Mencari Kiblat Cinta (drama)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Mencari Kiblat Cinta
GenreDrama, cinta
Berdasarkan daripada
Novel asal oleh Mazni Aznita
Ditulis olehFarhana Fauri
Dibintangi oleh
Husna Mustaffa
Syazuwan Hassan
Shah Hazvee
Lagu pembukaanSemalam oleh Aina Abdul
Negara asalMalaysia
BahasaBahasa Melayu
Bilangan episod26
Syarikat penerbitan
NS Star Sdn Bhd
Penyiaran
Saluran asalTV Okey
Siaran asal7 Januari 2021

Kerana satu tragedi hitam, dua beradik terpisah. Danira dipenjarakan, sepi dan sendiri di gerigi besi. Naufal pula hilang entah ke mana. Misi pertamanya setelah dibebaskan ialah mencari Naufal, tapi yang ditemukan ialah Tengku Filman, lelaki yang punya segala-galanya. Hidup yang sempurna, kerjaya dihormati serta keluarga yang bahagia. Sedangkan dia gadis yang kontras dengan kesempurnaan Tengku Filman. Jika Tengku Filman A, dia pula C. Jika Filman Mr. Right, dia pula hanyalah gadis di loteng usang. Dan kerana Filman, dia menemukan Aliff, lelaki traumatik dengan kenangan kosong.

Dalam sempurna Tengku Filman, ada sekeping hati yang tidak pernah sembuh. Namun kerana Danira, dingin Tengku Filman melebur. Wajah Danira memenuhi setiap ruang kosong di hatinya. Cintanya kini berkiblat agung. Bertunjangkan kasih.

Di hadapan orang, dia terlihat bahagia. Miliki segala-galanya yang dimahukan. Tapi dalam senyuman dan gelak ketawanya, rupanya Aliff tidak pernah gembira. Jiwanya menderita, tapi tidak ada sesiapa yang tahu apa yang terpendam sejak sekian lama. Sebuah rahsia hitam, melontar dirinya ke dalam jurang dalam. Namun kehadiran Danira dalam hidupnya telah merubah segala-galanya.

Siapakah yang menjadi pilihan Danira antara Tengku Filman dan Aliff? Mampukah dia mengecap bahagia seperti yang diidamkan seperti dalam angannya? [1]