Mencuci pinggan mangkuk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Membasuh pinggan mangkuk

Mencuci pinggan mangkuk atau membasuh pinggan mangkuk juga membersihkan peralatan dapur merupakan proses pembersihan peralatan memasak, pinggan mangkuk, peralatan makan dan lain-lain untuk mencegah dari kotor dan penyakit bawaan makanan.[1] Mencuci pinggan mangkuk biasanya menggunakan tangan di singki dengan menggunakan cecair pencuci pinggan mangkuk atau menggunakan mesin pencuci pinggan. Terdapat perbezaan budaya daripada membilas dan mengeringkan selepas mencuci.[2]

Kaedah[sunting | sunting sumber]

Pencucian pinggan biasanya dilakukan dengan menggunakan alat seperti mesin basuh, kecuali dilakukan menggunakan mesin pencuci pinggan mangkuk automatik. Alat yang biasa digunakan merangkumi kain, span, berus atau bahkan bulu keluli. Bahan pencuci pinggan mangkuk juga biasanya digunakan, tetapi sabun bar juga boleh digunakan. Sarung tangan getah juga apron sering dipakai semasa mencuci pinggan.

Pembersihan[sunting | sunting sumber]

Di mana hidangan dikongsi di antara banyak orang, seperti di restoran, pembersihan wajar dilakukan untuk mengelakkan penyebaran mikroorganisma. Sebilangan besar restoran mempunyai singki tiga bahagian (bergantung kepada peraturan negara atau negeri) dan menggunakan sistem singki tiga (mencuci, membilas dan membersihkan pinggan kotor) dengan petak pertama yang mengandungi gabungan air suam dan sabun atau bahan pencuci. Air di dalam petak pertama biasanya antara 95 dan 120 degrees Fahrenheit (35 dan 49 °C) (mengikut kod kesihatan yang berkenaan).[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Harder, Ben (28 October 2014). "How to Wash Up in the Wilderness". Science News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 April 2017.
  2. ^ "The cultural divide on washing dishes: Brits vs. Americans". Dicapai pada 24 December 2014.
  3. ^ "When Washing Dishes In A Three-Compartment Sink, What Should The First Compartment Contain?". Elli Bistro (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-07-23.