Mermaid Man dan Barnacle Boy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mermaid Man dan Barnacle Boy
Watak SpongeBob SquarePants
Kemunculan pertama "Mermaid Man and Barnacle Boy" (1999)
Dicipta oleh Stephen Hillenburg
Disuarakan oleh
Barnacle Boy':
Tim Conway
Informasi
JantinaLelaki
KewarganegaraanAmerika

Mermaid Man dan Barnacle Boy ialah watak fiksyen dalam siri animasi televisyen Amerika, SpongeBob SquarePants. Mermaid Man telah disuarai oleh Ernest Borgnine sehingga kematiannya pada 2012 dan Barnacle Boy disuarai oleh Tim Conway. Mereka muncul buat pertama kali siri pada episod Mermaid Man and Barnacle Boy pada 21 Ogos 1999. Watak tersebut telah dicipta dan direka bentuk oleh ahli biologi marin oleh Stephen Hillenburg. Mermaid Man dan Barnacle Boy adalah superhero di bandar fiksyen Bikini Bottom.

Mermaid Man digambarkan sebagai orang tua stereotaip, dan mengalami sedikit kehilangan ingatan kerana dia mudah dikelirukan oleh tingkah laku orang lain, walaupun ini juga boleh dikreditkan sebahagiannya kepada kehilangan pendengarannya.[1] Mermaid Man telah mengekalkan beberapa kebolehannya sebagai seorang pejuang yang mahir, walaupun sebahagian daripadanya telah berubah secara fesyen dengan lebih sesuai dengan stereotaip yang biasanya dikaitkan dengan usianya.

Barnacle Boy digambarkan sebagai penyokong Mermaid Man yang kurang dikenali dan kurang dihormati.[1] Sedikit pemarah, Barnacle Boy terkenal kerana kecenderungannya yang menusuk, malu-malu dan kegelisahan dengan tingkah laku yang tidak disenangi pasangannya akibat usia tua.[1]

Pada 8 Julai 2012, Ernest Borgnine meninggal dunia akibat kegagalan buah pinggang pada usia 95 tahun.[2][3][4][5] Berikutan kematian Borgnine, Nickelodeon memberi penghormatan kepadanya dengan dua jam maraton SpongeBob SquarePants yang memaparkan episod yang memfokuskan kepada wataknya.[6][7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Writers: C.H. Greenblatt, Kaz, Merriwether Williams (June 1, 2002). "Mermaid Man and Barnacle Boy V". SpongeBob SquarePants. Musim 3. Episod 52b. Nickelodeon.
  2. ^ Lloyd, Robert (July 9, 2012). "Ernest Borgnine: From Marty to McHale to Mermaid Man". Los Angeles Times. Dicapai pada May 2, 2013.
  3. ^ "Ernest Borgnine, Voice of Mermaid Man, dead at 95—Watch Clips from His Best Work". Heavy. Dicapai pada May 2, 2013.
  4. ^ "Ernest Borgnine, of 'Marty' and 'Mermaidman' Fame, Dies at 95". Yahoo! News. Dicapai pada May 2, 2013.
  5. ^ Duggan, Fearghall (July 9, 2012). "RIP Ernest Borgnine: A Superhero In A Seashell Bra". Sabotage Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-29. Dicapai pada May 2, 2013.
  6. ^ Blair, Kevin (July 10, 2012). "Nickelodeon To Honor Ernest Borgnine With Two-Hour 'SpongeBob SquarePants' Marathon". Starpulse.com. Dicapai pada May 2, 2013.
  7. ^ Zahed, Ramin (July 10, 2012). "Nick Offers Special Borgnine SpongeBob Tribute". Animartion. Dicapai pada May 2, 2013.