Felix Mendelssohn

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Mendelssohn)
Potret Felix oleh pelukis kecilan Inggeris James Warren Childe pada tahun 1839

Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy, nama kelahirannya Felix Mendelssohn, merupakan seorang penggubah, pemain piano, pemain organ dan pemimpin muzik dari Jerman pada era romantis.

Felix Mendelssohn dilahirkan pada 3 Februari 1809 di Hamburg di bandar negeri pentadbiran bebas, di rumah sama yang pada tahun selepas itu, peminat dan pemain konserto violinnya yang pertama, Ferdinand David, akan dilahirkan. Sesuatu tentang pergantungan kuat Felix terhadap pandangan peribadi tentang muzik disampaikan dalam ulasannya kepada pembalas yang mencadangkan untuk menukar beberapa lagu tanpa perkataan kepada lagu nyanyian dengan menambah perkataan: "Apa-apa muzik yang saya suka menzahirkan kepada saya bukan fikiran yang terlalu tidak tertakrif bagi saya dengan perkataan, tetapi sebaliknya, terlalu tertakrif".[1] Sejurus selepas kematian Felix, dia dikabungi di Jerman dan England. Antara gubahan Felix Mendelssohn ialah: Op. 1, Kuartet Piano No. 1 dalam C minor (1822), Op. 72, (6) Kinderstücke [lagu kanak-kanak] untuk piano (1842), dan hasil karya yang ditambahkan nombor opus selepas kematian hingga Op. 121, Adspice Domine de sede untuk koir lelaki and selo (1833), dan lain-lain.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Das, was mir eine Musik ausspricht, die ich liebe, sind mir nicht zu unbestimmte Gedanken, um sie in Worte zu fassen, sondern zu bestimmte." From a letter to Marc-André Souchay of 15 October 1842; Mendelssohn's own emphases).p. 298