Mesyuarat Asia–Eropah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mesyuarat Asia–Eropah (ASEM)
JenisForum Dialog Politik
Rakan Kongsi53 Rakan Kongsi ASEM[1]
Pendirian1996
Laman web rasmi
www.ASEMInfoBoard.org

Mesyuarat Asia-Eropah (ASEM) ialah forum dialog politik Asia-Eropah untuk meningkatkan hubungan dan pelbagai bentuk kerjasama antara rakan-rakannya. Ia ditubuhkan secara rasminya pada 1 Mac 1996 pada Sidang Kemuncak ASEM 1 (ASEM1) di Bangkok, Thailand, oleh 15 Negara Anggota Kesatuan Eropah (EU) dan Suruhanjaya Eropah, 7 Negara Anggota Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN), dan negara-negara masing-masing dari China, Jepun, dan Korea Selatan.[2] Satu siri perluasan menyaksikan tambahan Negara Anggota EU menyertai serta India, Mongolia, Pakistan dan Sekretariat ASEAN pada tahun 2008, Australia, New Zealand dan Persekutuan Rusia pada tahun 2010,[3] Bangladesh, Norway, dan Switzerland pada 2012,[4] serta Croatia dan Kazakhstan pada tahun 2014.[5]

Peta ASEM dalam biru & merah

Komponen utama proses ASEM terletak pada 3 tiang berikut:

  • Tiang Politik
  • Tiang Ekonomi & Kewangan
  • Tiang Sosial, Budaya & Pendidikan

Secara amnya, Proses ASEM dianggap oleh Rakan yang terlibat untuk menjadi cara untuk memperdalam hubungan antara Asia dan Eropah di semua peringkat, yang dianggap perlu untuk mencapai tatanan dunia politik dan ekonomi yang lebih seimbang. Proses ini dipertingkatkan oleh pertemuan dua tahun Ketua-ketua Negara dan Kerajaan, secara bergantian di Asia dan Eropah, dan pertemuan dwitahunan Menteri-Menteri Luar Negeri serta Pertemuan Menteri lain, dan peristiwa-peristiwa politik, ekonomi, dan sosio-budaya lainnya di berbagai tingkatan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.aseminfoboard.org/about/partners
  2. ^ Lay Hwee Yeo (2003). Asia and Europe: the development and different dimensions of ASEM. Routledge (UK). ISBN 0-415-30697-3.
  3. ^ ASEM ministers wrap up ‘productive’ session
  4. ^ ASEF's Expansion
  5. ^ "The History". Asia-Europe Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-02-18. Dicapai pada 18 February 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]