Meter LCR

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Meter LCR pegang tangan
Meter LCR atas bangku dengan lekapan 4 dawai ( Penderiaan Kelvin ).

Meter LCR ialah sejenis peralatan ujian elektronik yang digunakan untuk mengukur kearuhan (L), kekemuatan (C), dan rintangan (R) bagi komponen elektronik . [1] Dalam versi yang lebih mudah bagi instrumen ini, galangan diukur secara dalaman dan ditukar untuk paparan kepada nilai kekemuatan atau kearuhan yang sepadan. Bacaan hendaklah semunasabahnya tepat jika pemuat atau peranti peraruh yang sedang diuji tidak mempunyai komponen rintangan yang ketara bagi galangan. Reka bentuk yang lebih maju mengukur kearuhan atau kekemuatan sebenar, serta rintangan siri setara pemuat dan faktor Q komponen beraruhan.

Gerakan[sunting | sunting sumber]

Biasanya peranti dalam ujian (DUT) tertakluk kepada sumber voltan AC . Meter mengukur voltan merentasi dan arus melalui DUT. Daripada nisbah ini meter boleh menentukan magnitud galangan. Sudut fasa antara voltan dan arus juga diukur dalam instrumen yang lebih maju; dalam gabungan dengan galangan, kemuatan setara atau kearuhan, dan rintangan, DUT boleh dikira dan dipaparkan. Meter mesti menganggap sama ada model selari atau siri untuk kedua-dua unsur ini. Pemuat yang sesuai tidak mempunyai ciri selain kekemuatan, tetapi tidak ada pemuat fizikal yang sesuai . Semua kapasitor sebenar mempunyai sedikit kearuhan, sedikit rintangan, dan beberapa kecacatan yang menyebabkan ketidakcekapan. Ini boleh dilihat sebagai kearuhan atau rintangan secara bersiri dengan pemuat ideal atau selari dengannya. Dan begitu juga dengan peraruh. Malah perintang boleh mempunyai kearuhan (terutamanya jika ia adalah jenis luka dawai) dan kekemuatan sebagai akibat daripada cara ia dibina. Andaian yang paling berguna, dan yang biasanya diterima pakai, ialah pengukuran LR mempunyai unsur-unsur dalam siri (seperti yang semestinya berlaku dalam gegelung peraruh) dan pengukuran CR mempunyai unsur-unsur selari (seperti yang semestinya berlaku di antara peraruh ' pinggan'). Kebocoran adalah kes khas dalam pemuat, kerana kebocoran semestinya merentasi pinggan kapasitor, iaitu secara bersiri.

Meter LCR juga boleh digunakan untuk mengukur variasi kearuhan berkenaan dengan kedudukan rotor dalam mesin magnet kekal. (Walau bagaimanapun, berhati-hati mesti diambil, kerana beberapa meter LCR akan rosak oleh EMF yang dijana yang dihasilkan dengan memutarkan pemutar motor magnet kekal; khususnya yang bertujuan untuk pengukuran komponen elektronik. )

Meter LCR pegang tangan biasanya mempunyai frekuensi ujian yang boleh dipilih sebanyak 100 Hz, 120 Hz, 1 kHz, 10 kHz, dan 100 kHz untuk meter hujung atas. Resolusi paparan dan keupayaan julat ukuran biasanya akan berubah dengan kekerapan ujian yang digunakan kerana litar lebih sensitif atau kurang untuk komponen tertentu (iaitu, induktor atau kapasitor) apabila kekerapan ujian berubah.

Meter LCR atas bangku kadangkala mempunyai frekuensi ujian yang boleh dipilih melebihi 100 kHz, dengan Keysight E4982A canggih yang bergerak sehingga 3 GHz. Mereka selalunya termasuk pilihan untuk menindih voltan atau arus DC pada isyarat pengukur AC. Meter hujung bawah mungkin menawarkan kemungkinan untuk membekalkan voltan atau arus DC ini secara luaran manakala peranti hujung lebih tinggi boleh membekalkannya secara dalaman. Selain itu, meter atas bangku biasanya membenarkan penggunaan lekapan khas (iaitu, pendawaian Kelvin, iaitu, sambungan 4 dawai ) untuk mengukur komponen SMD, gegelung teras udara atau transformer.

Litar jambatan[sunting | sunting sumber]

Jambatan kekemuatan model Radio Am 716-C. Model ini mula-mula dibuat awal 1940-an dan kekal dalam pengeluaran sepanjang 1950-an dan 1960-an.

Kearuhan, kekemuatan, rintangan, dan faktor pelesapan (DF) juga boleh diukur dengan pelbagai litar jambatan . Ia melibatkan melaraskan elemen yang ditentukur boleh ubah sehingga isyarat pada pengesan menjadi batal, dan bukannya mengukur galangan dan sudut fasa.

Jambatan LCR komersial awal menggunakan pelbagai kaedah yang melibatkan pemadanan atau "pembatalan" dua isyarat yang diperoleh daripada satu sumber. Isyarat pertama dijana dengan menggunakan isyarat ujian kepada yang tidak diketahui dan isyarat kedua dijana dengan menggunakan gabungan piawaian nilai R dan C yang diketahui. Isyarat telah dijumlahkan melalui pengesan (biasanya meter panel dengan atau tanpa beberapa tahap penguatan). Apabila arus sifar dicatat dengan menukar nilai piawai dan mencari "null" dalam meter panel, boleh diandaikan bahawa magnitud semasa melalui yang tidak diketahui adalah sama dengan piawai, dan fasa itu betul-betul terbalik (180 perbezaan darjah). Gabungan piawaian yang dipilih boleh disusun untuk membaca C dan DF secara langsung yang merupakan nilai tepat yang tidak diketahui.

Contoh alat pengukur jenis ini ialah GenRad /IET Labs Model 1620 dan 1621 Jambatan Kekemuatan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • meter ESR
  • Q meter

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "LCR Meter- What is an LCR Meter?".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]