cuba untuk berlepas tetapi J dan K menembak jatuh kapal itu, dan pepijat itu melepaskan kulit Edgar dan mendedahkan bentuk sebenar. Ia menelan senapang J dan K, dan K menghasutnya untuk menelannya juga. Bug mula menaiki kapal kedua dan J memijak lipas dari tong sampah untuk memusuhinya, terhenti sehingga K menjumpai pistolnya di dalam perutnya dan menembaknya dari dalam. Sisa pepijat menyerang kedua-duanya, tetapi Laurel memusnahkannya dengan pistol J.

Dengan galaksi selamat, K mengakui kepada J bahawa dia tidak melatih rakan kongsi, tetapi pengganti; dia sudah bersedia untuk bersara. J neuralyze K, mencipta cerita muka depan bahawa dia koma selama tiga puluh lima tahun. Laurel menyertai MIB sebagai rakan kongsi baru J, Ejen L. Sementara itu di alam semesta, Arquillian sedang bermain dengan beberapa permata Galaxy seperti guli.

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Kutipan[sunting | sunting sumber]

Men in Black memperoleh kutipan $250.6 juta di Amerika Syarikat dan Kanada, dan $338.7 juta di wilayah lain, dengan jumlah keseluruhan $589.3 juta.[1] Filem itu memperoleh kutipan kutipan rekod $10.7 juta pada hujung minggu pembukaannya di Jerman, mengatasi rekod yang dipegang oleh Indepence Day.[2]

Di sebalik nilai kasarnya filem ini, penulis Ed Solomon telah berkata bahawa Sony mendakwa filem itu tidak pernah memperoleh keuntungan, yang dikaitkan dengan perakaunan Hollywood.[3]

Tindak balas kritikal[sunting | sunting sumber]

Pada tapak web pengagregatan ulasan Rotten Tomatoes, Men in Black memegang penilaian kelulusan sebanyak 92% berdasarkan 89 ulasan, dan skor purata 7.50/10. Konsensus kritikal tapak itu berbunyi "Terima kasih kepada skrip pintar,set yang menakjubkan dan persembahan berkarisma daripada penerajunya, Men in Black ialah filem hit musim panas yang memuaskan hati."[4] Pada Metacritic, filem ini mempunyai skor purata wajaran 71 daripada 100, berdasarkan 22 pengkritik, yang menunjukkan "ulasan secara umumnya menguntungkan".[5] Khalayak yang ditinjau oleh CinemaScore memberikan filem itu nilai purata "B+" pada skala A+ hingga F.[6]

Gene Siskel daripada Chicago Tribune memberikan filem itu tiga setengah bintang daripada empat, memuji filem itu sebagai "filem pengembaraan yang pintar, lucu dan bergaya pada musim panas bangkai kereta dan letupan."[7] Roger Ebert daripada Chicago Sun-Times memberikan filem itu tiga daripada empat bintang, memberikan pujian khusus kepada humor refleksi kendiri filem itu dan reka bentuk makhluk asing Rick Baker.[8] Janet Maslin, mengulas untuk The New York Times, menulis filem itu "sebenarnya adalah bayangan yang lebih mati dan pelik daripada pemasaran merentas papan yang menjadikannya berbunyi. Ia juga luar biasa bercita-cita tinggi, dengan reka bentuk bertaraf bintang dan bakat kesan khas dan gaya visual yang benar-benar berseni. Seperti juga filem-filemnya Addams Family dan Get Shorty, yang lebih kelakar secara terang-terangan daripada Men in Black yang diam-diam halus, Mr. Sonnenfeld mengambil bahan genre luar biasa dan menjadikannya arus perdana yang berani."[9]

Todd McCarthy Menulis untuk Variety, Todd McCarthy mengakui filem itu adalah "komedi sci-fi yang bijak dan kadangkala nyata" di mana dia memuji kesan visual, reka bentuk makhluk Baker dan skor muzik Elfman. Bagaimanapun, dia merasakan filem itu "tidak berjaya mengekalkan tahap ciptaan, kegembiraan dan kejutan ini sepanjang baki dua pertiga gambar."[10] Owen Gleiberman daripada Entertainment Weekly menilai filem itu sebagai C+, menulis "Men in Black meraikan kejayaan sikap mengatasi segala-galanya – kebolehpercayaan, keghairahan,perasaan apa yang kita tonton sebenarnya penting. Orang asing, untuk semua semangat visual mereka yang berlendir, tidak begitu menakutkan atau lucu (mereka tidak dibenarkan menjadi watak), dan jenaka Smith dan Jones retak dengan bijak di muka mereka cepat kurus."[11] John Hartl dari The Seattle Times, mendakwa filem itu "sederhana melucukan, dibina dengan baik dan pendek, tetapi ia gagal menyampaikan keceriaan separuh masa pertama." Walaupun dia memuji separuh masa pertama filem itu, dia menyimpulkan "di suatu tempat di sekitar titik tengah mereka kehabisan tenaga dan ciptaan. Malah makhluk asing, sebaik sahaja mereka menghentikan perubahan bentuk mereka dan duduk untuk kelihatan seperti diri mereka sendiri, mula kelihatan biasa. "[12]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Filem ini berdasarkan buku komik Lowell Cunningham dan Sandy Carruthers The Men in Black. Penerbit Walter F. Parkes dan Laurie MacDonald memilih hak untuk The Men in Black pada tahun 1992, dan mengupah Ed Solomon untuk menulis skrip yang sangat setia. Parkes dan MacDonald mahukan Barry Sonnenfeld sebagai pengarah kerana dia telah menerajui filem The Addams Family yang berjenaka dan sekuelnya Addams Family Values.

Fotografi utama bermula pada Mac 1996. Banyak perubahan saat akhir berlaku semasa pengeluaran. Pertama, adegan di mana James Edwards mengejar makhluk asing yang menyamar akan dirakam di Lincoln Center, tetapi New York Philharmonic memutuskan untuk mengenakan bayaran kepada pembuat filem kerana menggunakan bangunan mereka, mendorong Sonnenfeld untuk merakam adegan itu di Muzium Solomon R. Guggenheim sebaliknya. Perubahan selanjutnya dibuat semasa pasca pengeluaran untuk memudahkan plotline yang melibatkan pemilikan galaksi kecil. Arquillians akan menyerahkan galaksi kepada Baltian, menamatkan perang yang panjang. Bugs perlu memberi makan kepada mangsa dan mencuri galaksi untuk meneruskan peperangan. Melalui pertukaran sari kata, imej pada komputer utama M.I.B. dan dialog Frank the Pug, Baltian telah disingkirkan daripada plot.

Maket yang dibina oleh pasukan Baker kemudiannya didigitalkan oleh Industrial Light & Magic, yang bertanggungjawab untuk kesan visual dan imejan yang dijana komputer, untuk lebih banyak versi digital mudah alih makhluk asing.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Men in Black memenangi Anugerah Akademi untuk Solekan Terbaik, dan turut dicalonkan untuk Skor Asal Terbaik dan Arah Seni Terbaik. Filem ini juga dicalonkan untuk Anugerah Golden Globe untuk Filem Terbaik - Muzikal atau Komedi.[13]

Anugerah kategori Penerima hasil
Anugerah Akademi Arah Seni Terbaik Bo Welch and Cheryl Carasik Tercalon
Solekan Terbaik Rick Baker and David LeRoy Anderson Menang
Skor Muzik Asal Terbaik Danny Elfman Tercalon
Anugerah Golden Globe filem Komedi atau Muzikal Terbaik Tercalon
Anugerah BAFTA Kesan visual Terbaik Tercalon
Anugerah Saturn[14] Filem Fiksyen Sains Terbaik Menang
Pengarah Terbaik Barry Sonnenfeld Tercalon
Penulisan Terbaik Ed Solomon Tercalon
Pelakon Terbaik Will Smith Tercalon
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Vincent D'Onofrio Menang
Skor Muzik terbaik Danny Elfman Menang
Solekan Terbaik Tercalon
Kesan Khas Terbaik Tercalon

Pada senarai 500 Filem Terhebat Sepanjang Zaman majalah Empire, "Men in Black" menduduki tempat ke-409.[15] Berikutan tayangan filem itu, Ray-Ban menyatakan jualan kacamata hitam Predator 2 mereka (dipakai oleh organisasi untuk memesongkan neuralyzer) meningkat pendapatan tiga kali kepada $5 juta.[16]

Senarai akhir tahun[sunting | sunting sumber]

Senarai Institut Filem Amerika

  • 100 Tahun AFI...100 Ketawa - Dicalonkan
  • 100 Tahun AFI...100 Wira dan Penjahat:
    • Ejen J & Ejen K - Wira Dicalonkan
  • 100 Tahun...100 Lagu AFI:
    • "Men In blac" - Dicalonkan
  • 100 Tahun AFI...100 Petikan Filem:
    • "Anda tahu perbezaan antara anda dan saya? Saya membuat ini kelihatan baik." - Dicalonkan
  • 10 filem Teratas AFi - Filem Fiksyen Sains Dicalonkan

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Men in Black (1997)". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada May 13, 2021. Dicapai pada December 30, 2020.
  2. ^ "'Pie' terbang tinggi di Jerman". 15 Oktober 2001. m/s. 9. Unknown parameter |majalah= ignored (bantuan); Cite magazine requires |magazine= (bantuan)
  3. ^ Butler, Tom (31 Disember 2020). [https ://www.yahoo.com/entertainment/men-in-Senarai-profits-ed-solomon-104552239.html "1997 hit 'Men in Black' masih belum membuat keuntungan kata penulis skrip"] Check |url= value (bantuan). Yahoo!. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-08-04. Dicapai pada 21 Mei 2020.
  4. ^ http://www.rottentomatoes.com/m/men_in_black/. Diarkibkan daripada yang asal pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  5. ^ "Ulasan Lelaki dalam Hitam". Diarkibkan daripada yang asal pada 28-04-2017. Dicapai pada 2017-03-10. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); Check date values in: |archive-date= (bantuan)
  6. ^ .org/web/20190809140724/https://www.cinemascore.com/publicsearch/index/title/QmxhY2s= "Lelaki Berbaju Hitam" Check |archive-url= value (bantuan). Skor Pawagam. Diarkibkan daripada index/title/QmxhY2s= yang asal Check |url= value (bantuan) pada 9 Ogos 2019. Dicapai pada 12 Jun 2019. Invalid |url-status=secara langsung (bantuan)
  7. ^ Siskel, Gene (Julai 1997). html "'Men In' Black' A Clever Romp" Check |url= value (bantuan). Chicago Tribune. [https: //web.archive.org/web/20190604015322/https://www.chicagotribune.com/news/ct-xpm-1997-07-04-9707040101-story.html Diarkibkan] Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada Jun 2019. Dicapai pada Jun 3, 2019.
  8. ^ Ebert, Roger. "Men in Black Movie Review & Ringkasan Filem (1997)". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-06-04. Dicapai pada 2022-04-06. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |akses-dat e= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  9. ^ Maslin, Janet (Julai 1, 1997). "Oh, Aliens: Business As Usual". The New York Times. Diarkibkan daripada business-as-usual.html yang asal Check |url= value (bantuan) pada Jun 4, 2019. Dicapai pada Jun 3, 2019. Unknown parameter |url- status= ignored (bantuan)
  10. ^ McCarthy, Todd (29 Jun 1997). "Men in Black". Variety. Dicapai pada 3 Jun 2019. Unknown parameter |url-arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |url -status= ignored (bantuan); Unknown parameter |archive -tarikh= ignored (bantuan)
  11. ^ Gleiberman. "Lelaki Berbaju Hitam". Hiburan Mingguan. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Jun 2019. Dicapai pada 3 Jun 2019. Unknown parameter |firs t= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  12. ^ Hartl, John. "'Lelaki Berbaju Hitam': Sains- Fi Zaniness Yang Akhirnya Crash-Lands". Unknown parameter |url-arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh-arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |akhbar= ignored (bantuan)
  13. ^ "Men in Black (1997) – Anugerah dan Pencalonan". Diarkibkan daripada yang asal pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Unknown parameter |tarikh arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Invalid |url-status=langsung (bantuan)
  14. ^ Templat:Petikan web
  15. ^ https://www.empireonline.com/movies/features/500-greatest-movies. Diarkibkan daripada yang asal pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |kerja= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  16. ^ Jane Tallim (2002). "Dan Kini Ucapan Daripada Penaja Kami... Luangkan Satu Hari Lagi". Media Awareness Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-08-19. Dicapai pada 2008-10-14.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]