Celur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Mencelur)
Wikibooks
Wikibooks
Buku resipi Wikibuku mempunyai resipi
Langkah pertama mencelur kacang hijau.

Celur merujuk kepada perbuatan merendam sesuatu benda di dalam air panas dengan tujuan untuk dimakan. Sesuatu makanan itu biasanya dicelur kerana tidak mahu ia layu, bertujuan untuk mengekalkan kesegarannya. Selain itu mencelur juga dikatakan dapat mengekalkan vitamin yang tidak tahan panas.

Biasanya sayur-sayuran dan ulam merupakan makanan yang selalu dicelur. Sayur dan ulam ini biasanya dimakan bersama pencicah seperti budu, cencaluk, atau sambal belacan.

Penggunaan mencelur

  • Kupasan Celur melonggarkan kulit pada sesetengah buahan atau kekacang, seperti bawang merah, tomato, pelam, peach, atau badam.
  • Perisa Celur menambahkan perisa sesetengah sayuran, seperti brokoli, dengan membebaskan asid pahit yang disimpan dalam struktur bersel makanan.
  • Rupa Celur menambahkan warna daris sesetengah sayuran (khususnya hijau) dengan membebaskan gas yang disekat dalam bahan bersel yang mengaburkan kehijauan klorofil. Sejak mencelur diselesaikan - dan dihenti - pantas, haba ini tidak mempunyai masa untuk memecahkan baik juga klorofil.
  • Rak kehidupan Celur meneutralkan bakteria dan enzim yang berada dalam makanan, demikian melambatkan kerosakan. Ini sentiasa diselesaikan sebagai langkah kesediaan untuk membekukan sayuran.

Celur boleh juga menghuraikan masakan dalam dalam minyak pada suhu lebih rendah dengan mulaan masakan dari kentang goreng/chip.